• شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93072613960
  • خبرنگار : 71456

زمانی برای مستی ستارگان

زمانی برای مستی ستارگان

بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه کورنل، سیارات فراخورشیدی در منظومه‌های خود می‌توانند ستارگان میزبانشان را مست کنند.

بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه کورنل، سیارات فراخورشیدی در منظومه‌های خود می‌توانند ستارگان میزبانشان را مست کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا به گفته «دونگ لای»، پروفسور نجوم دانشگاه کورنل و نویسنده ارشد این مقاله، گرچه جرم این سیارات فقط یک هزارم جرم خورشید است، اما ستارگان میزبان موجود در دیگر منظومه‌های شمسی تحت تاثیر آن‌ها هستند و به شیوه‌ای مست‌ عمل می‌کنند.

در منظومه شمسی، محور چرخش خورشید تقریبا با محور مداری تمامی سیارات هم‌راستاست و محور مداری بر صفحه مسطحی که سیارات در آن حول خورشید می‌چرخند، عمود است. اما بر اساس مشاهدات جدید، در منظومه‌های شمسی دارای مشتری‌های داغ، محور مداری این سیارات با محور چرخش سیاره میزبانشان همراستا نیست و این موضوع منجمان را سردرگم کرده بود.

مشتری‌های داغ (سیارات گازی عظیمی که در سراسر جهان و دیگر منظومه‌های شمسی وجود دارند) از مکان‌های دوردست برای مدارگردی نزدیک‌ به ستارگان میزبانشان حرکت می‌کنند. ستاره‌های دوگانه از طریق گرانش بر سیارات مشتری‌مانند عظیم اثر می‌گذارند و موجب حرکت آن‌ها به داخل مدارهای نامعمول می‌شود. این امر به نوبه خود موجب نزدیک‌ترشدن آن‌ها به ستاره میزبانشان می‌شود.

سیارات فراخورشیدی مشتری‌مانند برای نخستین بار در دهه 1990 کشف شدند و این موضوع که چنین سیارات عظیمی تا این اندازه به ستاره والدشان نزدیک بودند، دانشمندان را سردرگم کرده بود. سیاره عطارد به خورشید بسیار نزدیک است اما این مشتری‌های داغ حتی بیش از عطارد به ستارگان میزبانشان نزدیک هستند.

منجمان با شبیه‌سازی‌ دینامیک چنین سیستم‌های سیاره‌ای نشان دادند زمانی که سیاره‌ای مشتری‌مانند به ستاره میزبانش نزدیک می‌شود، سیاره، محور چرخش ستاره والد را وادار می‌کند جهت محور چرخشش را تغییر دهد و در نتیجه تلوتلو بخورد.

جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۳۳

لطفا از ستارگان مرگ آفرين بنويسيد