به گزارش ایسنا، در سفر دکتر مهدی باصولی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی به یزد، نشست کمیسیون دائمی دانشگاه علم و هنر این نهاد برگزار و موضوعاتی از جمله تعیین شهریه سال تحصیلی جدید و برگزاری ترم تابستان به تصویب رسید. همچنین وبسایت جدید دانشگاه با رویکرد دانشگاه هوشمند رونمایی و دومین کلینیک مشاوره مهراوه در دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه افتتاح شد.
برگزاری جلسه کمیسیون دائمی دانشگاه علم و هنر جهاددانشگاهی
جلسه کمیسیون دائمی این دانشگاه که با حضور مسئولان ارشد جهاددانشگاهی و دانشگاه علم و هنر به صورت حضوری و آنلاین با هدف بررسی مسائل کلان آموزشی و مالی دانشگاه تشکیل شد، میزبان مدیرانی از معاونت آموزشی جهاددانشگاهی و بدنه مدیریتی دانشگاه علم و هنر بود. اهمیت این جلسه از آنرو دوچندان میشد که تصمیمات اتخاذ شده در آن، مسیر حرکت دانشگاه در سال تحصیلی آینده را ترسیم خواهد کرد و به طور مستقیم با کیفیت خدمات آموزشی و رفاهی دانشجویان در ارتباط است.
در این جلسه، دکتر مهدی باصولی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی، دکتر محمود طاووسی، مدیرکل امور اعضای هیأت علمی و کمیسیونهای دائمی، و دکتر محمود اشعاری، مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه آموزش از معاونت جهاددانشگاهی و دکتر محمد حسین طالبی رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد حضور داشتند. از سوی دانشگاه علم و هنر نیز دکتر مهدی یزدیان، رئیس دانشگاه، دکتر آفرین اخوان، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر جواد آقاجانی، معاون پژوهش و فناوری، و سایر مدیران ارشد دانشگاه در این نشست مشارکت کردند. این نشست نشاندهنده عزم جدی دو نهاد برای هماهنگی هرچه بیشتر در حوزههای آموزشی، پژوهشی و برنامهریزی راهبردی بود.
دستور کار اصلی این نشست به بحث و بررسی پیرامون تعیین شهریه نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵ اختصاص داشت. در این بخش، اعضای کمیسیون با نگاه دقیق و کارشناسی، افزایش شهریهها را بر مبنای دو شاخص کلان اقتصادی یعنی حداقل حقوق و دستمزد و نرخ رسمی تورم اعلامی از سوی مراجع ذیصلاح مورد مداقه قرار دادند. رویکرد حاکم بر مذاکرات، ایجاد تعادل میان الزامات اقتصادی دانشگاه برای ارائه خدمات باکیفیت و حفظ توان مالی خانوادهها و دانشجویان بود.
دومین محور مهم این جلسه که به تصویب اعضا رسید، بررسی و اخذ مجوز برگزاری ترم تابستان بود. در این خصوص، برنامههای آموزشی پیشبینیشده برای ترم تابستان، ظرفیتهای موجود و نیازهای آموزشی دانشجویان در مقاطع و رشتههای مختلف ارزیابی شد. با توجه به تقاضای دانشجویان برای استفاده از فرصت ترم تابستانی به منظور جبران یا تسریع در فرآیند تحصیل، موافقت با این دستور کار میتواند نقش بهسزایی در افزایش انعطافپذیری نظام آموزشی دانشگاه علم و هنر ایفا کند و به دانشجویان امکان دهد تا با برنامهریزی فشردهتر، واحدهای درسی خود را تکمیل کنند.
پس از پایان جلسه رسمی کمیسیون دائمی، هیأت اعزامی از معاونت آموزشی جهاددانشگاهی به همراه مدیران دانشگاه علم و هنر، از روند مصاحبه دکتری پژوهش هنر بازدید بهعمل آوردند. در جریان این بازدید، آنها از نزدیک با فرآیند جذب دانشجویان در این مقطع حساس و نحوه ارزیابی توانمندیهای پژوهشی و علمی داوطلبان آشنا شدند.
رونمایی از وبسایت جدید دانشگاه علم و هنر
همچنین در حاشیه نشست هماندیشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و هنر با دکتر مهدی باصولی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی کشور، با حضور دکتر مهدی یزدیان، رئیس دانشگاه علم و هنر و جمعی از اعضای هیأت علمی، از وبسایت جدید دانشگاه علم و هنر رونمایی شد. این وبسایت که توسط نوید وکیلی، مدیر روابط عمومی دانشگاه، برنامهنویس و توسعهدهنده سامانه طراحی و پیادهسازی شده است، با هدف ارتقای خدمات الکترونیکی، توسعه ارتباطات دانشگاهی و حرکت به سوی دانشگاه هوشمند معرفی شد.
در این مراسم، نوید وکیلی با تشریح ویژگیها و رویکردهای جدید وبسایت دانشگاه علم و هنر، اظهار کرد: وبسایت جدید دانشگاه صرفاً یک پایگاه اطلاعرسانی نخواهد بود، بلکه بهعنوان یک دستیار هوشمند دانشگاهی ایفای نقش خواهد کرد و تلاش شده است تا خدمات متنوع آموزشی، پژوهشی و ارتباطی را در بستری یکپارچه و هوشمند در اختیار مخاطبان قرار دهد.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علم و هنر ضمن اشاره با معماری میکروسرویس و استفاده از چندین زبان برنامه نویسی در توسعه آن، در ادامه به بهرهگیری از فناوریهای نوین هوش مصنوعی در این سامانه اشاره کرد و گفت: در معماری جدید وبسایت، امکان ارتباط با مدلهای هوش مصنوعی پیشبینی شده است تا در آینده نزدیک بتوان خدمات پاسخگویی هوشمند به دانشجویان، متقاضیان ورود به دانشگاه و سایر مخاطبان را توسعه داد و فرآیند دریافت اطلاعات و خدمات را تسهیل کرد.
وی یکی دیگر از قابلیتهای مهم سامانه را ارتباط مستقیم با سیستم آموزشی گلستان عنوان کرد و گفت: در این وبسایت ارتباط مستقیمی با سامانه گلستان برقرار شده است تا بخشی از اطلاعات مورد نیاز کاربران بهصورت متمرکز و یکپارچه در دسترس قرار گیرد. همچنین صفحات شخصی اعضای هیأت علمی در سامانه تعریف شده و اطلاعات و سوابق علمی آنان بهصورت مستقیم از سامانه گلستان دریافت و بهروزرسانی خواهد شد.
در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت رویکردهای بینالمللی دانشگاه اظهار کرد: یکی از ویژگیهای شاخص این وبسایت، چندزبانه بودن آن است. در راستای سیاستهای توسعه تعاملات بینالمللی دانشگاه، نسخههای فارسی، انگلیسی و عربی برای سامانه در نظر گرفته شده است و امکان توسعه زبانهای دیگر نیز در آینده وجود خواهد داشت.
وکیلی در پایان خاطرنشان کرد: وبسایت جدید دانشگاه علم و هنر با رویکردی آیندهنگرانه، بهرهگیری از فناوریهای نوین و انطباق با آخرین استانداردهای روز دنیا طراحی و توسعه یافته است و میتواند الگویی موفق برای سایر مراکز آموزش عالی کشور در مسیر تحول دیجیتال، هوشمندسازی خدمات دانشگاهی و توسعه تعاملات بینالمللی باشد.
فرآیند انتقال و بارگذاری دادهها و اطلاعات وبسایت پیشین در حال انجام است و پس از تکمیل این فرآیند، وبسایت جدید دانشگاه علم و هنر از طریق نشانی sau.ac.ir در دسترس عموم دانشجویان، اعضای هیأت علمی، کارکنان و سایر مخاطبان قرار خواهد گرفت.
افتتاح کلینیک مشاوره
در ادامه حضور دکتر باصولی در یزد دومین کلینیک مشاوره مهراوه این دانشگاه در دانشکده فنی و مهندسی با حضور علیرضا محمدی، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان یزد، دکتر مهدی یزدیان، رئیس دانشگاه علم و هنر، دکتر محمد حسین طالبی رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد و دکتر آزاده ابویی، مدیر کلینیک مشاوره مهراوه و هیئت همراه افتتاح شد. این رویداد گامی مهم در گسترش خدمات مشاورهای و حمایتهای روانشناختی از جامعه دانشگاهی به شمار میرود.
در جریان این مراسم، سخنرانان با اشاره به اهمیت نفوذ دانش مشاوره و توسعه زیرساختهای دیجیتال، اعلام کردند که بسترهای فنی لازم برای ارائه خدمات مشاوره آنلاین و سیستمهای پرداخت الکترونیک بهطور کامل به سامانههای دانشگاه متصل شده است.
حاضران ضمن قدردانی از حمایتهای صورت گرفته از سوی نهادهای مختلف، بر ضرورت فعالسازی هرچه سریعتر بخشهای اجرایی کلینیک و انعقاد قراردادهای همکاری با سایر سازمانها تأکید کردند. یکی از محورهای اساسی مورد بحث در این مراسم، «طرح پایش سلامت» بود. این طرح که سال گذشته بهصورت جزئی و آزمایشی در کلینیک اجرا شده بود، امسال بهطور اختصاصی و فراگیر در دانشگاه علم و هنر پیادهسازی خواهد شد.
ابویی، مدیر کلینیک مهراوه، با استناد به تجربه موفق بهکارگیری این طرح در سایر مراکز که نتایج درخشانی به همراه داشته، هدف اصلی این برنامه را شناسایی زودهنگام افراد در معرض خطر در بدو ورود به دانشگاه و مداخله بههنگام برای حفظ سلامت روان دانشجویان اعلام کرد. همچنین بر اهمیت آموزش مشاوره گروهی بهعنوان یکی از ارکان تکمیلی این طرح تأکید شد تا بدین وسیله فرهنگ گفتوگو، همدلی و مهارتهای ارتباطی در محیط دانشگاهی تقویت شود.
وی در ادامه از برنامههای آتی کلینیک مهراوه برای ترم تحصیلی جدید تشریح و بر آمادگی کامل این مرکز برای ارائه خدمات متنوع روانشناختی، از مشاوره فردی و خانوادگی گرفته تا کارگاههای آموزشی گروهی و جلسات درمانی، تأکید کرد. ایجاد اتاقهای تخصصی مشاوره در دانشکده فنی و مهندسی که با رعایت کامل استانداردهای حرفهای و حفظ محرمانگی تجهیز شدهاند، نشاندهنده عزم جدی این مجموعه برای تمرکززدایی از خدمات حمایتی و سهولت دسترسی دانشجویان تمامی دانشکدهها به خدمات مشاورهای است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و هنر جهاددانشگاهی، در پایان این مراسم، مسئولان دانشگاهی و استانی حاضر از بخشهای مختلف کلینیک جدید شامل اتاقهای مشاوره فردی، فضای گروهدرمانی و سامانههای ارتباط آنلاین بازدید کردند و در جریان جزئیات راهاندازی و نحوه ارائه خدمات آن قرار گرفتند. دومین کلینیک مشاوره مهراوه در فضایی مجهز، آرامشبخش و با بهرهگیری از کادری متخصص و باتجربه، چشمانداز تازهای را برای تحکیم بنیانهای سلامت روان جامعه دانشگاهی یزد گشوده و نویدبخش گسترش چتر حمایتی این دانشگاه بر فراز دانشجویان، کارکنان و خانوادههای آنان است.
انتهای پیام
