• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97050703406
  • خبرنگار : 71038

یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

تشکیل ناتوی عربی هیچ قدرت مضاعفی را برای کشورهای عرب منطقه به همراه نخواهد داشت

تشکیل ناتوی عربی هیچ قدرت مضاعفی را برای کشورهای عرب منطقه به همراه نخواهد داشت

یک کارشناس مسائل خاورمیانه تشکیل ناتوی عربی علیه ایران را آرزوی دولت حاکمه آمریکا دانست تا از این طریق بتواند بخشی از هزینه‌های مبارزه خود علیه جریان مقاومت را بر عهده کشورهای عربی واگذار و تبعات جنگ نیابتی علیه ایران در منطقه را بین این کشورها تقسیم کند.

اصغر زارعی در گفت‌وگو با ایسنا تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلافی به نام ناتوی عربی با حضور کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همچنین اردن و مصر را تلاشی نافرجام عنوان کرد و افزود: طرح تشکیل ناتوی عربی بحثی نسبتا  قدیمی و غیراجرایی است که سال‌ها در مورد آن بحث شده است. سابقه تشکیل چنین ائتلافی علیه ایران به زمان تشکیل شورای همکاری خلیج‌فارس و جنگ تحمیلی بر می‌گردد و اکنون نیز طی سال‌های اخیر با توجه به برخی از تحولات در منطقه بار دیگر موضوع تشکیل ناتوی عربی مطرح شده است.

وی با اشاره به اختلافات موجود بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله اختلافات موجود بین قطر و عربستان و تشدید روزافزون  این اختلافات، گفت: این اختلافات عملا تشکیل چنین ائتلافی را غیراجرایی می‌کند گرچه آمریکایی‌ها برای تشکیل چنین موضوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تلاش‌هایی را انجام دادند اما تاکنون این اقدامات با موفقیت همراه نبوده است.

زارعی با بیان اینکه کشورهای عربی در بحث یمن ائتلافی را ایجاد کردند و آنها در پیشبرد چنین ائتلافی علیه کشور کوچکی چون یمن نیز موفق نبودند، گفت: با گذشت 40 ماه عربستان علیرغم کمک‌های متحدینش و استفاده از برخی از عرب‌های آفریقایی تبار هنوز نتوانسته توفیقی را در یمن کسب کند و کاملا دچار استیصال شده است.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه در حال حاضر بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همچنین اتحادیه عرب اختلافات عمده‌ای وجود دارد و عربستان تلاش می‌کند که در آنجا نقش پدرخوانده را ایفا کند، ادامه داد: کشورهای عضو اتحادیه عرب و یا شورای همکاری خلیج‌فارس فقط در برخی از مسائل سیاسی مواضع همسو دارند که این نیز با فشار عربستان صورت می‌گیرد ولی در بحث  اجرایی با یکدیگر اختلافات جدی دارند. تشکیل ناتوی عربی یک آرزو برای آمریکایی‌هاست تا بتوانند بخشی از هزینه‌های مبارزه خود علیه مقاومت را بین کشورهای عرب منطقه تقسیم کنند و بر فرض محال اگر ناتوی عربی نیز شکل بگیرد، هیچ نوع قدرت مضاعفی را  برای کشورهای عرب منطقه به همراه نخواهد داشت.

زارعی ادامه داد: در حال حاضر  بزرگ‌ترین قدرت عربی منطقه در برابر نفوذ ایران و مقاومت استیصال شده است و قطعا تشکیل ناتوی عربی به قدرت آنها نمی‌افزاید و فقط باعث می‌شود هزینه‌های نظامی که عربستان و امارات برای مقابله با مقاومت پرداخت می‌کنند بین دیگر کشورهای عربی توزیع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha