حمید شکری خانقاه در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اهمیت مراسم تحلیف رییس جمهور کشورمان، گفت: مراسم تحلیف در هر جای دنیا چند مفهوم خاص دارد که یک مفهوم آن، نمایش قدرت است. عظیمترین نمایش قدرت در امریکا انجام میشود که تمام رسانههای دنیا به صورت زنده پخش میکنند زیرا انتقال قدرت سیاسی از منظر جهانی مهم است. مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشور ما هم یک رویداد فراملی و جهانی و از همه مهمتر نشانه اهمیت و اعتبار کشور است زیرا سران کشورهای مختلف وارد کشور ما میشوند و بسیار مهم است که چنین رویدادهایی به صورت نمادی از یکپارچگی ایرانی و ثبات نظام به نمایش گذاشته شود.
او افزود: در حال حاضر بیشترین بخش هویت انسان مدرن را هویت رسانهای تشکیل داده است؛ به دلیل اینکه رسانهها فراگیر شدهاند و ما تمام افکار خوب و بد خود را از رسانهها و شبکههای اجتماعی میگیریم.
این مدرس دانشگاه با اشاره به عملکرد رسانههای خارجی در پوشش خبری مراسم تحلیف بیان کرد: ما از رسانههای خارجی انتظار یکپارچگی و تثبیت نظام را نداریم زیرا رسانههای خارجی رویدادهای خبری را با تفکری که دارند پوشش میدهند. در حال حاضر ما در شرایط خاص منطقه خاورمیانه هستیم و نیاز به آرامش داریم به همین دلیل رسانههای ارتباطاتی ما به هوش ارتباطی فوقالعاده نیاز دارند.
نویسنده کتاب «برنامهریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی» به وظیفه رسانههای داخلی در پوشش خبری مراسم تحلیف اشاره و اظهار کرد: رسانههای داخلی ما باید بر یکپارچگی نظام تاکید و توجه کنند. مقام معظم رهبری، دکتر حسن روحانی را به عنوان رییس جمهور تنفیذ کردهاند، همچنین او رأی اکثریت مردم را گرفته و سران قوا هم وی را تایید کردهاند. یک مراسم فراملی هم در آستانه برگزاری است؛ بنابراین رسانههای ما نباید ساز مخالف بزنند و باید بدانند که امروز فضای انتقامجویی و جناحی عمل کردن نیست بلکه زمان نمایش اقتدار است. رسانههای ما بزرگترین و تنها کاری که باید انجام دهند این است که از جناحبندیهای سیاسی و انتقام جوییهای جناحی دوری کنند.
این جامعهشناس ارتباطات با بیان اینکه رسانههای مخالف و موافق باید نظام یکپارچه جمهوری اسلامی را به تمام جهان نمایش دهند و مخابره کنند، ادامه داد: خبرنگاران خارجی که برای پوشش مراسم تحلیف آمدهاند تنها مسائلی که میبینند و با دوربینشان عکس میگیرند را مخابره نمیکنند بلکه آشنا و آگاه به پایش اخبار و رویدادها هستند و تمام خبرگزاریها و سایت های خبری داخلی ما را بررسی میکنند. در نهایت رسانههای خارجی اغلب اخبار خود برای انتشار را از رسانههای داخلی میگیرند.
او اضافه کرد: یکی از قدرتهای یکپارچه رسانهها، استفاده از دانش، توان و گستردگی فراگیر دیگر رسانههاست. رسانههای خارجی، رسانههای داخلی ما را به عنوان یک منبع خبری و موثق پایش میکنند و بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد از اخبارشان برگرفته از رسانههای ما خواهد بود و در رسانه های خودشان منتشر خواهند کرد.
این جامعه شناس ارتباطی با ارائه پیشنهادی به رسانههای داخلی برای پوشش مراسم تحلیف رییس جمهور کشورمان گفت: ما از رسانههای داخلی هوش ارتباطی هوشمند و قدرتمند میخواهیم که بتوانند این انسجام و یکپارچگی ایرانی را در این شرایط خاص به تمام دنیا منتقل کنند. بهترین ژست رسانههای موافق و مخالف در این ایام پایبندی به قوانین است. رییس جمهور هفتاد میلیونی ما امروز میخواهد سوگند یاد کند و قانون هم به او قدرت میدهد و همچنین رأی اعتماد مردم و مقام معظم رهبری را هم گرفته است.
شکری خانقاه در پایان با تاکید بر یکپارچگی رسانههای داخلی بیان کرد: در حال حاضر رسانهها به صورت استراتژیک نیاز به یکپارچگی دارند و باید امروز از این قدرت استفاده کنند و کشورمان را قدرتمند، با ثبات در منطقه و موثر نشان دهند. ما به دلایل مختلف یک کشور معتبر جهانی هستیم و تمام دنیا هم به دلایل مختلف منتظرند ببینند که آیا بین سران کشور اختلافی وجود دارد؟ آنها میخواهند که این اختلاف وجود داشته باشد و آبشخورشان رسانههای ماست. البته شبکههای اجتماعی تا حدی رسانههای رسمی به خصوص مخالف را ناکارآمد کرده است و مردم به صورت مستقیم تحلیلگر شدهاند و افکار و اندیشهشان را به اشتراک می گذارند. این به اشتراک گذاشتن افکار باعث شده که بسیاری از بدخواهان نظام ناکارآمد جلوه کنند.
انتهای پیام
نظرات