• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95081711936
  • خبرنگار : 30057

عدم ارتباط پروژه‌های تحقیقاتی با نیازهای بنیادی کشور

عدم ارتباط پروژه‌های تحقیقاتی با نیازهای بنیادی کشور

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تعداد پروژه‌های پژوهشی کشور نسبت به آلمان بیشتر است، گفت: عمده تحقیقات انجام‌شده در کشور به فناوری تبدیل نمی‌شود که این امر به دلیل عدم ارتباط این پروژه‌ها با نیازهای بنیادی کشور است.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم اصل سلیمانی روز دوشنبه، 17 آبان ماه در نشست بررسی موانع و راهکارهای توسعه علم و فناوری در ایران با تاکید بر اینکه زمانی علم و پژوهش در جامعه موجودیت می‌یابد که تبدیل به حیات فکری جامعه شود، افزود: علم و پژوهشی مبنای دانش قرار می‌گیرد که هم روشمند و هم دارای اعتبار باشد. از این رو علم نیازمند فرآیندهای تکمیلی است.

وی با اشاره به روند تولید علم در جوامع غربی خاطرنشان کرد: اولین دانشگاه دنیا در شهر بلونیای ایتالیا در سال 1088 راه‌اندازی شد و هدف آن تربیت پاپ و معلم بوده است.

سلیمانی با تاکید بر اینکه این دانشگاه هیچگاه محل گفت‌وگو نبوده است، اضافه کرد: بر این اساس در سال 1208 در دانشگاه سوربون پاریس دانشگاهی تاسیس شد که هدف آن کشف رابطه انسان با طبیعت بوده است؛ از این رو ماموریت این دانشگاه تولید دانش برای دانش بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ایجاد دانشگاه‌های مدرن را در اواسط قرن 19 ذکر کرد و گفت: ایده ایجاد دانشگاه‌های مدرن به محافل خیابانی سقراط مربوط می‌شود که در خیابان اقدام به مذاکره با مردم می‌کرده است.

سلیمانی به بیان نحوه شکل‌گیری دانشگاه در ایران پرداخت و افزود: در حال حاضر دانشگاه‌هایی که در کشور شکل گرفته است، هدف آنها ارتباط علم با زندگی مردم نبوده است؛ به‌گونه‌ای که از سال 59 و پس از انقلاب فرهنگی میزان تحقیقات در دانشگاه‌ها افزایش یافته است؛ ولی عمده آنها در جهت تبدیل به مقاله و ارتقای اساتید استفاده شده‌اند.

وی دلیل این امر را عدم ارتباط تحقیقات انجام‌شده با نیازهای بنیادی کشور دانست و خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در کشور سرمایه‌گذاری منطقی برای انجام پژوهش‌های طولانی‌مدت صورت نگرفته است. ضمن آنکه دانشگاه‌های مدرن نیز جایگاهی برای اندیشیدن درباره پدیده‌های طبیعی نبوده است.

این عضو هیات علمی با بیان اینکه ساختار دانشگاه‌های مدرن کشور شبیه سایر دانشگاه‌های مدرن دنیا نیست، اظهار کرد: در حال حاضر در بزرگترین آزمایشگاه‌های کشور اجازه ورود تکنسین‌ها را نمی‌دهند و این در حالی است که مجهزترین و مدرن‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی را در خود جای داده‌اند.

سلیمانی همچنین اضافه کرد: تعداد طرح‌های پژوهشی کشور نسبت به کشوری مانند آلمان بیشتر است و این نشان می‌دهد که ایران از نظر استانداردهای نیروی انسانی از لحاظ توانمندی در جایگاه مناسبی قرار دارد.

وی پیشنهاد کرد: برای خروج از این مشکلات لازم است در دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت علوم عده‌ای توانمند با تعامل با یکدیگر، مدلی برای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تدوین کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این مدل نظری باید در اختیار عموم قرار گیرد تا تبدیل به وجدان جامعه شود. این امر موجب خواهد شد تا این مدل در کشور اجرایی شود.

سلیمانی همچنین با تاکید بر اینکه این مدل باید بر اساس نیازها و چالش‌های موجود در کشور تدوین شود، اظهار کرد: در حال حاضر آب و انرژی از چالش‌های بسیار مهم برای کشور هستند، چراکه حیات ما به آن‌ها وابسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha