• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91113018477
  • خبرنگار : 71219

مدیر بنیاد پژوهشی پارسه - پاسارگاد:

پاسارگاد از یک دهه پیش بدون سیمان مرمت می‌شود

پاسارگاد از یک دهه پیش بدون سیمان مرمت می‌شود

مدیر بنیاد پژوهشی پارسه - پاسارگاد از تکمیل مطالعات مربوط به منظر فرهنگی پاسارگاد خبر داد.

مدیر بنیاد پژوهشی پارسه - پاسارگاد از تکمیل مطالعات مربوط به منظر فرهنگی پاسارگاد خبر داد.

محمدحسن طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از چند سال پیش، مطالعه و بررسی سازمان‌دهی دشت پاسارگاد در دوره‌ی کوروش و پس از آن را آغاز کرده‌ایم و این کار تا شناسایی کامل منظر فرهنگی پاسارگاد ادامه خواهد داشت. به این ترتیب می‌توان حفاظت در پاسارگاد را با نگاه منظر فرهنگی دنبال کرد.

او ادامه داد: پس از پایان مطالعات و شناسایی مکان‌های باستانی و بندها و سدهای دوره‌ی هخامنشی، در صورت داشتن قابلیت برای ثبت جهانی، پرونده‌ی الحاقی آن را آماده خواهیم کرد.

طالبیان درباره‌ی اقدامات و برنامه‌های مرمتی در پاسارگاد نیز گفت: در محوطه‌ی جهانی تخت جمشید کار مشترکی با گروه‌های ایرانی و ایتالیایی در راستای انجام پژوهش، مستندنگاری، پایش،‌ آسیب‌شناسی و مرمت انجام شده است و همچنان هم ادامه دارد. با توجه به این‌که این اقدامات در تخت جمشید به نتیجه رسیده، قصد داریم در صورت تأمین شدن اعتبار، این کار را در پاسارگاد نیز انجام دهیم.

او با بیان این‌که در نظر داریم مطالعات زیست‌محیطی را در این محوطه انجام دهیم، درباره‌ی مرمت‌های انجام‌شده در آرامگاه کوروش نیز گفت: بسیاری از مرمت‌هایی که در گذشته در این مکان انجام شده، براساس مقدورات همان زمان بوده و بازسازی‌هایی هم انجام شده است؛ اما دست کم از زمان تشکیل بنیاد پژوهشی پارسه - پاسارگاد یعنی از سال 1380، از سیمان در مرمت تخت جمشید و پاسارگاد استفاده نشده و اگر هم استفاده شده به چند دهه‌ی پیش مربوط است.

وی افزود: براساس استانداردهای جدید، استفاده از سیمان به‌صلاح نیست و در چند سال گذشته جلوی استفاده از این نوع مصالح را گرفته‌ایم. به همین دلیل، بیش از یک دهه است که در پارسه و پاسارگاد از سیمان استفاده نشده است. همچنین آنچه در پاسارگاد یا تخت جمشید انجام می‌شود، برای کاهش دادن روند فرسایش و حفظ شرایط موجود است، زیرا بازسازی به اندازه‌ی کافی در این دو محوطه انجام شده و بیشتر باید بر حفاظت و مرمت تمرکز کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۱۱-۳۰ ۱۳:۴۹

با درود، نمی‌دانم چرا هر مدیری ایرادات را به گردن پیش از خودش می‌اندازد؟ آن‌شخص که از خودش کاری نکرده! آن‌هم از میراث فرمان و بودجه گرفته. ضمنا از خارج هم نیامده! از همین مردم ایران پاک است، نیست؟ آنچه فدا می‌شود بازمانده‌های نیاکانی ماست! تا کی... بایسته یادآوری است که سیمان روی بخشهای بالای آرامستان(آرامگاه) کورش در 5 سال گذشته انجام شده است و مدارک(عکس) موجود است که اگر ایسنا بخواهد در اختیارشان خواهم گذاشت. همه ما مسئولیم. پاسخ آیندگان را چه خواهیم داد؟ پاینده ایران