• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۸۹ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8908-13559
  • خبرنگار : 71290

دبيركل يونسكو: علم مي‌تواند سکويي براي نزديکي فرهنگ‌ها در سطح منطقه‌يي باشد روند توسعه علوم در دنيا شفاف تر شده است

دبيركل يونسكو با اشاره به شعار امسال روز جهاني «علم براي صلح و توسعه» كه «نزديکي فرهنگ‌ها به مردم» است، اظهار داشت: در سطح بين المللي مي‌توانيم با استفاده از ابزار علم در جهت تغيير اقليم گام برداريم و در سطح منطقه‌يي نيز علم مي‌تواند سکويي براي نزديکي فرهنگ‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايرينا بوکووا در پيامي به مناسبت روز جهاني علم كه توسط دكتر مهين گزاني، رييس اداره علوم كميسيون ملي يونسكو در مراسم روز جهاني «علم براي صلح و توسعه» در تهران قرائت شد، آورده است: «روز جهاني علم در سال جاري روز «نزديکي فرهنگ‌ها به مردم» است و دليل نامگذاري اين روز، نامگذاري سال 2010 به عنوان تقارب فرهنگ‌ها است که در اين راستا کنترل نيروي علم به منظور قرار دادن مردم و فرهنگ‌هاي مختلف در کنار هم و ايجاد توسعه صلح آميز از اهداف اصلي يونسکو به شمار مي‌رود.

نماي جهاني علم در دنيا به شدت در حال تغيير است. مراکز تحقيقاتي و فناور در جهان رو به افزايش بوده و زمينه تعاملات ميان کشورهاي جنوب در حال توسعه است و تاکيد بر تکنولوژي سبز نيز زياد است و بر اساس گزارش يونسکو در زمينه توسعه علم، در سال 2010 زمينه توسعه علوم در دنيا شفاف تر شده که اين امر مديون توسعه و رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات و قوي‌تر شدن چارچوب‌هاي فعاليت‌هاي موسسات و شرکت‌ها در کشورهاي دنيا است.

دبيرکل يونسکو با اشاره به اينکه هنوز به نقطه ايده‌آل در حوزه علم و فناوري دست نيافته‌ايم، اظهار داشت: اين امر ناشي از افزايش زمينه‌هاي عدم توافق در ميان کشورها و پيچيده‌تر شدن نظارت جهاني بر موسسات بين المللي است. بهبود اين وضعيت نياز به شناسايي کمبودها و پشتيباني موسسات از گرايش‌هاي مثبت است؛ بنابراين، در اين زمينه يونسکو نقش خود را فعالانه ايفا مي‌کند و در اين زمينه به دنبال بسيج دانش و سياستگذاري‌هاي علمي با سه هدف نفوذ دانش به محيط زيست و مديريت منابع طبيعي، گسترش سياست‌ها و ظرفيت‌سازي در علم و تکنولوژي و مشارکت براي افزايش آگاهي در برابر بلاياي طبيعي و پيشگيري از آن است.

تاکيد امسال يونسکو بر استفاده از تعامل فرهنگ‌ها در سطح ملي، منطقه‌اي و بين المللي است، از اين رو تحقيقاتي که امروزه در حال اجرايي شدن است را بايد به عنوان نيرو و ابزاري براي توجه و گفت‌وگو ميان فرهنگ‌ها عنوان كرد. هيچ تمدني به تنهايي قادر به ادامه حيات نيست. دنياي امروز بر اساس تمدن آسيا و آفريقا شکل گرفته است که اين امر نشان مي‌دهد که علم يک حرکت مشارکتي است.

در سطح بين المللي مي‌توانيم با استفاده از ابزارعلم در جهت تغيير اقليم گام برداريم و در سطح منطقه‌اي مي‌تواند سکويي باشد براي نزديکي فرهنگ‌ها. در اين راستا مي‌توان به پروژه سزامي اشاره کرد که در آن با ايجاد مرکز علمي توانسته 9 کشور چون مصر، بحرين، قطر، مصر، فلسطين، ترکيه و ايران را دور هم جمع كند.

سيستم دانش بومي از مهمترين ارکان توسعه در هر کشور است و روز جهاني با عنوان علم در خدمت توسعه مي تواند ابزار مناسبي براي توسعه جوامع جهاني باشد.»

سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) از سال 2001 با هدف نشان دادن اهميت علم و وظيفه جهانيان در قبال آن و استفاده ازعلم در راستاي صلح و توسعه، 10 نوامبر (19 آبان ماه) هر سال را به عنوان روز جهاني «علم براي صلح و توسعه» نامگذاري كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha