• چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 91041408497
  • خبرنگار : 71452

جت جنگنده روباتيك، سال آينده به پرواز درمي‌آيد

جت جنگنده روباتيك، سال آينده به پرواز درمي‌آيد

فناوري بكار رفته در جت جنگنده رباتيك مي تواند در آينده براي ساخت جت هاي مسافربري بدون خلبان مورد استفاده قرار گيرد.

فناوري بكار رفته در جت جنگنده رباتيك مي تواند در آينده براي ساخت جت هاي مسافربري بدون خلبان مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جت جنگنده رباتيك Mantis يك پهپاد نيست، بلكه يك هواپيماي رباتيك با برد بسيار زياد و مجهز به تجهيزات پيشرفته شناسايي است كه مي تواند بدون نياز به دخالت انسان، عمليات شناسايي مشابه چهار بالگرد را انجام داده، هدف را شناسايي كرده و با موشك مورد حمله قرار دهد.

اين جت جنگنده رباتيك بدون خلبان از پهپاد بزرگتر است، مي تواند منطقه اي به وسعت يك هزار و 200 كيلومتر را تحت پوشش قرار داده و در ارتفاع 15 هزار پايي تا 24 ساعت مي تواند بصورت خودكار پرواز كند.

بلند شدن و فرود جت جنگنده رباتيك بصورت كنترل از راه دور انجام مي شود، اما عملكرد آن در هوا بصورت خودمختار است؛ همچنين اين سيستم مجهز به دوربين مادون قرمز است كه در موارد اضطراري امكان فرود خودكار جت جنگنده را فراهم مي كند.

با كمك چشم الكترونيك يا دوربين كابين خلبان، تيم پشتيباني در مركز زميني مي تواند از طريق رايانه مراحل مأموريت جنگنده را نظارت كند.

نخستين تست پرواز جت جنگنده رباتيك Mantis سال 2013 انجام مي شود و طي 20 مرحله آزمايش، جت جنگنده به مدت سه ساعت در هوا پرواز كرده و مأموريت هاي در نظر گرفته شده را انجام مي دهد.

مسؤولان شركت معتقدند كه فناوري بكار رفته در اين جت جنگنده رباتيك‌ مي تواند در نسل آينده جت هاي مسافربري بدون خلبان با عملكردي مشابه قطارهاي رباتيك مورد استفاده قرار بگيرد.

شركت BAE قراردادي به ارزش 62 ميليون دلار با وزارت دفاع انگليس و فرانسه براي طراحي Mantis‌ منعقد كرده است و محققان اميدوارند با تكميل و توسعه فناوري، جت جنگنده رباتيك بتواند تا ارتفاع 60 هزار پايي پرواز كند و با تجهيزات شناسايي پيشرفته قادر به رمزگشايي و شنود پيام هاي مخابراتي و تلفن همراه باشد.

انتهاي پيام

شناسايي خودكار و حمله به هدف

جت جنگنده روباتيك Mantis

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha