• جمعه / ۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93030200586
  • خبرنگار : 71452

درگیری فضایی روسیه و آمریکا در حاشیه اوکراین

روسیه به دنبال طرح ملی فراتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی

روسیه به دنبال طرح ملی فراتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی

با ادامه درگیری‌ها بین روسیه و آمریکا درخصوص ایستگاه فضایی بین‌المللی، آژانس فضایی فدرال روسیه از جایگزین شدن ایستگاه فضایی اختصاصی این کشور با ISS پس از سال 2020 خبر داد.

با ادامه درگیری‌ها بین روسیه و آمریکا درخصوص ایستگاه فضایی بین‌المللی، آژانس فضایی فدرال روسیه از جایگزین شدن ایستگاه فضایی اختصاصی این کشور با ISS پس از سال 2020 خبر داد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همزمان با بالا گرفتن تنش سیاسی میان روسیه و اوکراین، آژانس فضایی آمریکا – ناسا – عمده همکاری‌های فضایی خود با روسیه را به حالت تعلیق درآورد.

ناسا روز چهارشنبه دوم آوریل (13 فروردین) از قطع تمامی همکاری‌های فضایی خود با روسیه بجز همکاری مشترک در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خبر داد.

روسیه نیز در اقدام متقابل و در اعتراض به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در مناقشه با اوکراین، اعلام کرد که درخواست آمریکا برای استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پس از سال 2020 را قبول نخواهد کرد.

«دیمیتری روگوزین» معاون نخست‌وزیر روسیه چندی قبل اعلام کرد، بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی بصورت مستقل قابل استفاده است، اما آمریکا – بدون کمک روسیه – قادر به استفاده از بخش اختصاصی خود نیست؛ آمریکا در حال حاضر برای فرستادن هر فضانورد به ایستگاه فضایی، 60 میلیون دلار به روسیه پرداخت می‌کند.

«چارلز بولدن» مدیر ناسا این اظهار نظرها را به معنای پاپان فعالیت ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ندانست و عنوان کرد که ایستگاه فضایی بطور مشترک توسط آمریکا، روسیه، ژاپن، کانادا و اروپا اداره می‌شود و هیچ شریکی به تنهایی قادر به پایان دادن فعالیت ایستگاه نخواهد بود.

آژانس فضایی فدرال روسیه – روس‌کاسموس – روز پنجشنبه 22 مه (اول خرداد) اعلام کرد که این کشور درحال توسعه برنامه ملی اکتشافات فضایی است که پس از سال 2020 جایگزین استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ خواهد شد.

«سرگئی ساولیف» معاون رئیس این آژانس در جمع خبرنگاران تأکید کرد: توسعه استراتژی ملی سفرهای فضایی سرنشین‌دار در حال انجام بوده و با همکاری آکادمی علوم روسیه و بخش صنعت، در حال آماده‌سازی طرحی فراتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی هستیم.

به گفته «ساولیف»، در استراتژی فضایی جدید روسیه، چین و آژانس فضایی اروپا (ESA) بعنوان شرکای بالقوه این طرح در نظر گرفته شده‌اند، اما روسیه نقش اصلی را در این زمینه ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha