• چهارشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8802-14264

اسفنديار رحيم‌مشايي: شيرين‌تر از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي من وجود ندارد به‌زودي تخريب دو طبقه از برج جهان‌نما با منابع دولتي انجام مي‌شود

اسفنديار رحيم‌مشايي:
شيرين‌تر از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي من وجود ندارد
به‌زودي تخريب دو طبقه از برج جهان‌نما با منابع دولتي انجام مي‌شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: من سرباز هستم؛ اما در دولت بعدي آقاي احمدي‌نژاد شيرين‌تر از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي من وجود ندارد.

اسفنديار رحيم‌مشايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين پرسش كه اگر آقاي احمدي‌نژاد در دولت دهم باقي بمانند، آيا در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري باقي مي‌مانيد و كار‌ها را به پايان مي‌رسانيد؟ تأكيد كرد:‌ حتما در اين حوزه مي‌مانم، چون هيچ حوزه‌اي به اندازه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري براي من شيرين نيست.

وي با بيان اين‌كه ميراث فرهنگي و گردشگري دو حوزه‌ي بنيادي در كشورند، گفت: ملتي كه به ميراث فرهنگي بي‌توجه باشد، يقين بدانيد كه قله‌هاي ترقي را طي نمي‌كند، البته شايد بتواند در معادلات جهاني با حمايت برخي ديگر، خود را بالا بكشد، اما قطعا اين‌گونه كشورها با دست بسته راه مي‌روند.

رحيم‌مشايي با تأكيد بر اين‌كه ملتي كه به ميراث خود بي‌توجه باشد، ملت بزرگ و اثرگذاري نخواهد بود، اظهار كرد: چنين ملتي با يك تشر بايد جا بزند و با يك تهديد، عقب بنشيند.

معاون رييس‌جمهور يادآور شد: اگر اكنون ملت ايران توانسته است، فن‌آوري هسته‌يي را پيش ببرد، چهار قطعنامه را پشت سر بگذارد و در مقابل تهديدها، شجاعانه بايستد، همه به‌دليل تاريخ‌اش است، براي امروز كه نيست.

او با بيان اين‌كه ملت بي‌ريشه نمي‌تواند بايستد، گفت: معتقدم، ميراث فرهنگي مهم‌ترين مسأله‌ي كشور ما در پيش از اسلام و بعد از آن بوده است و براي شخص من هم از اين شيرين‌تر وجود ندارد.

وي ادامه داد:‌ البته ما سرباز هستيم و هر جا و هر چه بگويند، انجام مي‌دهيم؛ اما چون علاقه‌ي شخصي را پرسيدند، من اين‌طور پاسخ دادم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي سرانجام تعديل برج جهان‌نما در اصفهان نيز به خبرنگار ايسنا گفت:‌ ميزاني كه پيش از دولت نهم براي كوتاه كردن برج تعيين شده بود، عددي غيركارشناسانه بود كه انجام آن، معادل نابودي كامل برج بود و چون اعمال آن امكان‌پذير نبود ما در پرونده‌اي بغرنج درباره‌ي برج جهان‌نما درگير شديم.

وي بيان كرد: به هر حال، با گفت‌وگوي دو طرفه با هم، با كارشناسان ميراث جهاني و همه‌ي كارشناسان داخلي، به آن‌ها فهمانديم كه بايد برج را تعديل كنيم نه تخريب! چون اساس اين برج، تخريب‌شدني نيست و اين امر نيز از حوزه‌ي اختيارات دولت خارج است.

رحيم‌مشايي با اشاره به بازديد مسؤولان يونسكو از برج جهان‌نما، گفت:‌ در جمع‌بندي نهايي مقرر شد، حداكثر چهار طبقه از اين برج تخريب شود كه تا به‌حال دو طبقه از آن تخريب شده است. هم‌چنين در سفر دوم هيأت دولت به اصفهان مقرر شد تا تخريب دو طبقه‌ي ديگر با منابع دولتي كه در اختيار شهرداري قرار مي‌گيرد، به‌زودي انجام شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه برج جهان‌نما را از خطر قرار گرفتن در فهرست آثار در خطر يونسكو نجات داديم، اظهار داشت: در دولت نهم چند پرونده‌ي بزرگ ثبت جهاني به موفقيت رسيدند. اميدواريم تا يكي دوماه ديگر، اين اتفاق درباره‌ي پرونده‌ي سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر نيز بيفتد.

رحيم‌مشايي با بيان اين‌كه ثبت پرونده‌ي سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر اتفاقي بي‌نظير براي ايران است، گفت: اين‌كه ايرانيان از گذشته به آب اهميت مي‌دادند و مديريت آن را فهميده بودند و مهار و بهره‌وري آن را ياد گرفته بودند، در شرايط امروز كه جهان با معضل كمبود آب روبه‌روست، بسيار مهم و اثرگذار است. ثبت اين پرونده نيز فرصتي دوباره براي تكرار نام پرعظمت ايران در جهان است.

وي هم‌چنين به آماده كردن پرونده‌ي ثبت جهاني بازار تبريز و بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي اشاره كرد و ادامه داد:‌ براي سال آينده، با توجه به اين‌كه با جمهوري آذربايجان درباره‌ي ثبت پرونده‌ي جنگل‌هاي هيركاني به‌عنوان يك اثر طبيعي توافق حاصل نشد،‌ پرونده‌ي دو اثر تاريخي را هم‌زمان ارايه مي‌كنيم.

او اضافه كرد:‌ كارهاي بزرگي در اين چهار سال اتفاق افتاده‌اند كه قطعا در دوره‌ي بعد نيز ادامه خواهند يافت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha