• یکشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ / ۰۷:۰۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92011803982

/کلام روز/

توصیه‌هایی برای بی‌نیاز شدن از مراجعه به پزشک!

توصیه‌هایی برای بی‌نیاز شدن از مراجعه به پزشک!

در نظام بهداشت و سلامت اسلام، بهره‌مندی انسان از نعمت‌های الهی برای رسیدن به تکامل و خشنودی خداوند ضروری است و مواظبت و پیشگیری از آسیب‌ها و آلودگی‌ها واجب دانسته می‌شود.

در نظام بهداشت و سلامت اسلام، بهره‌مندی انسان از نعمت‌های الهی برای رسیدن به تکامل و خشنودی خداوند ضروری است و مواظبت و پیشگیری از آسیب‌ها و آلودگی‌ها واجب دانسته می‌شود.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، 18 فروردین ماه مصادف با روز جهانی بهداشت و سلامت است که این مساله یکی از مسائل و موضوعات مورد تاکید و سفارش دین مبین اسلام و بزرگان دینی بوده است، به طوری که حفظ نظافت و توجه به آن در برخی احادیث از ایمان و نشانه‌های آن ذکر شده است. بر این اساس در مبانی بهداشت اسلامی، رعایت و حفظ سلامتی از مصالح عمومی نظام اجتماعی و بخشی از مسوولیت همگانی شمرده می‌شود که ایمان و فطرت بزرگ‌ترین خاستگاه و انگیزه‌اش است.

قرآن و سنّت معصومین(ع)بر اهمیت و تأثیر بهداشت در زندگی دنیوی و اخروی اشاره فراوان دارد، برای نمونه می‌توان به استناد، یکی از مصادیق آیه شریفه" وَلاَ تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ1". ضرورت رعایت بهداشت را برای پیشگیری از هلاکت استنباط کرد و چون مقدمه واجب، واجب است، رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها برای حفظ جان مسلمانان واجب خواهد بود و اگر آگاهانه و از روی عمد در حفظ جان مسلمانان کوتاهی شود، کاری بسیار ناپسند و شایسته عقوبت خواهد بود.

پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: "به هر مقدار که می‌توانید نظافت را رعایت کنید؛ زیرا خداوند متعال، اسلام را بر پایه نظافت بنا نهاده و هرگز کسی وارد بهشت نمی‌گردد؛ مگر آنکه پاکیزه باشد".

آن حضرت همچنین برای بیان اهمیت مساله سلامت و تندرستی درباره این‌که یکی از نعمت‌هایی که مردم با آن آزموده می‌شوند، فرمودند: "دو نعمت است که بسیاری از مردم در آنها آزموده می‏‌شوند (یا به سبب آنها به گمراهی و فساد می‏‌افتند): فراغت و تندرستی2".

امیرمؤمنان علی بن ابی‏طالب(ع)نیز به فرزند خود امام حسن(ع) توصیه‌هایی فرموده‌اند که انسان را از مراجعه به پزشک بی نیاز می‌کند. ایشان می‌فرمایند: "پسرم! آیا تو را چهار نکته نیاموزم که به کمک آنها از طب، بی‏‌نیاز شوی؟. گفت: چرا، ای امیرمؤمنان! فرمود: "بر سفره نمی‏‌نشینی، مگر آن هنگام که گرسنه‏‌ای؛ و از سفره بر نمی‏‌خیزی، مگر در آن حال که هنوز، میل خوردن داری؛ خوب بجو؛ و به گاه خفتن، خودت را بر خَلا عرضه کن. اگر این چهار نکته را به کار بستی، از طب، بی‏‌نیاز شوی3".

ایشان همچنین در توصیه‌ای دیگر چنین می‌فرمایند: "هر کس در گرسنگی کامل، غذا بخورد، غذا را خوب بجَوَد، در حالی که هنوز میل خوردن دارد، غذا را وا گذارد و چون احساس قضای حاجت کرد، آن را محبوس ندارد، به هیچ بیماری‏‌ای جز بیماری مرگ، مبتلا نمی‏‌شود4".

مولای متقیان(ع) در پاسخ به این پرسش که گفتند چرا در قرآن، هر دانشی جز دانش طب هست؟ فرمودند: "در قرآن، آیه‏‌ای است که همه طب را یک‏جا در خود گردآورده است و آن این آیه شریفه است "بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید5".

منابع:

1- سوره بقره، آیه 195

2- الخصال: 35 / 7 منتخب میزان الحکمة: 562

3- الخصال، صفحه 229، حدیث 67، الدعوات، صفحه 74، حدیث 173، صفحه 3، بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 267، حدیث 42، دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 87

4- مکارم الأخلاق، جلد 1، صفحه 314، حدیث 1003، بحارالأنوار، جلد 66، صفحه 422، حدیث 37 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 87

5- الدعوات، صفحه 75، حدیث 174، بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 267، حدیث 42 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 90

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha