• دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91081509187

گفت‌وگو با مدیرمسئول روزنامه‌ی جام جم

فضای اقتصادی حاکم بر مطبوعات؛ جنگ بین بود و نبود

فضای اقتصادی حاکم بر مطبوعات؛ جنگ بین بود و نبود

مدیرمسئول روزنامه‌ی جام جم معتقد است: شرایط اقتصادی نسبت به سال گذشته تغییر کرده و فضایی را بر مطبوعات حاکم کرده که جنگ بین بود و نبود است.

مدیرمسئول روزنامه‌ی جام جم معتقد است: شرایط اقتصادی نسبت به سال گذشته تغییر کرده و فضایی را بر مطبوعات حاکم کرده که جنگ بین بود و نبود است.

بیژن مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که مطبوعات در این شرایط اقتصادی نمی‌دانند که می‌توانند به آینده‌ی خود امیدوار باشند یا خیر، بیان کرد: این امیدواری همچنان وجود دارد که تغییراتی در شرایط کنونی با توجه به تصمیم‌هایی که دولت درباره‌ی اولویت کاغذ خواهد گرفت، ایجاد شود.

وی ادامه داد: مطبوعات منتظر اتفاق جدیدی هستند که اگر این اتفاق نیفتاده است و ادامه‌ی حیات برای آن‌ها سخت‌تر خواهد شد، کما این‌که در حال حاضر شاهد هستیم بسیاری از روزنامه‌ها کاهش تیراژ و صفحات داشته‌اند و برخی هم اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند که این افزایش در برابر هزینه‌های فعلی مطبوعات، بسیار ناچیز است.

او با بیان این‌که به‌طور طبیعی، مشکلات اقتصادی بر محتوا هم تأثیر خواهد گذاشت، اظهار کرد: در گذشته، مشکلات اقتصادی فقط یک بخش از کار یک روزنامه بود، به‌طور مثال سالی دوبار برای کاغذ روزنامه تصمیم‌گیری می‌شد و دیگر نیازی به فکر کردن به این موضوع نبود. وقتی موضوعی که فقط سالی دوبار به آن فکر می‌شد، به دغدغه‌ی هر روز و هر شب تبدیل شود، کار توسعه‌یی معنا پیدا نمی‌کند و فقط تلاش می‌شود که وضع موجود حفظ شود.

مقدم با اشاره به حرکت نکردن مطبوعات به سمت جلو با وجود مشکلات اقتصادی، ادامه داد: این موضوع موجب می‌شود رکود و کندی در کار روزنامه‌ها احساس شود و مطبوعات نتوانند کار جدیدی انجام دهند.

وی گفت: روزنامه‌ی جام جم ویژه‌نامه‌هایی تحلیلی منتشر می‌کرد که شامل بیش از 100 صفحه بود و در آن‌ها به تحلیل موضوع‌ها پرداخته می‌شد، اما در حال حاضر امکان انتشار چنین ضمیمه‌هایی به هیچ عنوان فراهم نیست.

او با یادآوری این‌که ادامه‌ی این روند روزنامه‌ها را ناچار به کم کردن نیروی انسانی می‌کند، اظهار کرد: کاهش نیروی انسانی بر محتوا تأثیر مستقیم دارد و هر چه نیروی انسانی کمتر باشد محتوای تولیدی ضعیف‌تر می‌شود.

وی با بیان این‌که نگاه به مطبوعات اولویت‌دار نیست، گفت: این نگاه باید اصلاح شود تا راهکارهایی برای بهتر شدن شرایط پیدا شود. الزاما راهکارها نباید مستقیم باشند، به‌طور مثال دولت می‌گوید من نمی‌توانم به مطبوعات کاغذ بدهم، اما در عوض، یک وام بلندمت در اختیار مطبوعات می‌گذارم تا خودشان اقدام به واردات کاغذ کنند.

مدیرمسئول روزنامه‌ی جام جم با تأکید بر این‌که مطبوعات در شکل‌دهی به افکار عمومی نقش دارند، افزود: با توجه به این نکته نباید نگاه به مطبوعات یک نگاه دست چندمی باشد، چراکه این نگاه موجب می‌شود به مشکلات مطبوعات رسیدگی نشود و تعطیل شدن یا نشدن مطبوعات به حال کسی تفاوت نکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha