علیرضا محمدی در خصوص اجرای این طرح اظهار کرد: این طرح با بهکار گیری تعداد ۱۶ نفر دیدهبانان از بین فعالان محیط زیست و سازمانهای مردمنهاد محیط زیست و رصد و پایش زیستگاههای کوهستانی و جنگلی که کانونهای احتمالی حریق هستند به مدت سهماه از تیرماه تا پایان شهریورماه اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد: نشست توجیهی برای دیدبانان بهکارگیری شده برگزار شد و دیدهبانان ضمن آشنایی با الزامات اجرایی طرح، آموزشهای تخصصی در زمینههای پایش میدانی، گزارشدهی سریع، شناسایی عوامل حریق، روش های اطفاء حریق و اصول ایمنی فردی به آنان داده شد. نقش این نیروها بهعنوان «نخستین حلقه رصد، پایش و شناسایی» در مناطق صعبالعبور، نقشی حیاتی در پیشگیری از حریق، کاهش سطح حریق های احتمالی و خسارات به عرصه های کوهستانی، پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه دارد.
محمدی بیان کرد: ادارهکل حفاظت محیط زیست ایلام با تأمین تجهیزات انفرادی مورد نیاز، شرایط ایمن را برای مأموریتهای میدانی دیده بانان فراهم کرده است.
وی تأکید کرد: این برنامه بهعنوان یک «طرح پایلوت در زاگرس» اجرا میشود در این راستا، شاخصهایی نظیر کاهش وسعت آتشسوزیها و ارتقای سرعت کشف و اطفای حریق مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا در صورت دستیابی به نتایج مطلوب، بهعنوان یک تجربه موفق ملی، در سایر استانهای دارای جنگلهای زاگرسی بصورت سالانه اجرا شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان ایلام در روز جمعه ۵ تیر، محمدی تصریح کرد: با استقرار این شبکه نظارتی از ابتدای تیرماه، آمادگی ادارهکل حفاظت محیط زیست ایلام در مدیریت بحرانهای فصل گرم تقویت شده است که گامی مؤثر در جهت حفاظت از تنوع زیستی و زیستگاههای ارزشمند استان محسوب میشود.
انتهای پیام
