به گزارش ایسنا، دکتر سعید حبیبا امروز در حاشیه آیین رونمایی از موج سوم طرح ملی «احوالپرسی از دانشجویان و دانشگاهیان در دوران پساجنگ» که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: این طرح که پیشتر در جریان جنگ ۱۲ روزه اجرا شده بود، این بار با رویکردی جامعتر و با تمرکز بر شرایط پساجنگ برای دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی از امروز آغاز میشود.
وی افزود: اجرای این طرح تا پایان ترم در دانشگاههای سراسر کشور ادامه خواهد داشت و نتایج و یافتههای حاصل از آن در برنامهریزیهای وزارت علوم مورد توجه قرار میگیرد تا بتوان آثار و ترومای ناشی از جنگ را تا حد امکان کنترل و زمینه بازسازی روحی و روانی دانشگاهیان را فراهم کرد؛ به گونهای که دانشجویان و سایر اعضای جامعه دانشگاهی بتوانند زندگی عادی خود را از سر بگیرند.
بر اساس اعلام مسئولان، موج سوم این طرح با رونمایی از سامانه اختصاصی آن در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم آغاز شده است.
فاز نخست طرح ملی «احوالپرسی از دانشجویان در بحران جنگ و پس از جنگ» با هدف همدلی و همراهی دانشگاهها با دانشجویان، شناسایی و غربالگری افراد در معرض خطر و ارائه حمایتهای روانی ـ اجتماعی، در ۱۱۰ دانشگاه کشور اجرا شد.
این طرح از ۸ تیر تا ۲۵ مرداد سال گذشته با همین اهداف به اجرا درآمد و بر شناسایی دانشجویان نیازمند دریافت خدمات تخصصی و ارائه حمایتهای روانی و اجتماعی متمرکز بود.
طرح ملی «احوالپرسی از دانشجویان در بحران جنگ و پس از جنگ» بر اساس استانداردهای اجرایی مشخصی از جمله تدوین فرم مصاحبه، تهیه دستورالعمل اجرا، آموزش کارشناسان روانشناسی و مشاوره، استقرار سوپروایزر در دانشگاهها، نظارت مستمر دفتر مشاوره و سلامت و گزارشگیری هفتگی اجرا میشود.
این طرح که تاکنون در دو مرحله در دانشگاهها اجرا شده است، به صورت مصاحبه تلفنی ۱۰ تا ۲۰ دقیقهای با هر دانشجو انجام میشود و در صورت نیاز، مدت زمان گفتوگو متناسب با شرایط فرد قابل افزایش خواهد بود.
انتهای پیام
