• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۹:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91051711127

به منظور رايزني درباره 48 زائر ايراني ربوده شده در سوريه

صالحي در آنكارا: آثار افراط‌گرايي در سوريه در همه منطقه نمود خواهد داشت

صالحي در آنكارا: آثار افراط‌گرايي در سوريه در همه منطقه نمود خواهد داشت

وزير خارجه ايران كه عصر سه‌شنبه به آنكارا سفر كرد دقايقي پيش وارد فرودگاه آنكارا شد.

وزير خارجه ايران كه عصر سه‌شنبه به آنكارا سفر كرد دقايقي پيش وارد فرودگاه آنكارا شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به تركيه، دكتر علي‌اكبر صالحي، رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان به منظور رايزني درباره موضوع زائـران ايراني گـروگـان گـرفته شده در دمشق ، به آنكارا سفر كرده است.

با توجه به اينكه ارتش آزاد سوريه كه مدعي ربودن زائرين ايراني شده، مورد حمايت تركيه است، سفر كوتاه صالحي به اين كشور به منظور تذكر و يادآوري مسووليت دولت آنكارا در قبال اين مساله صورت مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، وزير امور خارجه كشورمان در بدو ورود به فرودگاه آنكارا در جمع خبرنگاران گفت كه اين سفر پس از گفت‌وگوي تلفني با وزير خارجه تركيه انجام شده است.

او با بيان اين كه تاكنون بيش از 30 بار با همتاي ترك خود ديدار داشته است، گفت: در اين سفر قرار است در مورد موضوعات منطقه‌يي و به ويژه اوضاع حساس سوريه گفت‌وگو شود.

وزير خارجه اضافه كرد: 48 نفر از زائرين ايراني در سوريه ربوده شده‌اند. در اين باره با توجه به شرايط ويژه و روابط خاصي كه بين تركيه و ارتش آزاد سوريه است، گفت‌وگوي تلفني با وزير خارجه تركيه داشتم. با مقامات قطر نيز گفت‌وگو داشته‌ام. علت اصلي اين سفر پيگيري وضعيت اين 48 زائر است، البته از اين فرصت استفاده خواهيم كرد و مسائل دوجانبه و منطقه‌يي را به تفصيل بررسي خواهيم كرد.

وي گفت: معتقديم تركيه و ايران دو كشور مهم نقش‌آفرين در اين منطقه هستند. موضوعات مهم منطقه‌يي بدون حضور موثر هركدام از اين كشورها شايد قابل حل و فصل نباشد. از جمله بحث سوريه با كمك ايران و تركيه مي‌تواند به گونه‌اي برون رفتي بيابد كه هم مردم سوريه به خواسته‌هاي مشروع خود برسند و هم روال طبيعي سير حكمراني در سوريه ادامه يابد زيرا ادامه خشونت‌ها بدين شكل موجود يقينا زمينه‌ها افراط‌گري و خشونت را در منطقه بيش‌تر مي‌كند.

صالحي گفت: سوريه كشور مهمي است و به اروپا نزديك است؛ اگر افراط‌گرايي در آن جا ريشه دواند به دنبال خشونت‌هايي كه غيرقابل پيش‌بيني در ابعاد مختلف ادامه مي‌يابد، آثارش بر همه منطقه نمود خواهد داشت.

وي با تاكيد بر وجود قوميت‌هاي مختلف و مذاهب در منطقه، ادامه داد: قرن‌ها اين اديان در كنار هم زندگي كرده‌اند و در صلح و آرامش بوده‌اند. به نظر مي‌آيد كه دست‌هايي در كار است كه اين موزاييك زيبا را به هم بريزند و زمينه اختلافات و درگيري‌ها را فراهم كنند كه در اين بين ديگران بتوانند بهره‌هاي لازم خود را ببرند. بايد توجه داشته باشيم و با مقامات تركيه به تفصيل اين موضوع را بررسي كنيم. اميدوارم نتيجه مثبتي براي كل منطقه داشته باشد.

وزير امور خارجه هم‌چنين در مورد رويكرد ايران و تركيه در مورد سوريه نيز گفت: برادران ترك ما هيچ‌گاه بحثي از جنگ يا دخالت‌ها در امور داخلي كشورهاي منطقه نداشته‌اند. آن‌ها هم مي‌خواهند به صورت مسالمت‌آميز مسائل حل شود. اشتراكات ما و تركيه درباره سوريه بسيار فراوان است. هر دو معتقديم خواسته‌هاي مشروع ملت سوريه مانند هر ملت ديگري بايد محقق شود و آزادي احزاب و انتخابات بايد برقرار باشد. رفع فساد حكومتي بايد در نظر گرفته شود، اما در مواردي اختلاف داريم. ما مي‌گوييم اين مساله بايد به صورت سوري سوري حل شود و ما در اين مسير فقط كمك كنيم. ما تاكيد داريم بگذارند در يك سير طبيعي مسائل پيش رود نه اين كه با ايجاد خلاء آني و ناگهاني اقدامات صورت گيرد كه در آن صورت نمي‌دانيم چه آثاري به دنبال خواهد داشت.

او گفت: هيچ عاقلي وضعيت معلوم را جانشين وضعيت مجهول نمي‌كند. تمام حرف ما اين است كه مي‌گوييم حكومتي در سوريه وجود دارد كه آمادگي‌اش را براي خواسته‌هاي مردم اعلام كرده است و اقداماتي هم به همين جهت انجام داده است و بايد اين فرصت داده شود كه مساله به صورت مسالمت‌آميز پيش رود. والا ادامه خشونت‌ها به نفع هيچ‌كس نيست. ما به دنبال نفي خشونت و گفت‌وگوي ملي حقيقي بين معارضان و دولت سوريه هستيم.

به گزارش ايسنا، صالحي امشب با احمد داوود اغلو، وزير خارجه تركيه ديدار مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha