با توجه به حضور انتشارات متعدد در نمایشگاه امسال، نظر برخی از آنها را در خصوص نمایشگاه بینالمللی کتاب مشهد و شرایط و کیفیت برگزاری آن جویا شدیم.
60 درصد تخفیف دادهایم اما مردم توان خرید کتاب ندارند
کانی آلن فروشنده انتشارات بینالمللی pathfinder در نمایشگاه بینالمللی مشهد در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه «من نماینده و فروشنده انتشارات pathfinder در نمایشگاه بینالمللی مشهد هستم»، اظهار کرد: pathfinder انتشارات انگلیسی است که کتابهایی که در نیویورک چاپ میشوند را برای مردم خاورمیانه در لندن به زبان انگلیسی ترجمه کرده و در نمایشگاههای بینالمللی کتاب آنها، ارائه میدهد.
وی با اشاره به اینکه «سال گذشته نیز، ما در نمایشگاه بینالمللی کتاب مشهد شرکت کردیم»، ادامه داد: به نظر من در نمایشگاه امسال انتشاراتهای بیشتری شرکت کردند و مردم هم استقبال خوبی از نمایشگاه داشتند. فروش کتاب در نمایشگاه بهخوبی انجام میشود.
نماینده انتشارات pathfinderدر نمایشگاه بینالمللی مشهد، بیان کرد: انتشارات ما در این نمایشگاه، بیش از 60 درصد تخفیف گذاشته است، اما به دلیل اینکه هزینه کتابهای ما به دلار محاسبه میشود و هزینه آن به پول ایران زیاد است، مردم و بهخصوص دانشجویان توانایی خرید ندارند.
آلن افزود: دانشجویانی به غرفه ما میآیند که علاقه زیادی به کتابها دارند، اما توانایی پرداخت هزینه آن را ندارند.
وی در خصوص نوآوری در کتابهای انتشارات ایرانی، عنوان کرد: من با شیوههای نشر در انتشاراتهای ایران آشنا نیستم، اما دیدهام که افراد در موضوعات مورد علاقهشان، کتابهای خود را تهیه میکنند.
نماینده انتشارات pathfinderدر نمایشگاه بینالمللی مشهد با بیان اینکه« نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با مشهد تفاوتهای زیادی دارد»، خاطرنشان کرد: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بزرگ است و جمعیت زیادی برای خرید کتاب به آنجا میآیند. در نمایشگاه کتاب مشهد، مردم تنها بهصورت گذری رد میشوند، اما در تهران مردم با علاقه کتابهای غرفه ما را میخواندند و خرید میکردند. علاقه مردم تهران در خرید کتاب جدی است.
تبلیغ کتاب در اینستاگرام، برای مخاطبان جذابیت دارد
محمد جوادی نماینده و فروشنده انتشارات امیرکبیر در شهرستانها در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: روزهای ابتدایی نمایشگاه بینالمللی کتاب مشهد، به دلیل اینکه بعد از شهادت امام رضا(ع) بود، تبلیغات زیادی صورت نگرفته و نمایشگاه کتاب خلوت بود.
وی افزود: از روز جمعه استقبال خوبی از نمایشگاه صورت گرفت و در حال حاضر اطلاعرسانی خوبی در شهر وجود دارد؛ امیدوارم تا آخرین روز نمایشگاه استقبال بیشتر شود.
جوادی با اشاره به اینکه «استقبال از نمایشگاه در روز جمعه فوقالعاده بود»، ادامه داد: در روز جمعه فروش کتاب خیلی خوب بود. بعضی از روزهای نمایشگاه جبران چندروز فروش را انجام میدهد که نمایشگاه بینالمللی کتاب مشهد باید هر روز همینطور باشد.
این فعال فرهنگی در خصوص نوآوری و جذابیت در چاپ کتاب، بیان کرد: در پنج سال اخیر، انتشاراتیهای خوب مانند نشر چشمه، نگار، سخن، نی، مرکز و... که خود را فعال کردند، نوآوری و جذابیت را در چاپ کتابهای خود به وجود آوردند. این نشرها برنامههای فرهنگی و جشنهایی برنامهریزی کردند که با دعوت مردم به این برنامهها، آنها را به مطالعه کتابها ترغیب کردند.
جوادی عنوان کرد: در گذشته چنین برنامههایی در فضای مجازی اطلاعرسانی نشده و برگزار نمیشد. امروزه اگر کتابی منتشر شود، افراد زیادی آن را در اینستاگرام خود تبلیغ میکنند که برای مخاطبان آنان جذابیت دارد.
وی اشاره کرد: در گذشته مردم از کتاب دور بودند، اما در حال حاضر فضای اطلاعرسانی بهتر شده است.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه « قیمت کتاب در خرید مردم تاثیر دارد»، خاطرنشان کرد: قیمت کتاب نسبت به سال گذشته 10 برابر شده است. برای یک خانواده با بودجه اندک، قیمت کتاب بسیار اثرگذار است.
جوادی افزود: در کشورهای توسعهیافته در دوران مدرسه به دانش آموزان گفته میشود که کتابهای غیردرسی بخوانند که این خود نوعی اطلاعرسانی است.
وی تاکید کرد: متاسفانه در نظام آموزشی ما، تاکید صرفا بر روی کتاب درسی و کمک آموزشی است. در نظام آموزشی کشورهای توسعه یافته، کتابهای رمان تبلیغ میشود. رمان خواندن، سبب بالابردن علم و آگاهی بیشتر در دانشآموزان است.
خوانندگان رغبتی به کتابهای الکترونیکی ندارند
امیرفلاح نماینده و فروشنده انتشارات سوره مهر در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه «زمان برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب مشهد مناسب نبود»، اظهار کرد: بعد از چند روز تعطیلی در مشهد، فرصت تبلیغات در شهر نبود که این امر در فروش کتاب در نمایشگاه تاثیرگذار بوده، اما باز هم استقبال بد نیست.
وی با اشاره به اینکه «انتشارات سوره مهر تنها چندبار در نمایشگاه کتاب مشهد شرکت کرده است»، ادامه داد: به نظر من این میزان استقبال با توجه به استانی بودن نمایشگاه خوب است. هیچ نمایشگاه کتابی در کشور با نمایشگاه بینالملی کتاب تهران قابل مقایسه نیست. جمعیتی که در آنجا حضور دارند؛ به قدری است که امکان راهرفتن در نمایشگاه وجود ندارد.
نماینده و فروشنده انتشارات سوره مهر با بیان اینکه «کیفیت نمایشگاه کتاب در استقبال مردم اثرگذار است»، عنوان کرد: در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، همه ناشران با قدرت شرکت میکنند و امکاناتی که برای ناشران در نظر گرفته میشود، در استقبال مردم مؤثر است.
فلاح با طرح این ادعا که «در نمایشگاه کتاب مشهد، ناشران قوی شرکت نمیکنند»، افزود: هزینههایی که غرفه نمایشگاه بر روی دست ناشران میگذارد، بیشتر از فروش کتاب آنها در نمایشگاه است.
وی بیان کرد: ما هزینه زیادی برای غرفه نمایشگاه بینالمللی مشهد کردیم، اما به نظر من شاید تا اتمام نمایشگاه ضرر کنیم ولی همه چیز بستگی به استقبال از نمایشگاه دارد.
نماینده و فروشنده انتشارات سوره مهر با بیان اینکه « قیمت کتاب را باید در نظر گرفت»، خاطرنشان کرد: مخاطبان کتابهای سوره مهر به غرفه میآیند و کتاب را فوق العاده دوست دارند، اما توان مالی آن را ندارند و به ما اصرار میکنند که بیشتر از تخفیف نمایشگاه، از هزینه کتاب کم کنیم، اما اگر یک درصد کمتر بدهیم، ضرر کردهایم.
فلاح با اشاره به اینکه « هزینه کتاب دغدغه فروشنده و مخاطبان است»، اظهار کرد: کتابی که در سال گذشته 30 هزارتومان بود، امسال با قیمت 100 هزارتومان به فروش میرسد.
وی با بیان اینکه« فرهنگ کتاب خوانی در کشور ما پایین است»، تاکید کرد: مشتری که بودجه کتاب او 100 هزارتومان است، نهایتا میتواند یکی از کتابهای مورد علاقه خود را خریداری کند که همین 100 هزارتومان در معیشت او تاثیرگذار است.
فلاح با بیان اینکه «یکی از مشکلات نمایشگاه بن کارتهاست»، اظهار کرد: به عنوان مثال 40 هزارتومان پرداخت میکنید تا با بن خود به اندازه 50 هزارتومان خرید کنید که این بن کارت اصلا ارزش صف ایستادن ندارد.
وی تاکیدکرد: یکی از دغدغه و مشکلات نمایشگاه بینالمللی مشهد حمایت نشدن است.
اگر کتاب مناسب در اختیار مردم باشد، آنها به سمت کتاب میروند
سید احسان مصطفیزاده مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی انتشارات بهنشر در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه« بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب مشهد در بازه زمانی نامناسبی برگزار شد»، اظهار کرد: دهه پایانی ماه صفر یکی از شلوغترین ایام مشهد است و افتتاحیه نمایشگاه، روز بعد از شهادت امام رضا(ع) بود.
وی ادامه داد: تا زمانی که انتشاراتهای غیرمشهدی آمدند و غرفههای خود را آماده کردند، زمان زیادی برد که همین امر سبب شد در روزهای ابتدایی که متقارن با پنجشنبه و جمعه بود، نمایشگاه آمادگی پذیرش بازدید کننده را نداشته باشد.
مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی انتشارات بهنشر با اشاره به اینکه«بهترین زمان نمایشگاهها آخرهفتههاست»، افزود: امیدوارم در روزهای پایانی نمایشگاه، استقبال مردم بیشتر شود.
مصطفیزاده با بیان اینکه «از عمر فعالیت انتشارات آستان قدس رضوی بیش از 30 سال میگذرد»، عنوان کرد: در این سه دهه فعالیت؛ انتشارات آستان قدس رضوی در حوزههای تولید کتاب و توزیع کتاب بهشدت فعال بوده است، اما از سال 95 به بعد، حوزه جدیدی به نام تبلیغ و ترویج در انتشارات بهنشر ایجاد شد که ماهیت آن فعالیتهای ترویجی در جهت ترغیب مردم به کتاب و کتابخوانی است.
وی با اشاره به اینکه « این حوزه قالبهای مختلفی مانند؛ مسابقه، برنامههای فرهنگی و هنری، رونمایی کتاب، حضور نویسنده، حضور در نمایشگاهها دارد»، بیان کرد: انتشارات بهنشر گام سومی برداشته که در کنار تولید کتاب و توزیع، ترویج کتاب و کتابخوانی را انجام دهد.
مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی انتشارات بهنشر، خاطرنشان کرد: فعالیتهای اخیر به ما نشان میدهد که اگر کتاب خوبی تولید شده، در دسترس مردم قرار بگیرد و تبلیغ مناسبی برای آن باشد؛ مردم به سمت کتاب و کتابخوانی میآیند.
مصطفیزاده تاکید کرد: با وجود آمارهای نگران کننده کتابخوانی در کشور، ما تجربههای موفقی داشتهایم که نشان میدهد اگر کتابی مناسب، با قیمت و معرفی خوبی در اختیار مردم قرار بگیرد، انگیزه در آنان ایجاد شده و به سمت کتاب خواهند رفت.
وی اظهار کرد: کتاب دعبل و زلفا، رمانی جذاب و عاشقانه با درونمایه مذهبی است که انتشارات بهنشر برای این کتاب پویش مطالعاتی را برگزار کرد که در مدت یک سال، این کتاب 40 بار به چاپ رسید. فروش این کتاب به صورت مردمی بوده و ارگانی خریداری نشده است.
مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی انتشارات بهنشر، خاطرنشان کرد: این کتاب قلم، جلد و قیمت خوبی داشته و برای آن مسابقه کتابخوانی نیز برگزار شده که در نتیجه مردم به سمت این کتاب آمدند.
مصطفیزاده با اشاره به اینکه « کتاب اوسنه گوهرشاد در چندماه اخیر 25 هزار نسخه به چاپ رسیده است»، گفت: اگر ما کتاب مناسبی از نظر محتوا، قالب، جلد، طراحی و قیمت، تولید کنیم و آن را بهخوبی در دسترس مردم قرار دهیم، مردم ما به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب میشوند.
وی با بیان اینکه «ایجاد حوزه تبلیغ و ترویج یک نوآوری است»، عنوان کرد: بسیاری از انتشارات دیگر در این حوزه فعالیت نمیکنند. ما در کنار تولیدات خود و در حوزه تبلیغ و ترویج سعی کردهایم به صورت نوآورانه مردم را به سمت کتاب سوق دهیم.
انتهای پیام
نظرات