• یکشنبه / ۱۹ دی ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8910-10825
  • خبرنگار : 71186

هدفمندي يارانه‌ها و صنعت خودرو؛ كيفيت خودروها افزايش مي‌يابد؟

هدفمندي يارانه‌ها و صنعت خودرو؛
كيفيت خودروها افزايش مي‌يابد؟
اگرچه به گفته توليدكنندگان و كارشناسان، اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها هزينه‌هاي جاري صنايع كشور از جمله صنعت خودرو را افزايش خواهد داد، ولي با اين حال همين كارشناسان معتقدند در صورت اجراي درست اين قانون، بهره‌وري واحدهاي توليدي، كيفيت خودروها و سطح خدمات سيستم نمايندگي‌هاي خدمات پس از فروش خودروها نيز افزايش خواهد يافت. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از مدت‌ها كش و قوس سرانجام اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها از حدود سه هفته پيش آغاز شد. در اين مدت بررسي اثرات اجرايي شدن اين قانون بر صنايع مختلف از جمله صنعت خودرو از مهمترين مسائل روز بخش صنعت كشور بود. * * كاهش هزينه و رشد بهره‌وري واحدهاي توليدي اگرچه قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در نگاه اول تنها خود را به صورت افزايش قيمت مواد اوليه، حامل‌هاي انرژي و امثال آن نشان مي‌دهد، ولي با اين حال برخي از توليدكنندگان معتقدند افزايش بهره‌وري واحدهاي توليدي و از آن سو كاهش هزينه‌هاي توليدي بنگاه‌ها از جمله اثرات اجراي اين قانون بر صنعت خودرو كشور است. مديرعامل بهمن ديزل از جمله اين توليدكنندگان است كه مي‌گويد: " اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها انگيزه واحدهاي توليدي براي ارتقاي بهره‌وري و كنترل هزينه‌هاي توليد محصولات را افزايش داده است". به گفته مسعود هراتي‌فر، افزايش كارآيي و ارتقاي بهره‌وري يك اصل اساسي و مستمر در صنعت است كه در جريان اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها پررنگ‌تر شده است. وي اگرچه به افزايش هزينه تمام شده محصولات توليدي به دليل رشد قيمت حامل‌هاي انرژي اذعان دارد، با اين حال اظهار اميدواري مي‌كند كه با افزايش بهره‌وري و مديريت هزينه‌هاي بنگاه‌ها، رشد قيمت‌ها را مي‌توان تا حدي كنترل كرد. * * كيفيت خودروهاي توليدي افزايش مي‌يابد اما افزايش بهره‌وري صنايع خودرويي كشور تنها اثر اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها نيست؛ گو اين‌كه برخي از توليدكنندگان نيز معتقدند اجراي اين قانون كيفيت خودروهاي توليدي را نيز افزايش خواهد داد. ناصر اسفنجي ـ مديرعامل شركت ارس خودرو ديزل، در اين زمينه مي‌گويد: "اجرايي شدن قانون هدفمندسازي يارانه‌ها به طور قطع تاثير مثبتي بر صنعت خودرو و صنايع وابسته داشته و خودروسازان را به سمت توليد خودروهايي با كيفيت بالاتر سوق خواهد داد". اين توليدكننده معتقد است كه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها موجب افزايش تقاضا براي خودروهاي كم مصرف و همچنين كمتر شدن تقاضاي خودروهاي پرمصرف خواهد شد. به اين ترتيب خودروسازان نيز به سمت توليد خودروهايي با كيفيت بالاتر و مصرف سوخت كمتر خواهند رفت. * * افزايش كيفيت خدمات نمايندگي‌هاي پس از فروش در كنار موارد ياد شده، به نظر مي‌رسد كه خدمات سيستم نمايندگي‌هاي خدمات پس از فروش نيز بي‌تاثير از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها نخواهد بود. به گفته برخي از كارشناسان، اجرايي شدن اين قانون موجب افزايش سطح كيفي سيستم خدمات پس از فروش خواهد شد. مديرعامل شركت خدمات پس از فروش سايپا (سايپا يدك) از جمله اين افراد است كه مي‌گويد:" با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، هزينه‌هاي مراجعان به سيستم نمايندگي‌هاي خدمات پس از فروش كاهش يافته و كيفيت خدمات نيز افزايش مي‌يابد". به گفته حسن عموزاده، با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و واقعي شدن قيمت انرژي، استفاده از خودروها نيز كاهش خواهد يافت به اين ترتيب مراجعه مشتريان به سيستم خدمات پس از فروش كمتر شده و نمايندگي‌ها فرصت بيشتري براي ارائه خدمات بهتر به مراجعان خواهند داشت. * * بازار خودروهاي بي‌كيفيت وارداتي كساد خواهد شد برخي كارشناسان عقيده دارند كه هدفمند شدن يارانه‌ها اگرچه در ركود بازارخودرو در كشور سهم دارد، اما بيشترين تاثير آن بر خودروهاي بي‌كيفيت وارداتي خواهد بود. رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران خودرو، از جمله اين افراد است كه عقيده دارد بيشترين تاثير هدفمندي يارانه‌ها تا كنون بر فروش خودروهاي بي‌كيفيت چيني و كره‌يي بوده است. حسين اردوخاني پيش‌بيني كرد كه در آينده نزديك بازار خودرو به سمت ركود خواهد رفت، اما اين مساله باعث مي‌شود عملا از ريخت و پاش‌هاي غير ضروري جلوگيري شود. به گفته وي تا امروز بيشترين تاثير هدفمند شدن يارانه‌ها بر بازار خودروهاي خارجي بوده است، اما تاثير آن بر بازار خودروهاي داخلي به زودي مشخص خواهد شد. * * كمك به كاهش آلودگي هوا در اين شرايط به نظر مي‌رسد اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها سطوح كلان‌تري از صنعت خودرو را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد؛ به‌گونه‌اي كه با افزايش كيفيت خودروهاي توليدي و كاهش دفعات استفاده از خودرو، آلودگي هوا نيز كاهش خواهد يافت. درواقع با اجرايي شدن قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، پس از اين مصرف‌كنندگان دقت بيشتري در نوع هزينه‌ها داشته و به سمت خودروهايي خواهند رفت كه ضمن داشتن كيفيت بالاتر، مصرف سوخت كمتري نيز داشته باشد. طبيعتا استفاده از خودروهاي كم مصرف و همچنين كاهش دفعات استفاده از خودرو نقش قابل توجهي بر فرايند حفظ محيط زيست و كاهش آلودگي هوا خواهد داشت. * * در نهايت چه خواهد شد؟ اما در حال حاضر با وجود موارد ياد شده هنوز نمي‌توان اثرات اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها بر صنعت خودرو را به طور دقيق ارزيابي كرد. به نظر مي‌رسد با گذشت زمان و مشخص شدن تمام جوانب اجراي اين قانون، برآورد دقيق و واقعي‌تري در اين زمينه به دست خواهد آمد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha