طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در حالی با 156 رأی موافق تصویب شد که مخالفتهای جدی در صحن علنی مجلس در رابطه با آن مطرح شد و دولت نیز با آن مخالفت کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیرموذن به عنوان نخستین مخالف کلیات این طرح، گفت: این طرح، قانونی جامع، کامل و مانع نیست.
او سپس با تأکید بر اینکه ما باید مدافع حقوق بشر باشیم برخی کاستیهای خدمترسانی به مردم از سوی مسئولین را مثال زد و با طرح مواردی مثل کشتن دست فروشان تأکید کرد: طرح ما باید از حقوق شهروندی دفاع کند و سایتها و وبلاگهای بیمار را که برای جذب کاربر از هیچ اقدام غیرقانونی صرفنظر نمیکنند مورد توجه قرار دهد.
این نماینده مجلس در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: در این طرح مسائل شفاف نیست و رویکرد به امر معروف مشخص نیست. به علاوه این طرح خلاف اصل 75 قانون اساسی است و مسائل مالی آن مشخص نیست. تذکر زبانی و لسانی بودن امر به معروف را باید قانونی نهادینه کرد و طرحی که ارائه میشود باید قابلیت قانونی داشته باشد و خلأهای قضایی را پر کند.
احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی نخستین موافق طرح امر به معروف بود که با قرائت آیه 17 سوره لقمان بر اهمیت امر به معروف در قرآن و روایات و سیره نبوی و علوی تأکید کرد.
او ادامه داد: ضرورت این واجب اسمی برای سلامت جامعه و صیانت از جامعه از حیث روانی مورد توجه است. نکته دیگری که فرهنگ مهمتر از اقتصاد و صنایع است. فرهنگ مظلوم است و یکی از مهمترین بخشهای آن امر به معروف و نهی از منکر است.
سالک با بیان اینکه آسیبهای فرهنگی به ویژه در فضای مجازی ضربات سنگینی به جامعه میزند، گفت: قانون میتواند چنین آسیبهایی را برطرف کند.
او اضافه کرد: بعد از 35 سال که از تشکیل جمهوری اسلامی ایران میگذرد و این طرح بین دستگاههای مختلف رفته و آمده حالا فرصتی پیش آمده تا قانونی تصویب شود.
سالک به انتقادات پیرموذن درباره اصل هفتاد و پنجی بودن این طرح نیز پاسخ داد و گفت: این طرح مغایر اصل 75 نیست زیرا بودجهای برای ستاد امر به معروف بوده که ما فقط آن را تقویت کردیم. وظایف دستگاهها در این قانون مشخص شده و دفاع از آمران به معروف و ناهیان از منکر که مورد ضرب و شتم قرار گرفتهاند به صورت بسیار سنگینی در این قانون قرار گرفته است.
او ادامه داد: اشاره داشتم که این طرح باید شفاف باشد. اگر به مواد این طرح دقت کنند متوجه شفافیت آن میشوند به علاوه ممکن است صحبت از این شود که این طرح عجولانه است. در صورتی که علاوه بر تلاش دو کمیسیون فرهنگی و حقوقی که به صورت جداگانه صورت گرفت کارشناسان نیز همکاری کردند و ساعتها وقت صرف شد.
سالک در پایان صحبتهای خود با اشاره به فرارسیدن عید غدیر گفت: اصلی ترین موضوع عید غدیر خم امر به معروف است. بعد از 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هدیهای به مناسبت عید غدیر به مومنین بدهید تا دل مومنین با وجود این همه بی بندوباری در سطح جامعه خوش شود.
به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی دیگر مخالف این طرح ضمن اشاره به نگرانیهای جدی در رابطه با ایجاد هرج و مرج در جامعه در نتیجه تصویب چنین طرحی گفت: واقعیت این است که نگرانیهایی وجود دارد که نباید از آنها غافل شویم. نکند خدای ناکرده قانونی وضع کنیم که به بینظمی در جامعه منجر شود.
نماینده مردم لاهیجان در مجلس با اشاره به وظایف ضابطین دادگستری، قوه قضائیه و نیروی انتظامی در امر به معروف عنوان کرد: کجا پیش آمده که یک بسیجی که تحت پوشش پایگاه مقاومت امر به معروف کرده در مراجع قضایی حمایت نشده باشد؟
او ادامه داد: ما مجازات قانون اسلامی را داریم. در این قانون آمده هرگاه فردی در مقابل دفاع از نفس، ناموس، مال و آزادی حرکتی انجام بدهد باید از او دفاع کرد و این موارد جزو جرم محسوب نمیشوند. در قانون آیین دادرسی نیز سازمانهای مردم نهاد اختیاراتی دارند.
لاهوتی سپس با انتقاد از ماده 9 طرح حمایت از آمرین به معروف گفت: در ماده 9 همه حق دارند اعتراض کنند. اگر همین فردا یک نفر داخل همین مجلس گفت که فساد کردیم و تجمل کردید چه؟ مگر میشود بدون حکم دادگستری و مرجع قضایی تصمیم گرفت؟ این است که ایجاد مشکل میکند.
او همچنین گفت: در ماده 13 گفتهاند که وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی در خصوص گردشگران قبل از ورود به کشور کلاس آموزشی بگذارند. از آن طرف قضیه در قانون داریم که در افق 1404 باید به 20 میلیون گردشگر و 25 میلییون دلار درآمد حاصل از گردشگری برسیم. مگر ما وقتی به جایی وارد میشویم به قانون آنجا احترام نمیگذاریم؟ مطمئن باشید گردشگران هم به قوانین ما احترام میگذارند. گردشگرانی که بخواهند کارهای خلاف کنند به جاهای دیگری میروند. همین گردشگران میتوانند سفیران فرهنگ ما باشند.
او تأکید کرد: ما نگران این طرح هستیم که بدون ضابطه به افرادی اختیار دهیم که مشکلاتی ایجاد شود. امر به معروف باید ضابطه داشته باشد و افرادی که این کار را انجام می دهند باید حکم داشته باشند.
به گزارش ایسنا، محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه سخنان لاهوتی در موافقت با طرح حمایت از آمران به معروف، گفت: اصل 8 قانون اساسی نظارت همگانی را تأکید کرده که هم مردم نسبت به مردم، هم مردم بر مسئولین و هم مسئولین بر مردم نظارت داشته باشند. حقی نیست که الان آن را آورده باشیم قبل از قانون اساسی هم در شرع مقدس و فرهنگ این کشور بوده و است.
این موافق طرح امر به معروف ادامه داد: پیش از این خلأهایی از نظر اجرایی وجود داشته و با کوتاهی روبرو شده، شاید علت این کوتاهی این بوده که شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول این امر بوده و مجلس تا به حال کوتاهی کرده، ولی الان احساس میکنیم با توجه به اینکه کشور اهل امر به معروف و نهی از منکر است شایسته نیست که دچار افراط یا تفریط باشیم. افراط و تفریط و به این اصل شرعی بیتفاوت باشیم.
او گفت: به نظر من این طرح پخته است و حدود امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب شرع مشخص شده. گاهی افراطها و تفریطهایی شده اما معروف و منکر با فطرت سروکار دارد و صرفا مربوط به ایران نیست. دوستانی که در اروپا زندگی کرده باشند میدانند که در همه دنیای نظارت همگانی وجود دارد.
او تصریح کرد: یکی از نقاط قوت این طرح این است که امر به معروف فقط حجاب نیست، برای دولت نیز است و اگر در جایی دولت دچار فساد شد مردم باید بگویند، امر به معروف فراتر از حجاب و عفاف است.
حسین گروسی نیز به عنوان آخرین مخالف طرح امر به معروف با تأکید بر اینکه امر به معروف جزو اعتقادات ما است گفت: چیزی که باعث مخالفت ما شده و نگرانیهایی ایجاد کرده این است که ما نقش نظارتی را به نقش دخالتی در سایر دستگاهها تبدیل میکنیم، سازمان بسیج مستضعفین و نیروی انتظامی هر یک در این رابطه وظایفی دارند.
او ادامه داد: در این طرح مطالعه عمیقی نشده و میطلبد که کار بسیار عمیقتری صورت بگیرد، برخی از بندها نیز با اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد.
گروسی نیز به ماده 13 و الزام گردشگران به رعایت قوانین داخلی کشور اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی موظف باشند به اتباع خارجی قبل و حین ورود به کشور رعایت شئون اسلامی را آموزش دهد مختصر گردشگری هم که میآید دیگر نخواهد آمد، ما جزو 11 کشور باستانی هستیم و اما قطعا وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی توان ندارد در مدت کوتاهی این برنامهها را گوشزد کند، کسانی که قصد ورود به کشور را دارند قطعا مطالعه میکنند، امروز همسایه ما ترکیه، گردشگری حلال را راه انداخته، ما به جای آنکه دائما به دنبال منع باشیم باید راهکار تشویقی بدهیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امر به معروف قطعا با تذکر لسانی حل نمیشود، برخی از مواردی که در این طرح ذکر شده دخالت در سازمانهای دیگر است، بیشتر مواردی که ما در مجلس بررسی میکنیم طرح است در حالی که دولت مکلف است لایحه بیاورد ما نمیتوانیم بگویی به خاطر قصور دولت وظایف دیگران را تماما بر دوش بگیریم.
احمدی آریایی نژاد آخرین موافق این طرح بود که در پاسخ به مخالفان طرح در رابطه با گردشگری گفت: هر کشوری مسائل مربوط به خود را دارد، به نظرم بحث گردشگری بیشتر یک بحث فرعی بوده و تا اینجا هم نحوه اجرایش بد نبوده است.
او هم با بیان این که 35 سال از انقلاب اسلامی میگذرد اما ما جرأت نداریم در مقابل منکر اخم کنیم و یا امر به معروف کنیم، تصریح کرد: این طرح حسنات زیادی دارد اگر در جایی مشکلی وجود دارد بعدا آن را اصلاح کنید چرا که همه ما مسئولیم چرا که باید این کار را بکنیم، تا تعداد آمران به معروف و ناهیان از منکر در جامعه زیاد شود.
در ادامه سخنان مخالفان و موافقان این طرح، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در توضیحاتی گفت: طرح اولیهای که نمایندگان تقدیم کرده بودند ماده واحدهای با 4 تبصره بود که دولت با کلیات آن موافق بود اما اتفاقی که افتاد این بود که این طرح فراتر رفت و ایجاد ساختار شد، مسأله مهم این است که این طرح احتیاج به کار کارشناسی بیشتر دارد و در دولت هم باید بحث میشد.
او ادامه داد: در این طرح ستادی به عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر تعریف شده که 17 عضو دارد ولی 11 نفر از آنها غیر وزیر هستند، اما عنوان شده که مصوبات ستاد برای تمام دستگاهها و سه قوه لازمالاجرا است. چطور میتواند چنین اتفاقی بیفتد در صورتی که 11 عضو آن غیر وزیر هستند.
انصاری افزود: اشکال دیگراین طرح این است که در ماده 8 پیشبینی شده برای انجام تجمعات این ستاد باید مجوز دهد پس مسئولیت وزارت کشور چه میشود؟ اگر مشکل امنیتی پیش آمد چه کسی در برابر مجلس و کشور پاسخگو است؟ رئیس ستاد هم امام جمعه موقت تهران است، بعلاوه در اینجا گفته شده اگر درخواست 3 نفر در رابطه با اقدام جمعی مطرح شد باید بررسی شود. اقدام جمعی در امر به معروف و نهی از منکر یعنی چه؟ اقدام جمعی کار دولت است، در این قانون، اختیار وزارت کشور برای دادن مجوز ایجاد نهادها و سازمانهای مردم نهاد گرفته شده و به ستاد امر به معروف داده شده است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این تشکیلات موجب ایجاد هرج و مرج و سلب امنیت در کشور میشود و پاسخگویی را از بین میبرد، این ابهامات هم شکلی است و هم ماهوی. پیشنهاد ما این است که این طرح به کمیسیون برگردد و دولت هم شریک باشد و به ایجاد سازمانی کارآمد شریک باشد.
در پایان این بحثهای نمایندگان مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون مشترک امر به معروف و نهی از منکر به دفاع از این طرح پرداخت و گفت: امر به معروف جزو ضروریات دین ما است و حتی همه واجبات در برابر آن مثل قطرهای در برابر اقیانوس هستند، جهاد نیز نوعی امر به معروف است، البته امر به معروف مراتبی دارد ولی زشت که هنوز نتوانیم سنگی را در رابطه با این مسأله بنا کنیم، اگر این طرح ایراداتی دارد به هر حال میتوانیم آن را اصلاح کنیم.
او این مسأله را که طرح امر به معروف امنیت کشور را بهم میریزد مورد انتقاد قرار داد و گفت: وزیر کشور و مسئول بسیج در این ستاد هستند چرا هرج و مرج ایجاد شود؟
آقاتهرانی همچنین تأکید کرد: اصل 8 قانون اساسی تأکید میکند که امر به معروف در کشور وجود داشته باشد، اما متأسفانه رها شده، برای اجرایی کردن و فعال کردن آن باید فکری کرد، اگر این نباشد برای چه انقلاب کردیم؟ برای اسلامیتر شدن جامعه باید بیشتر فکر کنند، دولتیها نیز به جای نقدهای آبکی فکر کنند و تلاش کنند.
آقاتهرانی در پایان گفت: اصل این طرح را همه قبول داریم، نقایصی وجود دارد که باید رفع شود و ما هم آنها را قبول داریم.
انتهای پیام
نظرات