• شنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97071407868
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۴ مهر بخوانید؛

دستگیری متهم متواری سکه/دستور جهانگیری در مورد سیل شمال کشور/آخرین تصمیم درمورد وضعیت بنزین ...

دستگیری متهم متواری سکه/دستور جهانگیری در مورد سیل شمال کشور/آخرین تصمیم درمورد وضعیت بنزین ...

توصیه سردار سلامی به نتانیاهو، «اکسیر» سردار سلیمانی برای ایران، نظر حقوقدانان درباره طرح حذف سکه از مهریه، بررسی معافیت از تحریم‌های ایران از سوی دولت آمریکا، دستگیری متهم اصلی پرونده سکه ثامن در یکی از کشورهای همسایه،دستورات ویژه معاون اول رییس‌جمهور به استانداران گیلان و مازندران و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، چهاردهم مهر ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، سردار سلامی در توصیه ای به نتانیاهو گفت: شنا در مدیترانه را تمرین کن. جانشین فرمانده کل سپاه در رزمایش اقتدار بسیجیان شهر اصفهان در میدان امام علی(ع) خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود: به زودی هیچ راهی جز به دریا گریختن ندارید.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اکسیر غیرت، شجاعت و دینداری علاج اصلی خانواده‌ها، ملت، کشور و جوان‌های ماست. سردار سلیمانی در حاشیه مراسم آغاز فیلمبرداری فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» افزود: وقتی که جنگ سی و سه روزه انجام گرفت، یک خانم مسیحی که خواننده بود، اما زن منصفی بود، از از آن‌چه در لبنان اتفاق افتاد، خیلی متأثر شد و جمله‌ای گفت که خیلی تکان دهنده بود، وی گفت ما باید عبای سیدحسن نصرالله را بگیریم و پاره‌های آن را به بدن فرزندانمان بزنیم تا آن‌ها غیرت دفاع از مملکتشان را پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور در تماس های تلفنی جداگانه با استانداران مازندران و گیلان بر بسیج همگانی و بکارگیری همه امکانات و نیروهای ستاد مدیریت بحران در استان‌های مازندران و گیلان به منظور کمک‌رسانی و جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت‌ها و شبکه خدمات شهری تاکید کرد.

همچنین نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: با وجود بارش سنگین باران اکنون وضعیت در سطح شهر قائمشهر عادی است و تاکنون گزارشی مبنی بر آسیب‌دیدگی و خسارت به صورت جدی ارائه نشده است و مردم و نیروهای خدمت رسان آمادگی برای مواجه شدن با شرایط را داشتند.

در همین رابطه علی نجفی خوشرودی نیز با بیان اینکهوضعیت در بابل تحت کنترل است، گفت: در حال حاضر بارندگی در بابل کم شده و علی‌رغم خسارات وارده ولی اکنون وضعیت تحت کنترل است و مسئولان در آماده‌باش هستند.

همچنین سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: تا به امروز تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین، دو نرخی شدن و سهمیه بندی گرفته نشده است. اما اگر چنانچه مصرف بنزین همچنان بالا رود و قاچاق نیز ادامه داشته باشد دولت در این زمینه باید تصمیماتی بگیرد.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان این که قیمت واقعی دلاربین ۷ تا ۹ هزار تومان است از بانک مرکزی خواست دلار را در این قیمت نگه دارد. سیدحسن حسینی شاهرودی  اظهار کرد: اگر سیاست‌های بانک مرکزی و احکام و مجوزهایی که شورای هماهنگی سران سه قوه به بانک مرکزی داد با قوت ادامه یابد شاهد ایجاد ثبات در بازار ارز خواهیم بود. البته باید مراقبت شود، دخالت دولت در بازار به گونه‌ای باشد که کاهش بیش از اندازه قیمت ارز را شاهد نباشیم.

تصویب " CFT "حفظ منافع ملی یا پشت کردن به منافع ملی؟

 گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ۴۱ توصیه برای همکاری با کشورها دارد که تا کنون ۳۷ مورد آنها از سوی ایران اجرا شده و چهار توصیه مانده است. برای اجرای این چهار توصیه، دولت چهار لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه داد: اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، لایحه کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو) و لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT). تا کنون سه مورد از این لوایح در مجلس بررسی شده است اما هم‌چنان در راهروهای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب نهایی در تردد هستند و از این‌ها لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریستم هم‌چنان در مجلس مورد بحث است. نشست بعدی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مورد وضعیت ایران قرار است ۱۴ تا ۱۹ اکتبر برگزار شود.

همچنین در پی قرار گرفتن لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (FATF) » در دستور کار روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی؛ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه ای از رئیس و نمایندگان خانه ملت خواست، ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلیدمراقبت کنند امری به زیان مملکت و حاکمیت جمهوری اسلامی در مجلس به تصویب نرسد.

موسی علیزاده، معاون سفیر ایران در بغداد از ایجاد رعب و بزرگ نمایی درمورد درگیری با شهروندان عراقی در ایران انتقاد کرد و گفت: اتفاقاتی که به وجود آمد تنها اختلافات شخصی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی بر این اتفاقات دامن می‌زنند. وی افزود : برخی از رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی به منظور ایجاد اختلاف میان ایران و عراق اقدام به انتشار اخباری دروغین به زبان فارسی کردند، اخباری مبنی بر سفر عراقی‌ها به ایران با اهدافی که احساسات ایرانیان را جریحه‌دار می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: احتمال دارد واشنگتن برخی خریداران نفت ایران را از تحریم‌های خود علیه این کشور معاف کند. به گفته یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود،  واشنگتن درباره معافیت برخی خریداران بزرگ نفت ایران از تحریم‌هایش علیه این کشور رایزنی‌هایی انجام داده است و اکنون در میانه یک رویه داخلی برای بررسی این استثنائات است.

همچنین هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که اجرای حکم دیوان لاهه توسط آمریکا با توجه به این که از اعضاء دائم شورای امنیت سازمان ملل است با اما و اگرهایی مواجه است، گفت:رای دیوان لاهه زمینه را برای انجام تعهدات اروپا مساعد می‌کند.

حسین محمدنبی، حقوقدان نیز با بیان اینکه با دستورموقت دادگاه لاهه، آمریکا موظف به برداشتن تحریم‌ها است گفت: دستور موقت صادر شده در پرونده شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه تا زمان صدور رأی نهایی به قوت خود باقی است و آمریکایی‌ها موظف هستند که تحریم کالاهای پزشکی و دارویی، حمل و نقل هوایی و مواد غذایی را برطرف کنند.

همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، در پاسخ به سوالی درباره رد پیشنهاد رییس جمهور آمریکا برای دیدار با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، تاکید کرد: آمریکا یک مذاکره کننده قابل اعتماد نیست.

نظر حقوقدانان درباره طرح حذف سکه از مهریه

نوسانات بازار ارز و سکه در روزهای اخیر در کشور یکی از موضوعات مهمی بود که زمزمه‌هایی مبنی بر ممنوعیت تعیین سکه به عنوان مهریه یا حتی حذف مهریه را به دنبال داشت با این استدلال که افزایش قیمت سکه به افزایش بی رویه محکومان ناتوان از پرداخت آن منجر خواهد شد اما نظر قانون و حقوقدانان در این باره چیست؟ حقوقدانان معتقدند که از نظر حقوقی، هیچ دولت و مقامی نمی‌تواند میزان مهریه را تعیین یا آن را حذف کند چرا که این کار دخالت در احوال شخصیه افراد و مداخله در امور خصوصی و روابط اقتصادی‌ آنها محسوب می‌شود و از طرفی این امر تضییع حقوق زنان به شمار می‌آید.

یک منبع آگاه از بازداشت مدیرعامل شرکت سکه ثامن در یکی از کشورهای همسایه خبر داد و اعلام کرد که فرهاد زاهدی‌فر  متهم اصلی این پرونده است که صبح امروز بازداشت شد و به کشورمان برگردانده شد.

در همین رابطه دادستان تهران گفت: طبق گزارش پلیس، بامداد امروز متهم پرونده سکه ثامن دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل داده شد. جعفری دولت آبادی در حاشیه نشست با صرافان  اظهار کرد:  طبق گزارش‌ها متهم در برخی استان‌ها نیز پرونده دارد.

ر در همایش روسا و سرپرستان دفاتر نظارت بر انتخابات استان‌های شورای نگهبان با تاکید بر ضرورت گفتگوی مسئولان با مردم در زمینه برنامه‌های خود گفت: رویه فعلی اداره کشور به صورتی است که برخی مردم احساس می‌کنند کشور رها شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha