مدیر حوزه های علمیه، نیازسنجی زائران مسجد مقدس جمکران را یکی از اصلی ترین اولویت های برنامه ریزی فرهنگی در این مکان مقدس عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار معاون و مدیران فرهنگی این مکان مقدس، با اشاره به اینکه کار فرهنگی با فکر جامعه از یک سو و از سوی یگر با باورها و گاها عواطف مخاطب سر و کار دارد، اظهار کرد: در جمکران نیاز به ایجاد انگیزه و جاذبه برای حضور افراد نیست و مردم برای ارتقاء فکری، باورها و ارزش های خود به این مکان مقدس مشرف می شوند و چون فضا، شرایط و عواطف مخاطبان آماده پذیرش است بستری را در اختیار ما قرار می دهد که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: عناصر تاثیرگذار در کارهای فرهنگی نخست نیاز مخاطبان است و باید برای شناخت این نیاز دائما در حال رصد باشید که بدانید مخاطبان جمکران چه خلاء ای دارند، آیا صرفا به خاطر احساسات و عشق به وجود حضرت به جمکران آمده اند و یا در پایبندی در مسائل عبادی و دینی و رفتاری از سرمایه لازم برخوردار هستند یا نه و یا برای گرفتن حاجاتشان به این مسجد مقدس روی آورده اند.
وی گفت: افرادی که بر اساس احساس، جذب یک مجموعه می شوند و این احساس پشتوانه فکری و عملی نداشته باشد ممکن است بعد از مدتی آن ارتباط را قطع کنند، چرا که این افراد با یک نگاهی آمده اند و وقتی آن نگاه از نظرشان تامین نشد نیرو، توجه و توانایی خود را در جای دیگری مصرف خواهند کرد.
حسینی بوشهری افزود: شناسایی نیاز مخاطب این است که عشق اولیه افراد را با شناخت درست نیاز های آنان به مرحله تثبیت برسانید، هدف از ساخت مسجد، تشکیل هیات و مجالس مذهبی این است مردم دین دار شوند و آن هم دینداری عمیق و بر اساس باورهای درست و باید خروجی کار ما بر این اساس باشد.
وی با بیان اینکه محتوای فعالیت های فرهنگی نقشی کلیدی دارد، اظهار کرد: محتوا اعم از برگزاری مراسم سخنرانی، مداحی، قرائت قرآن و انتشارات است و کار انتشاراتی باید با کار فرهنگی گره بخورد و این کار نیز بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته توسط معاونت فرهنگی باید انجام شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت و اثرگذاری مطالب سخنرانان و اشعار و مداحی ذاکران و تاکید بر دانش افزایی آنها، بیان کرد: ما طرفدار امام زمانی نیاز داریم که عمیق تفکر کند و ایمان عمیق داشته باشد و ما باید کاری کنیم که هر روز بر عاشقان با معرفت و فهیم امام زمان(عج) بیفزاییم.
حسینی بوشهری گفت: مداحانی که گاهی با سلیقه و منش خاصی مداحی می کنند، گاها اثر منفی آن بیش از آثار مثبت است، البته مداحان خوب در کشور ما کم نیستند و باید از افرادی استفاده کنید که شعر، پیام و حکمتی که در شعر هایشان به کار می برند، تاثیرگذار، هشدار دهنده و بیدار کننده باشد.
وی وجود نیروی انسانی توانمند را عامل دیگر مورد نیاز در فعالیتهای فرهنگی عنوان کرد و افزود: همه افرادی که در جمکران خدمت می کنند، باید آهنگ حرکت و عشق ورزی به امام زمان(عج) داشته باشند و اعتقادات و باروها را بتوانند تقویت کنند که این موضوع نقش بسیار مهمی است و کسانی که مسئولیت فرهنگی دارند به طریق اولی مسئولیت دارند و رفتار، گفتار و رعایت شئون اخلاقی را باید رعایت کند.
وی با بیان اینکه در کنار ترویج عشق به امام زمان(عج) باید عشق به همه اهل بیت(ع) را در زائران جمکران افزایش دهید، خاطرنشان کرد: نباید زائر از استان های دیگر به مسجد جمکران بیاید و به زیارت حضرت معصومه(س) نرود و این وظیفه مسئولان فرهنگی جمکران است که ابعاد مختلف عشق و معرفت به اهل بیت(ع) را در نمازگزاران این مکان مقدس تقویت کنند.
انتهای پیام
نظرات