• شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۸۷ / ۱۹:۲۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8704-12639
  • خبرنگار : 71219

رحيم‌مشايي در نشست خبري ثبت جهاني نهمين اثر ايران: اميدوارم در راستاي توسعه و تحكيم صلح جهاني بيش از گذشته نقش‌آفرين باشيم

رحيم‌مشايي در نشست خبري ثبت جهاني نهمين اثر ايران:
اميدوارم در راستاي توسعه و تحكيم صلح جهاني بيش از گذشته نقش‌آفرين باشيم

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تبريك ثبت جهاني نهمين اثر جمهوري اسلامي ايران در يونسكو، گفت: اميدوارم با افزايش شناخت ملت‌هاي دنيا از ملت بزرگ ايران كه هميشه با سرافرازي زندگي كرده و حركتي شكوهمند را آغاز كرده است، دامنه‌ي تعاملات توسعه پيدا كند و در راستاي توسعه، تثبيت و تحكيم صلح جهاني بيش از گذشته بتوانيم نقش‌آفرين باشيم.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در نشستي خبري كه بعدازظهر امروز (22 تيرماه) به‌مناسبت ثبت جهاني نهمين اثر جمهوري اسلامي ايران، در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد، اسفنديار رحيم‌مشايي پس از ارايه‌ي توضيح‌هايي درباره‌ي روند آماده‌سازي پرونده براي ثبت جهاني، بيان كرد: در سال 1384 در دولت گذشته، كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي تلاش كردند و سه كليسا را به‌عنوان آثار برتر براي ثبت جهاني نامزد كردند؛ اما متأسفانه در بازديدهايي كه در آن زمان انجام شدند، پرونده‌ي اين سه كليسا ناقص اعلام شد و در نتيجه، فرصت را از دست داديم؛ اما پس از آن با استفاده از فرصت، تعداد كليساها را به 12 اثر افزايش داديم.

وي ادامه داد: پس از تكميل مطالعات و برطرف كردن نواقص پرونده، آثار بيشتري را آماده كرديم و در نهايت، اكنون 9 اثر در فهرست ميراث جهاني داريم. البته در واقع، 20 اثر به ثبت رسانده‌ايم، زيرا 11 اثر را با محوريت قره‌كليسا ثبت كرده‌ايم.

او اظهار داشت: ثبت يك اثر در مقياس جهاني سبب مي‌شود، حفاظت و صيانت از اين‌گونه آثار تاريخي وظيفه‌ي همه‌ي ملت‌ها تلقي شود. هم‌چنين صندوقي در كميته‌ي ميراث جهاني و يونسكو براي كمك به اين آثار و مرمت آن‌ها در صورت لزوم درنظر گرفته شده است.

به گفته‌ي رحيم‌مشايي،‌ دنياي امروز به اين نتيجه رسيده است كه بايد تعامل گسترده‌اي بين ملت‌ها وجود داشته باشد. ملت‌ها بايد دست به دست هم دهند و به چالش‌هاي امروز پايان دهند و صلح جهاني را برقرار كنند. در اين ميان، جمهوري اسلامي ايران با تاريخ گسترده و ارزشمند خود، نقش‌آفريني گسترده‌اي را داشته است.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: ثبت يك اثر در مقياس جهاني اين نتيجه را مي‌دهد كه اطلاعات ملت‌ها از ايران افزايش يابد و اين امر سبب مي‌شود، اين آشنايي آن‌ها را با پيام‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌هاي اين سرزمين آشنا‌تر كند. در واقع، اين يك بركت براي ايران است و موجب افزايش تعامل‌ها بين ملت‌ها و افزايش گردشگران ايران خواهد شد.

او با اشاره به محدوديت ثبت آثار توسط كشورها در هر سال، افزود: پيش از اين، محدوديت ثبت آثار مطرح نبود؛ ولي به‌دليل افزايش پرونده‌ها، سهميه‌ي كشورها به يك اثر كاهش يافته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha