• پنجشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ / ۲۱:۴۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94061207944
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

در اختتامیه هشتمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی

ولایتی : امام رضا(ع) محور وحدت شیعه و سنی شد

ولایتی : امام رضا(ع) محور وحدت شیعه و سنی شد

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل گفت: از زمان حضور امام رضا(ع) در ایران تا کنون پایه‌های شیعه اثنی‌عشری گذاشته شد که محور اصلی وحدت بین شیعه و سنی در ایران شده است.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل گفت: از زمان حضور امام رضا(ع) در ایران تا کنون پایه‌های شیعه اثنی‌عشری گذاشته شد که محور اصلی وحدت بین شیعه و سنی در ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان- دکتر علی‌اکبر ولایتی که ظهر پنج‌شنبه در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد سخن می‌گفت با اشاره به چگونگی ورود اسلام به ایران گفت : ورود امام رضا (ع) به ایران نقطه آغازین ورود جدی دین اسلام است.

وی تاکید کرد که تاریخ ایران به ویِژه مشهد در زمان ورود امام رضا (ع) در مهمترین بخش خود قرار دارد؛ زیرا اتفاقات بی‌شماری پس از آن در ایران شکل گرفت.

ولایتی همچنین با اشاره به اینکه عده‌ا‌ی ورود اسلام به ایران را از زمان خلیفه دوم عباسی می‌دانند، تصریح کرد: عده‌ای گمان می‌کنند که شروع اسلام در ایران از زمان خلیفه دوم است، اما آن چه حائز اهمیت است اسلام ناب محمدی و تشیع است که با ورود حضرت رضا (ع) از مرو که پیش از آن نیز از مدینه به آنجا سفر کرده بود، به ایران آمد و سبب شد اشکال مختف شیعه نیز به صورت یکپارچه درآیند و تشیع که همان شیعه پیامبری و اصیل است، شکل بگیرد.

وی ادامه داد: البته تشیع را نیز عده‌ای گمان می‌کنند که صفویان به ایران وارد کردند؛ صفویان از دین تشیع برای ایجاد همدلی در کشور استفاده می‌کردند اما تشیع در ایران قدمتی برابر با قدمت حضور اسلام در کشور دارد.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل همچنین با بیان این مطلب که اعراب همواره خود را برتر از ایرانیان می‌دانستند، خاطرنشان کرد: در گذشته ایران و قبل از پیدایش اسلام طبقات اجتماعی مفهوم خاصی نداشتند و فقط دو قشر اشراف و نظامیان که شامل 10 درصد از مردم بودند جزو طبقات جامعه محسوب می‌شدند و دیگر افراد جامعه تقریبا در هیچ یک از طبقات اشراف، نظامیان، روحانیون و دهقانان قرار نمی‌گرفتند؛ اما پس از پیدایش اسلام در ایران و تسلط امویان بر آن، جامعه به دو گروه ایرانیان و اعراب تقسیم شد.

وی با اشاره به خودبرتربینی اعراب و اینکه آنها به ایرانیان به دید برده نگاه می‌کردند، افزود: البته از آنجا که مردم ایران هیچگاه بی‌عدالتی را نمی‌پذیرفتند نهضت سیاه‌جامگان را در برابر اعراب و حاکمان بنی‌امیه برپا کردند، گرچه بعدها این نهضت به انحراف کشیده شد.

ولایتی درباره چگونگی فروپاشی حکومت اموی توسط خراسانیان نیز گفت: خراسانی‌ها هموراه در اعتراض به بی‌عدالتی پیشتاز بودند و در راس همه معترضین «یحیی بن زید» قرار داشت که با کشته‌شدن وی توسط امویان قیام مردم خراسان علیه بنی‌امیه شکل گرفت و باعث سقوط حاکمان اموی شد.

وی با بیان این مطلب که بعد از بنی‌امیه حکومت ایران در دست بنی عباس ظالم قرار گرفت، افزود: در آن زمان شهر مرو در خراسان مرکز حکومت عباسیان بود و حاکم عباسیان (مامون) با رندی بسیار سعی کرد امام شیعیان را از مدینه به مرو بیاورد تا بتواند امام هشتم(ع) را از نزدیک کنترل کند و با دادن پیشنهاد ولایت‌عهدی به امام، به خیال خود دنیاپرستی ائمه(ع) را به شیعیان نشان دهد.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) کاملا به قضایا اشراف داشتند لذا پس از سفر از مدینه به مرو آنچنان در مقابل مامون عباسی هوشمندانه عمل کردند که یک تهدید همه‌جانبه و فراگیر را که ممکن بود به نقطه ختم اهل بیت(ع) بینجامد به یک فرصت همه‌جانبه تبدیل کردند.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب همچنین با اشاره به لقب عالم آل محمد(ص) امام هشتم(ع)، تصریح کرد: مامون فلاسفه و عالمان اسلامی را از قسمت‌های مختلف جهان اسلام به شهر مرو که در آن زمان مرکز اسلام بود، فراخواند تا امام رضا(ع) را به مناظره دعوت کند؛ امام نیز از این فرصت برای آشکارساختن حقایق اسلام بهره برد و عالم آل محمد(ص) لقب گرفت؛ چنانکه با شرکت در مناظرات علمی و سیاسی باعث گسترش اسلام به تمام جهان شد؛ بنابراین یقینا اگر امام رضا (ع) در مدینه می‌ماند با محدودیت‌هایی که برای شیعیان وجود داشت امکان گسترش اسلام فراهم نمی‌آمد.

ولایتی افزود: تلاش امام رضا(ع) برای گسترش اسلام در آن مقطع تاریخی باعث شد نه تنها تشیع بلکه اهل سنت نیز همراه با امام به آشکارسازی حقیقت اسلام بپردازد و اعتباری برای بنی‌امیه و بنی‌عباس باقی نماند. امام رضا (ع) با حضور در مرو شاخه‌های مختلف تشیع به ویژه شیعه زیدی را که از زمان یحیی بن زید در خراسان رایج شده بود به مذهب تشیع اثنی‌عشری تبدیل کرد و شاگردانش را برای تبلیغ دین به نقاط مختلف ایران قدیم فرستاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha