• یکشنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93050502453

پهپاد‌ها در خدمت حیات‌وحش آفریقا

پهپاد‌ها در خدمت حیات‌وحش آفریقا

پارک ملی «لاکپیا» در کنیا بیش از هر چیز به خاطر جمعیت کرگدن‌هایش معروف است و مقامات محلی در نظر دارند از این پس به کمک پهپادها از حیات‌وحش این پارک حفاظت کنند.

پارک ملی «لاکپیا» در کنیا بیش از هر چیز به خاطر جمعیت کرگدن‌هایش معروف است و مقامات محلی در نظر دارند از این پس به کمک پهپادها از حیات‌وحش این پارک حفاظت کنند.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در واقع این پارک میزبان یکی از بزرگترین جمعیت‌های کرگدن در شرق آفریقاست. البته شاید اصطلاح جمعیت بزرگ گمراه‌کننده باشد چون مجموع کرگدن‌های سیاه و سفید پارک به 132 راس می‌رسد.

در نگاه اول صلح و آرامش در پارک برقرار است اما مسئولان پارک نمی‌توانند روی این آرامش حساب کنند چون در این جا هم مثل سایر زیستگاه‌های عمده حیات وحش آفریقا، شکارچیان غیرقانونی با حمایت گروه‌های بین‌المللی در حال قلع و قمع فیل‌ها و کرگدن‌ها به خاطر عاج و شاخ آنها بوده‌اند. اما این نبرد اکنون چهره تازه‌ای به خود گرفته و جنگلبانان این پارک اخیرا به یک ابزار قدرتمند تازه مجهز شده‌اند.

سازمان حفاظت از محیط زیست «اول پژتا» که در حفاظت از این پارک نقش دارد در حال آزمودن فن‌آوری هواپیماهای کنترل از راه دور برای نظارت بر پارک‌های ملی است.

«رابرت بریر» از مسئولان گروه دراین‌باره گفت: شکار غیرقانونی حیوانات در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. یک شاخ کرگدن تقریبا چهار کیلوگرم است و کیلویی 60 هزار دلار به خریدار نهایی عرضه می‌شود بنابراین یک شاخ کرگدن تقریبا 250 هزار دلار فروش می‌رود.

اولین پرواز آزمایشی در دسامبر 2013 میلادی در همکاری با سازمان حیات وحش کنیا انجام شد.

رابرت بریر می‌گوید: هواپیما را با دوربین ردیابی حرارت در شب پرتاب کردیم و خیلی جالب است که با این دوربین در شب می‌شود فیل‌ها را مثلا وقتی که برای آب خوردن کنار آب می‌روند، دید. با این سیستم می‌توانیم هواپیما را بالای سر حیوانی که شناسایی کرده در آسمان بگردانیم و سیستم‌های پرواز خودکار آن را در یک دایره نگه می‌دارد و دوربین را بر حیوان متمرکز می‌کند.

مسئولان می‌گویند این هواپیماها نقش بازدارنده فوق‌العاده‌ای بازی می‌کنند اما یک هواپیما مسلما کافی نیست چون مساحت پارک لاکپیا حدود 40 هکتار است.

هرچند استفاده از این هواپیما‌ها مثل این است که بخواهید در یک خرمن دنبال سوزن بگردید. با این حال خیلی‌ها فکر می‌کنند که داشتن چنین ناظری در آسمان می‌تواند بخش مهمی از فعالیت‌های حفاظت از حیات وحش باشد.

رابرت بریر می‌گوید: متاسفانه به نظر من هیچ راه حل آسانی وجود ندارد بنابراین علاوه بر جنبه امنیتی هواپیما ما این را یک فرصت خوب برای جمع‌آوری اطلاعات می‌دانیم.

وی افزود: به نظر من یکی از امکانات هیجان‌انگیز در آینده استفاده از فن‌آوری شناسایی اتوماتیک خواهد بود. نرم‌افزارهایی که الان در حال به بازار آمدن هستند قادر به تشخیص و شناسایی حیوانات بوده و بنابراین هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست و مطالعات محیط زیستی ایفا کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی‌، بنیاد جهانی حیات وحش جمعیت فیل‌های آفریقا در سال 2014 میلادی را حدود 700 هزار راس تخمین می‌زند و شمار فیل‌های آسیا 32 هزار راس برآورد شده و این در حالی است که شمار فیل‌های آفریقا در دهه‌های 1930 و 1940 میلادی بین سه تا پنج میلیون راس بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha