• شنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۴ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404092214297
  • خبرنگار : 51060

افزایش نگران‌کننده مرگ موتورسواران، طرح «توقیف سیستمی» را در مشهد کلید زد

افزایش نگران‌کننده مرگ موتورسواران، طرح «توقیف سیستمی» را در مشهد کلید زد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پلیس راهور مشهد با اشاره به اقدامات نظارتی و کنترلی جدید پلیس راهور برای کنترل رفتارهای پرخطر موتورسیکلت‌سواران، گفت: با توجه به محدودیت‌های موجود در تعقیب و گریز و خطرات جانی آن، طرح «توقیف سیستمی» موتورسیکلت‌ها و قفل پلاک در دستور کار قرار گرفته است.

محسن موسی‌آبادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آمار تصادفات موتور سیکلت در سطح شهر مشهد، اظهار کرد: در هشت‌ماهه نخست سال، ۹۰ درصد از تصادفات فوتی در مشهد مربوط به دو گروه اصلی، عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران است. طبق آمار، حدود ۴۲ درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در این مدت، موتورسواران بوده‌اند؛ گروهی که به دلیل ویژگی‌های وسیله نقلیه خود بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند.

وی افزود: موتورسیکلت به سبب قدرت مانور بالا و کاربرد گسترده در بافت شهری به یکی از پرریسک‌ترین وسایل نقلیه تبدیل شده و متأسفانه استفاده محدود از کلاه ایمنی، نقش مستقیمی در افزایش آمار مرگ‌ومیر به‌ویژه در اثر ضربه به سر دارد.

رئیس پلیس راهور مشهد با اشاره به اینکه پلیس برای کنترل رفتارهای پرخطر موتورسیکلت‌سواران، اقدامات نظارتی و کنترلی جدیدی را در دستور کار قرار داده است، خاطرنشان کرد: مأموران پلیس به‌طور ویژه بر تخلفات حادثه‌ساز که می‌تواند منجر به آسیب موتورسوار یا سایر کاربران معبر شود، تمرکز دارند. با توجه به طرح توقیف سیستمی از مدیران شهری خواسته شده است تا دوربین‌های پلاک‌خوان ویژه موتورسیکلت را فعال کنند تا امکان رصد دقیق‌تر از طریق سیستم پایش تصویری فراهم شود.

موسی‌آبادی در خصوص موتورسیکلت‌های فاقد پلاک یا موتورسیکلت‌های سنگین ۲۵۰ سی‌سی، تشریح کرد: این وسایل نقلیه معمولاً با گشت‌های محسوس و نامحسوس تحت کنترل قرار می‌گیرند و در صورت امکان، متوقف و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. تعداد این موتورسیکلت‌ها اندک و انگشت‌شمار است؛ اما برخورد با آن‌ها نیازمند ظرافت‌های عملیاتی ویژه و رعایت نکات ایمنی است. در برخی موارد، تعقیب نامحسوس تا محل توقف یا سکونت راننده ادامه پیدا می‌کند تا بدون ایجاد خطر، عملیات توقیف انجام شود.

وی درباره احتمال کاهش سن مجاز برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت از ۱۸ به ۱۶، تصریح کرد: این تصمیم احتمالاً پس از انجام مطالعات کارشناسی اتخاذ می‌شود، اما به هر حال، افزایش نظارت بر این گروه سنی کاملاً ضروری است. موتورسیکلت وسیله‌ای است که با کمترین بی‌احتیاطی، می‌تواند منجر به حوادث جبران‌ناپذیر شود و رعایت سرعت مجاز، قوانین ترافیکی و به‌ویژه استفاده از کلاه ایمنی باید در اولویت همه موتورسیکلت‌سواران قرار گیرد. برخلاف خودروهای سواری که در بسیاری از تخلفات آسیب مستقیم نمی‌بینند، یک خطای کوچک در موتورسواری ممکن است جان فرد را در معرض تهدید جدی قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha