• شنبه / ۷ مهر ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8607-18193

مسؤولان بقعه‌ي امامزاده "زيد" در گير و دار حفظ زمين‌هاي وقفي

مسؤولان بقعه‌ي امامزاده "زيد" در گير و دار حفظ زمين‌هاي وقفي

بناي امامزاده زيد به‌صورت يك موقوفه است كه بخشي از زمين‌هاي آن در زمان رضاشاه (پهلوي اول) به آموزش و پرورش داده شد تا از آن به‌عنوان يك مدرسه استفاده شود.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين امامزاده در آن زمان به‌عنوان مكاني براي اعتراض عليه حكومت استفاده مي‌شد و بيشتر، افراد معترض حكومت در اين امامزاده بست مي‌نشستند. به همين دليل، استفاده‌ي بخشي از صحن آن با كاربري مدرسه با هدف كم كردن ارزش اين امامزاده در نزد مردم در زمان رضاشاه انجام شد.

اكنون اين مدرسه كه «حافظ» نام دارد، مخروبه شده و آموزش و پرورش قصد فروش آن‌را دارد، اما با توجه به اين‌كه زمين اين مدرسه وقفي است، از لحاظ قانوني و حقوقي، آموزش و پرورش اجازه‌ي فروش آن‌را ندارد و اكنون پرونده‌ي رسيدگي به اين موضوع در دادگاه در جريان است.

مشاور نماينده‌ي ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در امور بقاع متبركه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، تاكيد كرد: مدرسه‌ي حافظ يك موقوفه است كه سند وقف آن در سازمان اوقاف و امور خيريه وجود دارد.

نصرالله چمران گفت: اكنون يك سرمايه‌گذار بدون توجه به وقف بودن اين ملك، قصد خريد آن‌را دارد و تصميم دارد كه آن‌را به يك پاساژ تبديل كند و سازمان اوقاف و امور خيريه در تلاش است تا از اين كار جلوگيري كند.

وي افزود: شوراي شهر تهران نيز بر كاربري مذهبي ـ‌ فرهنگي اين بنا تاكيد دارد.

او بيان كرد: در زمان رضاشاه وزارتخانه‌اي با نام وزارتخانه معارف، اوقاف و هنرهاي مستظرفه وجود داشت كه به موجب آن، سازمان اوقاف و سازمان آموزش و پرورش در يك وزارتخانه مي‌گنجيدند؛ اما پس از جدا شدن اين سازمان‌ها، اين مدرسه به سازمان اوقاف و امور خيريه و بقعه‌ي امامزاده زيد داده نشد.

بناي اصلي بقعه‌ي امامزاده زيد که مدفن سيد زيدين زين ‌العابدين بن حسين بن علي (ع) است، به دوران صفوي و اوايل قرن دهم هجري قمري تعلق دارد. سنگ قبري مرمري به نام لطفعلي‌خان زند در ايوان كنار بقعه نصب شده و نشان‌دهنده‌ي آن است که محل قبر اين شاهزاده دلاور زند بايد در بقعه‌ي امامزاده زيد تهران باشد. اين امامزاده در بازار تهران واقع شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha