• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95071408715

شورای امنیت در آستانه انتخاب دبیرکل آتی سازمان ملل/گوتیرس همچنان پیشتاز است

شورای امنیت در آستانه انتخاب دبیرکل آتی سازمان ملل/گوتیرس همچنان پیشتاز است

ششمین رای گیری غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل طی امروز (چهارشنبه) بنشان خواهد داد که آیا نخست وزیر اسبق پرتغال می‌تواند دبیرکل آینده این سازمان باشد یا اینکه یکی از پنج عضو دائم این شورا ریاست وی را وتو می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوتیرس، نخست وزیر سابق پرتغال از ماه ژوئیه همواره در تمامی پنج رای گیری غیرعلنی گزینه اول بوده است. شورای 15 عضوی امنیت سازمان ملل قرار است برای انتخاب جانشین بان کی مون، دبیرکل فعلی این سازمان از کره جنوبی که در پایان سال 2016 پس از دو دوره پنج ساله کنار می‌رود تصمیم‌گیری کند.

با این حال در میان فشارها برای انتخاب یک زن برای رهبری این سازمان جهانی 71 ساله، کریستالینا جورجیوا، کمیسیونر اروپایی بلغارستان در دقایق آخر، هفته گذشته به این رقابت‌ها وارد شد. اما هنوز باید منتظر ماند و دید که او تا چه حد می‌تواند برای گوتیرس تهدید محسوب شود.

جورجیوا سیزدهمین نامزد و هفتمین زنی است که وارد این رقابت شده است تاکنون یک مرد و دو زن از گردونه رقابت‌ها کنار کشیده‌اند که رفتنشان 10 نامزد رقیب را بر جای گذاشته است.

آرای پنج عضو دائم شورای امنیت که هر کدام از آنها یعنی انگلیس، آمریکا، چین، فرانسه و روسیه از حق وتو برخوردارند و امروز چهارشنبه مطرح می‌شود. به طور قطع با 10 عضو دیگر این شورا متفاوت خواهد بود. در حالی که باید این نکته را در نظر گرفت که آرای آنها گمنام باقی خواهد ماند. این رای گیری غیر رسمی است اما به نامزدها این فرصت را می‌دهد که ببینند آیا با وتو رو به رو خواهند شد.

شورای امنیت در این رای گیری به سه گزینه رای خواهد داد: موافق، مخالف یا ممتنع. در پنجمین رای گیری غیر علنی شورای امنیت گوتیرس 12 رای موافق ، 2 رای مخالف و یک رای ممتنع دریافت کرده بود.

زمانی که شورای امنیت برای ارائه یک نامزد به مجمع عمومی 193 عضوی جهت انتخابات آماده شود پشت درهای بسته قطعنامه‌ای صادر می‌کند. این قطعنامه نیاز به 9 رای موافق دارد و نباید وتو شود.

نماینده روسیه در سازمان ملل و رئیس شورای امنیت در ماه اکتبر روز دوشنبه اعلام کرده بودکه "شانس زیادی" وجود دارد که این شورا چند روز پس از رای گیری غیر علنی چهارشنبه به صورت رسمی رای گیری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha