• چهارشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94060402766
  • خبرنگار : 71461

اراکی:

فرهنگ اسلامی فرهنگ تعامل و محبت است

فرهنگ اسلامی فرهنگ تعامل و محبت است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: هیچ نعمتی در این جهان برتر از نعمت ولایت رسول اکرم(ص) و اهل بیت او نیست و این مسئله دلیل قرآنی دارد که نعمت رسول خدا نعمت تامه است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: هیچ نعمتی در این جهان برتر از نعمت ولایت رسول اکرم(ص) و اهل بیت او نیست و این مسئله دلیل قرآنی دارد که نعمت رسول خدا نعمت تامه است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبر گزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی در جشن بزرگ میلاد علی بن موسی الرضا (ع) در دزفول با تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع)، اظهار کرد: در قرآن کریم فراوان به نور و ظلمات اشاره شده است و خدای متعال نقشی که در هدایت جامعه ایمانی دارد این است که جامعه ایمانی را از ظلمات به سوی نور می‌برد.

اراکی ادامه داد: خداوند دو نوع رهبری و ولایت را معرفی می‌کند، یکی ولایت الهی که کارش بردن از ظلمات به سوی نور است و دیگری ولایت شیطان که کارش عکس کار ولایت الهی است و انسان‌ها را از نور به ظلمات می‌برد.

وی با اشاره به آیه ۱۵۷سوره مبارکه الأعراف (الَّذینَ یَتَّبِعونَ الرَّسولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذی یَجِدونَهُ مَکتوبًا عِندَهُم فِی التَّوراةِ وَالإِنجیلِ یَأمُرُهُم بِالمَعروفِ وَیَنهاهُم عَنِ المُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیهِمُ الخَبائِثَ وَیَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأَغلالَ الَّتی کانَت عَلَیهِم ۚ فَالَّذینَ آمَنوا بِهِ وَعَزَّروهُ وَنَصَروهُ وَاتَّبَعُوا النّورَ الَّذی أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ)، گفت: کسانی که از نوری که به همراه محمد (ص) بر این عالم فرود آمده تبعیت کنند رستگارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با طرح این سوال که این نور چیست که رستگاری در گرو پیروی از این نور است؟ به آیه 174 سوره نساء یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبیناً اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید ای مردم ما دو چیز بر شما فرو فرستادیم یکی برهان که همان قرآن کریم است و دیگری نوری که با رسول خدا نازل شده است و آن نور ائمه اطهار و اهل بیت رسول خدا(ص) است که همان نور رهبری و ولایت است.

وی سپس به ظلمات اشاره کرد و ادامه داد: ظلمات دارای سه عنصر است اولین عنصر در تبیین ظلمات "کتمان حق" است. وقتی حق پوشیده شود کسی که به دنبال آن است نمی‌تواند آن را بیابد و کتمان حقیقت ظلمت آفرین است.

اراکی افزود: دومین عنصر از عوامل ظلمت "تلبیس حق به باطل" است یعنی به باطل پوشش حق دادن یا به عبارت دیگر باطل را با یک شعار حق، به خورد مردم می‌دهند مثلا می‌گویند حقوق بشر و بعد در پوشش آن آدم کشی و جنایت می‌کنند و با استفاده از بمب اتم هزاران انسان بی گناه را قتل عام می‌کنند و یا در حمله اخیر آمریکا به عراق صدها هزار نفر را با پوشش حقوق بشر کشتند.

وی افزود: تلبیس حق به باطل موجب ایجاد ظلمت می‌شود. زمانی که مردم به دنبال حق می‌روند آنچه به دست آنها داده می‌شود باطل است زیرا حق را با روپوش باطل به آنها داده‌اند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب عنوان کرد: عنصر سوم تزیین است یعنی بزک کردن و قشنگ جلوه دادن. یعنی وقتی یک مسئله‌ای اگر به صورت عادی جلوه داده شود مردم زشتی آن را می‌بینند بنابراین آن را بزک و تزیین می‌کنند تا مردم زشتی آن را نبینند.

اراکی گفت: انبیای الهی و ائمه اطهار آمدند تا سه کار کنند اول اینکه برای مردم تبیین کنند که این حق است و دیگری باطل، دوم اینکه پوشش حقی که بر روی باطل کشیده شده را بردارند برای مثال یکی از اسرار قیام سید الشهداء افشای بنی امیه بود که روپوش حق را از روی بنی امیه برداشت و سوم اینکه ائمه هدی زشتی باطل را برای مردم مجسم می‌کنند و از تزیین آن جلوگیری می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که «فرهنگ اسلامی فرهنگ تعامل و محبت است» گفت: ایجاد جامعه‌ای پر از ستیز و دشمنی از آثار فرهنگ غربی است و این خلاف تعالیم قرآن و تعالیم رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است.

وی همچنین در جمع فعالان کانون قرآن دزفول ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد امام رضا(ع)، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) این بود که اولاد امام موسی کاظم(ع) در تمام نقاط عالم اسلام حضور پیدا کردند و به نشر محبت محمد(ص) و آل محمد (ص) پرداختند و نقش بسیار تأثیرگذاری در توسعه ولایت داشتند.

وی در ادامه سخنان خویش با بیان این‌که «تمدن غرب جنایات زیادی در حق بشریت انجام داده است» ادامه داد: تمدن غرب تلاش بسیار زیادی صورت داد تا ارزش‌ها را وارونه جلوه دهد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب یادآور شد: تمدن غرب در راه بی اعتبار کردن ارزش‌ها، نابود کردن حق و حقانیت، تقدیس شکاکیت و نامقدس جلوه دادن یقین، متلاشی کردن بنیاد فرهنگ انسانی در همه ابعاد آن و وارونه نشان دادن عدل تلاش‌های فراوانی از خود نشان داد.

اراکی با انتقاد شدید از فرهنگ غربی عنوان کرد: این فرهنگ تلاش کرد در همه عرصه‌های فرهنگ و ارزش‌های اسلامی نفوذ کرده و به تخریب آن عرصه‌ها و بنیان‌ها بپردازد.

وی با تأکید دوباره بر این‌که «بی دلیل نیست که می‌گوییم غرب در حق بشریت جنایت کرده است» افزود: فرهنگ غربی ارزش‌های خانواده را متلاشی کرد و زن که در محیط خانه مقدس‌ترین جلوه‌های انسانی را ارائه می‌دهد و محیط خانه را برای زندگی آرام فرزندان مهیا می‌کند و فرزندان خوب و صالح را تربیت می‌کند، تلاش کردند که کارهای او را بی ارزش جلوه دهند.

اراکی با بیان این‌که «آیا مقدس‌تر از تربیت نسل کاری وجود دارد؟» خاطرنشان کرد: فرهنگ غربی سعی کرد زنی که در خانه انسان‌های با اخلاق و با ایمان پرورش می‌دهد را تقبیح کند در حالیکه زنی که فرزند تربیت می‌کند هم معلم است و هم مجاهد.

وی با بیان این‌که «جامعه‌ای که خانه‌های آن آباد باشد آن جامعه سالم است» افزود: آنقدر کار زن در خانه قدسیت دارد که بر اساس روایات نماز زن در خانه افضل‌تر از نمازش در مسجد است.

اراکی در ادامه سخنان خود با انتقاد شدید از رواج برخی فرهنگ‌های رایج غربی در جامعه ما، اظهار کرد: فرهنگ غربی فرهنگ رایج در جامعه ما را وارونه کرده است حتی بچه دار شدن زن را ننگ جلوه داده‌اند در حالیکه بچه دار شدن یکی از مقدس‌ترین اعمال است.

وی افزود: در اسلام آنچنان "مادر" مقدس است که "مادری" سبب تام برای بهشت رفتن شمرده می‌شود به شرطی که آن مادر همسر آزار نباشد زیرا همسر آزاری اجر مادری را ضایع می‌کند. مادران مهربان اگر همسر آزاری نکنند بدون حساب و کتاب به بهشت می‌روند بنابراین مادر بودن در اسلام بسیار با ارزش است.

دبیر کل مجمع تقریب ادامه داد: اینکه اسلام می‌گوید خانه مقدس است درست است یا آنچه غرب می‌گوید خانه زندان است، اینکه اسلام می‌گوید که مادری مقدس است و مزد آن بهشت درست است یا آنچه فرهنگ غربی می‌گوید که مادری ضد ارزش است، اینکه اسلام می‌گوید خدمت به شوهر بزرگترین جهاد است، این مسئله بیشتر جامعه را به عدل، پاکی و سلامت می‌کشاند یا اینکه آن تفکری که می‌گوید زن در خانه کلفتی می‌کند؟.

وی در ادامه با بیان این‌که «یکی دیگر از مشکلات زندگی غربی جدا کردن فرزندان از پدر و مادر است» گفت: یکی از خصومت‌هایی که فرهنگ غربی ایجاد کرد خصومت میان بچه و پدر و مادر است.

اراکی با بیان این‌که «فرهنگ اسلامی فرهنگ تعامل و محبت است» تصریح کرد: ایجاد جامعه‌ای پر از ستیز و دشمنی از آثار فرهنگ غربی است و دشمنی و ستیز؛ خلاف تعالیم قرآن، تعالیم رسول اکرم(ص) و تعالیم اهل بیت(ع) است.

وی در پایان با بیان این‌که «یکی از بزرگترین نعمت‌هایی که مردم دزفول دارند برپایی جلسات قرآنی است» تاکید کرد: جلسات قرآنی در گسترش معنویت در شهر دزفول تأثیرگذار بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha