• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 99061209116
  • خبرنگار : 71624

تاثیر چاقی بر ناباروری مردان

تاثیر چاقی بر ناباروری مردان

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رِژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اسپرم مردان داشتن وزن مناسب و در صورت اضافه وزن و چاقی، کاهش وزن اصولی، قبل از اقدام به فرزندآوری است. براساس نتایج پژوهش های اخیر، به ازای هر ۹ کیلوگرم اضافه وزن،۱۰ درصد خطر ابتلا به ناباوری در مردان افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر غزاله اسلامیان در خصوص ناباروری در مردان مبتلا به اضافه وزن و چاقی گفت: کیفیت اسپرم‌ها به ویژه تعداد کل اسپرم‌ها و تعداد اسپرم‌های متحرک در مردان چاق در مقایسه با مردان دارای وزن مناسب، پایین‌تر است. این افت کیفیت اسپرم‌ها و اختلالات در ترشح هورمون‌های جنسی در مردان چاقی که مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت هستند، بیشتر است.

وی افزود: مردان چاقی که برای کاهش وزن از رژیم‌های غیراصولی پیروی می‌کنند، در نتیجه گرسنگی سلولی به سراغشان می‌آید و بنابراین اسپرم‌ها نیز این گرسنگی را تجربه خواهند کرد و کاهش کیفیت اسپرم‌ها هم به دلیل اضافه وزن و هم به دلیل کاهش وزن غیر اصولی دوچندان می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: بنابراین مردان چاق با مراجعه به متخصصین تغذیه، پس از ارزیابی وضعیت تغذیه با دریافت یک رژیم غذایی کاهش وزن متعادل، متنوع و متناسب با نیازهایشان و همچنین اصلاح عادت‌های غلط غذایی، می‌توانند نقش مهمی در سلامت فرزند آینده خود داشته باشند. در صورتی که به دلیل شرایط سنی پدر و مادر، زمان کافی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب وجود ندارد، توصیه می شود از حدود سه ماه قبل از اقدام به فرزندآوری ابتدا ۵ تا ۱۰ درصد وزن فعلی را کاهش داده و سپس اقدام کنند.

بنا بر اعلام روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، اسلامیان با بیان اینکه به پدران آینده توصیه می‌شود که با انتخاب بشقاب غذایی سالم، اولین گام برای دستیابی به وزن مطلوب خود و همچنین سلامت فرزند آینده‌شان را بردارند، اظهار کرد: نصف بشقاب غذای مصرفی در هر وعده غذایی، باید متشکل از سبزی‌های تازه باشد، یک چهارم آن، از انواع پروتئینی (ترجیحا گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی و یا جایگزین‌های گیاهی آن مانند حبوبات) و یک چهارم باقی مانده از انواع غلات کامل (سبوس دار) تشکیل شده است. لبنیات کم چرب، روغن های مایع گیاهی سالم و مایعات نیز به میزان نیاز، بخش دیگری از این برنامه را تشکیل می دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.