• یکشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 97011905167
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک کارشناس مسائل اقتصادی:

حمایت از کالای ایرانی افزایش صادرات را در پی دارد

حمایت از کالای ایرانی افزایش صادرات را در پی دارد

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای رسیدن به شعار سال شروع از خود است، زمانی که اعتقادات خود را درعمل برای دیگران اثبات کنیم می‌توانیم یک شعاری را مطرح کنیم.

محسن خندان‌دل در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اصلی‌ترین راهکارها برای تحقق شعار سال اظهار کرد: یکی از بدیهیات اولیه علوم مالی و اقتصادی موضوع رونق اقتصادی بوده، یعنی ما اگر در یک جامعه‌ای این رونق را به وجود آوریم می‌توانیم به بسیاری از اهداف حکومتی، اجرایی و قانون‌گذاری دست پیدا کنیم و در بسیاری از مواقع در امور حاکمیتی که به دستگاه قضایی باز می‌گردد می‌توانیم به اهداف خود برسیم و این موارد از یک اقتصاد پویا نشات می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای آنکه به یک اقتصاد قابل اتکا دست پیدا کنیم بایستی رونق را از طرق مختلف در جامعه به وجود آوریم. یکی از اصلی‌ترین مسائلی که می‌تواند در حوزه رونق اقتصادی وجود داشته باشد تولید است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نگاه به تولید از دو دیدگاه تولید داخلی و خارجی هرکدام به طور مجزا قابل بررسی است، عنوان کرد: در جوامعی مانند جامعه ما که به آن در حال توسعه گفته می‌شود برای آنکه بتوانیم از مرحله در حال توسعه به مرحله توسعه اول و توسعه پیشرفته دست پیدا کنیم باید نگاه خود را تولید داخلی به صورت ویژه‌ای تنظیم کنیم.

خندان‌دل افزود: تولید داخلی زمانی رونق پیدا می‌کند که ما بتوانیم سهم بزرگی از کالای تولید شده خود را در داخل کشور از طریق مصرف‌کنندگان ایجاد کنیم و به مرحله ارزش افزوده برسانیم و علاوه بر آن نیز از طریق صادرات نیز سهم ارزش افزوده بدست آوریم.

وی تصریح کرد: همواره قانون‌گذاران ما صحبت حمایت از کالای ایرانی را مطرح می‌کنند و به این نتیجه دست پیدا کردند که اگر ما رونق اقتصادی را که در تولید داخلی به وجود می‌آوریم و بتوانیم آن را به جامعه تزریق کنیم بسیاری از مشکلات ما اعم از ابتدایی‌ترین آن فرهنگ اجتماعی تا انتهایی‌ترین آن موضوع امنیت رفع خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه ما برای آنکه بتوانیم تولید داخلی را تقویت کنیم بایستی به مزیت‌های استفاده رونق اقتصادی از منظر تولید داخلی و کالای ایرانی بپردازیم، بیان کرد: بزرگترین مزیت اینکه به سراغ کالای ایرانی برویم اشتغال است یعنی اگر بتوانیم کالای داخلی خود و تولید را تقویت کنیم به گونه‌ای حوزه اشتغال را در کشور تقویت کرده‌ایم.

خندان‌دل اضافه کرد: ما با رونق تولید داخلی، افزایش درآمد ملی را تقویت می‌کنیم که این امر خود به تنهایی بر رونق اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود و از این سو می‌توانیم به اشتغال دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مزیت‌های حمایت از کالای ایرانی افزایش صادرات است، تاکید کرد: اگر در این حوزه نیز فعالانه گام برداریم می‌توانیم منابع خارجی حاصل از صادرات را به داخل کشور وارد کنیم و رونق اقتصادی را گسترش دهیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ما اگر تولید داخلی و کالا ایرانی را تقویت کنیم و رونق اقتصادی را پدید آوردیم در حوزه حاکمیتی نیز گشایش مالی ایجاد خواهد شد، گفت: امروزه یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حوزه تولید وجود دارد مشکلات مالی و بانکی بوده که در سد راه تولیدکننده ما قرار گرفته است.

خندان‌دل اظهار کرد: اما اگر رونق اقتصادی رقم بخورد تولیدکننده می‌تواند به موقع بازپرداخت بدهی‌های خود را انجام دهد و سیستم مالی و بانکی کشور نیز می‌تواند با دریافت منابع مالی خود و با تزریق منابع جدید به حوزه تولید باعث گشایش، رونق و چرخیدن چرخه تولید شود.

وی افزود: نکته دیگری که در بخش حمایت از کالای داخلی و ایرانی وجود دارد موضوع بالا بردن سطح اعتماد ملی با افزایش درآمد خانوارهای ما است، زمانی که بتوانیم این درآمد را بالا ببریم می‎توانیم اعتقادات ملی و دینی خانوارها را نیز در این راستا افزایش دهیم.

خندان‌دل افزود: اگر بتوانیم به سراغ تقویت تولید داخلی و کالای ایرانی برویم قطعا می‌توانیم با ایجاد و تقویت برندهای داخلی جایگاه خود را اقتصاد جهانی افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: این مزیت‌ها هر حاکمی را به این سمت تشویق می‌کند که مساله حمایت از کالای ایرانی را مطرح کند و این حرف و شعار بسیار قابل دفاع خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که امروز بر سر تحقق این شعار بوده این است که این حرفها فقط در حد شعار بیان می‌شود، عنوان کرد: یعنی امروزه ما یک چیزی را تحت عنوان شعار باب کردیم و به سراغ راهکارهای از شعار تا عمل نرفتیم.

خندان‌دل تصریح کرد: به اعتقاد من در هر شیوه‌نامه‌، دستورالعمل، بیان، خطابه و اظهار نظری بایستی یک روش اجرایی اعمال شود زیرا هرکس به گونه‌ای می‌تواند حرف زیبا بزند اما باید راهکارهای اجرایی را مدنظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای رسیدن به شعار سال شروع از خود است، تاکید کرد: زمانی که اعتقادات خود را درعمل برای دیگران اثبات کنیم می‌توانیم یک شعاری را مطرح کنیم، زمانی که از خود شروع کنیم می‌توانیم فرهنگ و اقتصاد و.... را تحت تاثیر قرار بدهیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: شروع از خود بزرگترین معضلی است که در حال حاضر دست به گریبان آن هستیم، یعنی شعار را بیان می‌کنیم اما به خود ما که می‌رسد خود را کنار می‌کشیم.

خندان‌دل گفت: نکته دیگری که ما همیشه از آن غافل بودیم فرهنگ سازی است که شامل ابعاد گسترده و مختلفی می‌شود بزرگترین عامل در فرهنگ سازی جذب اعتماد عمومی بوده اگر موضوع فرهنگ سازی و شروع از خود را ادغام کنیم به این نکته دست پیدا می‌کنیم که مرحوم گاندی برای شروع فرهنگ مناسب در جامعه از خود شروع کرد و با الگوهایی که از خود آغاز کرده بود یک فرهنگ قابل اعتماد عمومی در کشور هند ارائه کرد.

وی با بیان اینکه ما اگر بخواهیم به این مصرف کالای داخلی دست پیدا بکنیم باید فرهنگ سازی انجام دهیم که مبتنی بر شاخص‌های مصرف داخلی باشد، ادامه داد: یعنی بایستی یکی از بزرگترین سدهای خود که مشکل قاچاق کالا است را از سر راه خود برداریم و با آن به صورت جدی برخورد کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: مبارزه با کالای قاچاق یکی از راه‌های رسیدن و تحقق شعار سال به شمار می‌آید و لازمه این امر این است که از مرحله شعار عبور کنیم تا بتوانیم به عمل دست پیدا کنیم.

خندان‌دل بیان کرد: اگر در دستگاه‌های اجرایی بازرسی انجام دهیم برای ما این سوال به وجود می‌آید که چه تعداد مانیتور ایرانی بر میزها وجود دارد؟ چه مقدار از کف‌پوش ایرانی استفاده کردند؟ چه تعداد لامپ ایرانی برای روشنایی به مصرف می‌رسد؟ چند مورد، در، پنجره و پروفیل ایرانی را در این مکان‌های می‌بینید؟ لباس فرمی که در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد تا چه حد از محصولات ایرانی تولید شده و بسیاری از سوالات دیگر که همواره ذهن ما را درگیر کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha