یک استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «امر به معروف و نهی از منکر بالاترین فریضه است»، گفت: این فریضه تاکنون متروک و مغفول مانده و قرار است احیا و به حقیقتش برگردانده شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیتالله سید مجتبی نورمفیدی در همایش همنوایی طلایهداران عاشورا با حضرت زینب(س) با موضوع آمران به معروف و ناهیان از منکر در تالار سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان اظهار کرد: یکی از مسائلی که برای شناخت موضوع در هر علمی به ما کمک میکند تا به درستی آن موضوع را بشناسیم و بتوانیم خوب طراحی کنیم پیشینه و سابقه آن موضوع است و در همه علوم به خصوص در مفاهیم دینی این چنین است.
وی با بیان اینکه «اگر با همین نگاه در تحولات حوزه مفاهیم دینی که اتفاق افتاده نگاه کنیم بسیار کمک کننده است»، افزود: اکنون ستادی موسوم شده به نام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر که دارای اصل پیشینه و سابقهای است متروک شده و ما میخواهیم آن را زنده کنیم.
وی اظهار کرد: اگر ما میخواهیم این اصل اساسی مهم را احیا کنیم باید نسبت به این موضوع که چه بود و چگونه و چرا متروک شد بپردازیم و اکنون که نسبت به احیای آن میخواهیم اقدام کنیم باید مانند طبیب آگاهی داشت که آن را چگونه احیا کنیم؛ چراکه این مانند یک موجود زنده است.
این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حقیقت این اصل باید برای همه روشن شود و بسیاری از مفاهیم دینی با این مشکل مواجه شده است. امر به معروف و نهی از منکر موجب رستگاری و موجب نزول برکات و ترک آن موجب نزول بلا میشود و این اصل به لحاظ اهمیتی که برخوردار است از همه واجبات همچون نماز، روزه و جهاد مهمتر معرفی شده است.
وی با اشاره به کلام گوهر بار امام علی (ع) گفت: همه اعمال و همه خوبی ها و جهاد در راه خدا در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره ای از دریا هستند، اصلی است که اقامه همه فرائض و همه صلاح جامعه به آن بستگی دارد.
وی با بیان اینکه «امر به معروف و نهی از منکر نظارت عمومی مسلمین بر یکدیگر است»، افزود: این به آن معناست که مراقبت حکومت برمردم، مراقبت مردم برحکومت و مراقبت مردم بر مردم است که این موضوع اصل هشتم قانون اساسی وارد شده است.
نورمفیدی با اشاره به اینکه «امر به معروف و نهی از منکر عامل اصلی قیام امام حسین(ع) بوده است»، اظهارکرد: باید همه ما نسبت به این موضوع با اهمیت توجه داشته باشیم و آن را مورد هدف قرار دهیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در غرب افتخارات آنان بر روی نظارت عمومی است که از کانال های مختلف وارد شده و یک ابزاری برای آن تعریف کردند. غربیها نظارت عمومی که از همه ابزارها در نظر گرفتهاند را یک حق میدانند در حالی که از دید اسلام نظارت عمومی یک تکلیف است و حق نداریم آن را کنار بگذاریم.
وی افزود: در دوره اول نگاه به امر به معروف و نهی از منکر یک نگاه بسیار وسیع و یک نظارت همگانی است و به مرور که از دوره اول فاصله میگیریم این اصل به کلی تغییر پیدا میکند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه «بنیامیه و بنیعباس بنیانگذار انحراف در بسیاری از مفاهیم دینی بودند»، اظهارکرد: آنان برای ابرازی که داشتند این اصل را نسخ کردند. با خلاف سیاسی و اقتصادی و اشکالی که مسئولان دارند باید با دقت برخورد شود و نباید هرکه که از راه می رسد امر به معروف ونهی از منکر کند، قبل از آن معروف و منکر باید مشخص شود.
انتهای پیام
نظرات