• چهارشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 94020905126
  • منبع : نمایندگی خوزستان

از فعالیت نفتی در هورالعظیم جلوگیری می شود؟

مقتدایی: منافع ملی، آسیب به محیط زیست را توجیه نمی‌کند

مقتدایی: منافع ملی، آسیب به محیط زیست را توجیه نمی‌کند

ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان در نشست کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل خوزستان با اشاره به مشکلات تالاب هورالعظیم گفت: نباید تحت عنوان منافع ملی، به محیط زیست آسیب برسانیم؛ این نوع آسیب‌ها جای هیچ توجیهی ندارد.

استاندار خوزستان در نشست کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل خوزستان با اشاره به مشکلات تالاب هورالعظیم گفت: نباید تحت عنوان منافع ملی، به محیط زیست آسیب برسانیم؛ این نوع آسیب‌ها جای هیچ توجیهی ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان عبدالحسن مقتدایی در این نشست که عصر روز گذشته(هشتم اردیبهشت ماه) در حاشیه بازدید از تالاب هورالعظیم و در فرمانداری هویزه برگزار شد؛ با اشاره به مشکلات تالاب هورالعظیم اظهار کرد: بعضی صدمات وارد شده به تالاب‌ها قابل جبران است و بعضی صدمات جبران ناپذیرند؛ بدین ترتیب باید بنا بر اولویت‌بندی‌ها، شرایطی فراهم کنیم که زندگی مدرن ما با مسائل زیست محیطی در تعارض نباشند.

وی با اشاره به مسائل پیش آمده در حوزه زیست محیطی تالاب هورالعظیم افزود: نباید تحت عنوان منافع ملی، به محیط زیست آسیب برسانیم و این نوع آسیب‌ها جای هیچ توجیهی ندارد.

مقتدایی خطاب به مجموعه نفت که در محدوده هورالعظیم فعال است، عنوان کرد: از نفتی‌ها بسیار گله‌مند هستیم، چرا که از آن‌ها نیز در این نشست دعوت شده ولی حضور ندارند. این عدم حضور نفتی‌ها مانع تصمیمات کارگروه حفاظت از تالاب‌ها نیست و تصمیماتی که گرفته می‌شود، اجرایی خواهند شد.

وی بیان کرد: این کارگروه مولود احساس مسئولیت‌هاست. استمرار فعالیت کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل خوزستان به تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، بستگی دارد. اگر قرار است به مدعیان محیط زیست پاسخ داده شود، باید مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گیرد. ما اکنون در شرایطی هستیم که اگر هر کسی بخواهد با نگاه خودش حرکت کند، کار امکان‌پذیر نیست و دستگاه‌هایی مانند شیلات، محیط زیست، آب و برق باید با هم تعامل داشته باشند.

استاندار خوزستان گفت: برای حل مشکلات تالاب‌ها، باید بهترین راهکار انتخاب و شرایط موجود مدیریت شود. در این زمینه باید میزان آب مخازن در نظر گرفته شود و محاسبه شود که چقدر آب باید در مخزن نگه داریم که به گونه‌های جانوری منطقه آسیب وارد نشود و EC آب نیز به 10 هزار نرسد.

مقتدایی ادامه داد: نباید آب را بی‌ملاحظه رها کنیم، بلکه باید اولویت‌بندی شود و یکپارچه شویم و همه دستگاه‌ها با هم تعامل داشته باشند و داشته‌های فعلی نیز مدیریت و حفظ شود. در مدیریت تالاب هورالعظیم باید شرایط موجود را در نظر بگیریم؛ هر چند حق آبه هور تضمین شده است ولی باید نشست‌هایی برگزار و کار مدیریت عملیاتی شود.

وی با اشاره مجدد به عدم حضور مجموعه نفت در جلسه، گفت: به نفت فرصتی یک ماه می‌دهیم؛ اگر در آن بخشی که باید کارهایی را انجام بدهد، اقدام نکند جلوی فعالیتش در هورالعظیم را می‌گیریم. هم‌چنین به معاون رییس جمهور به خاطر تعلل‌شان نامه می‌نویسیم و به آن‌ها فرصت می دهیم، در غیر این صورت جلوی تردد نفتی‌ها در هور را می‌گیریم.

استاندار خوزستان با گلایه از مجموعه حفاظت محیط زیست گفت: در تالاب هورالعظیم، محیط زیست صاحبخانه است. باید بحث مربوط به پس‌آب‌ها و زه‌آب‌ها را مدیریت کند. ما فقط به دنبال مرطوب کردن خاک نیستیم بلکه باید تالاب را احیا کنیم. بروز پدیده ریزگردها تنها بخشی از مشکلات این تالاب است و وظیفه کارگروه، حفظ کامل تالاب است.

وی گفت: بحث لایروبی انهار باید مشخص شود. وضعیت حق آبه تالاب بامدژ نیز باید مراعات شود؛ زیرا ما متولی بامدژ نیز هستیم.

مقتدایی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری هورالعظیم عنوان کرد: باید ایجاد یک مرکز تفریحی سازگار با محیط زیست در تالاب هورالعظیم مطالعه و جانمایی شده و بهترین نقطه برای این کار معرفی شود.

به گزارش ایسنا؛ استاندار خوزستان و مسئولان استانی مرتبط با کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل خوزستان، در بازدید از مخازن یک، دو، سه و چهار تالاب هورالعظیم و دایک مرزی، وضعیت این تالاب و نحوه آبگیری آن به منظور برنامه‌ریزی بهتر برای حل مشکلات زیست محیطی را بررسی کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha