به گزارش ایسنا، ظهر امروز (دوشنبه) این مراسم با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، رئیس سازمان محیطزیست، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات عالی رتبه کشوری برگزار شد.
مهمترین ویژگی های فنی پروژه موتور سه استوانهای ایرانخودرو شامل کاهش مصرف سوخت و ارتقا استاندارد آلایندگی، توسعه پنج نوع موتور با توان ۷۲ الی ۱۵۰ اسب بخار و گشتاورهای متفاوت از ۹۸ الی ۲۴۰ نیوتون متر، مصرف سوخت پایین، قابلیت کسب استانداردهای یورو ۶، قابلیت استفاده از سوخت بنزین و CNG و مناسب برای مدلهای هیبریدی و بهرهمندی از سطح تکنولوژیهای روز الکتریکی و قابلیت اشتراکگذاری با سایر خودروسازان داخلی است.
فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در ابتدای این مراسم با بیان اینکه اقدامات خوبی طی سال جاری در گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه موتور خودروها انجام گرفته و همچنان با شدت بیشتر ادامه دارد؛ اظهار کرد: راهبرد ایرانخودرو در اجرای قانون هوای پاک بر پایه عمل به تکالیفی بود که بر دوش صنعت خودروسازی ایران قرار داشت. اجرای استانداردهای مصرف سوخت و افزایش تولید موتورهای کم مصرف، داخلیسازی موتورهای کم آلاینده، طراحی و تولید موتور کم مصرف دوگانهسوز و عرضه محصولات دوگانه سوز از فعالیت های موثر این گروه صنعتی در راستای قانون هوای پاک بوده است.
وی افزود: در تولید موتور سه استوانه، اقدامات خوبی انجام شده اما نیازمند حمایت دولت و مجلس برای صنعتیسازی است تا بتوانیم این پیشرانه را بر روی محصولات دیگر نصب کنیم. با وجود اقدامات انجام شده، همچنان راهی طولانی تا صنعتیسازی و تولید انبوه باقی است.
این مدیرعامل خودروساز در رابطه با ویژگیها و قابلیتهای این موتور سه تا استوانه ملی، به کاهش مصرف حدود ۳.۵ لیتری میانگین مصرف سوخت اشاره کرده و گفت: از دهه ٧٠ با مصرف ١٢ لیتر کار آغاز شده و سپس به هشت لیتر و اکنون به عدد ٧.٨ لیتر رسیدهایم که نشان از عملکرد خوب ایرانخودرو دارد. در مجموعه موتورهایی که در اختیار ایرانخودرو قرار دارد، بهینهسازی این موتورها را آغاز کردیم. علاوه بر اقدامات انجام شده بر روی این موتورها، در حوزه گیربکس نیز پیشرفت داشتهایم و از بهمن ماه سال جاری موتور گیربکس شش سرعته فعال خواهد شد که کاهش مصرف بیشتر سوخت را در پی خواهد داشت. موتور بهینه EF۷ با کاهش مصرف یک لیتر نیز در بهمن ماه سال جاری رو نمایی خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو برنامهریزی توسعه محصولات جدید با قوای محرکه هیبریدی و برقی را از دیگر فعالیتهای گسترده ایران خودرو معرفی کرده و اظهار کرد: در همین راستا خودرو برقی تارا در آینده به بازار عرضه خواهد شد.
تنها هشت قطعه از ۲۵۰ قطعه موتور سه استوانه ملی داخلی وارداتی است
مقیمی با بیان اینکه براساس نقشه راه تدوین شده برای خانواده موتورهای ایرانخودرو، در نقشه راه موتورها صنعتیسازی موتور، گیربکس و پلتفرم از دی ماه سال گذشته مصوب شد که نخستین قله، موتور سه استوانهای بود. در برنامهریزی انجام شده افزایش برقیسازی موتورها با هدف سبکسازی مدنظر قرار گرفته و همانطور که اشاره شد تولید تارای برقی در دستور کار است که با انطباق استاندارد یورو ۵ به ۶ میتواند سطح استاندارد را پاس کند. در عین حال اجرای پروژه افزایش ظرفیت موتور ملی نیز در دست برنامهریزی است.
مدیرعامل ایرانخودرو تاکید کرد: اینکه بعضا گفته میشود که سه استوانه، از توان موتورها خواهد کاست؛ ادعایی درست نیست. شاخص مهم این طرح در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و حرکت در راستای شعار اقتصاد مقاومتی است. از ۲۵۰ قطعه استفاده شده در این موتور هشت قطعه وارداتی و باقی قطعات داخلی سازی شده است.
۱۰۷ روز از ۳۰۵ روز گذشته سال جاری، هوا ناسالم بوده که فقط ۴ روز آن طبیعی بود
در ادامه این مراسم عیسی کلانتری- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- نیز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۰۷ روز هوای ناسالم داشتهایم؛ تصریح کرد: تنها چهار روز از این ۱۰۷ روز آلودگی، ناشی از مسائل طبیعی بوده و ۱۰۰ روز دیگر را انسانها و وسائل آنها ایجاد کرده است. این در حالی است که رهبر انقلاب، بر حفظ محیطزیست و حقوق شهروندی و همچنین هوای پاک تأکید دارند و اصل ۵۰ قانون اساسی نیز به محیط زیست و هوای پاک اشاره دارد.
وی افزود: هیچکس مخالف تولید داخلی نیست؛ اما بایستی هزینه تولید نیز مدنظر قرار گیرد تا تولید به چه قیمتی انجام میشود. از ابتدای قانون برنامه ششم در سال ١٣٩٥ خودروسازان ملزم به رعایت استاندارد یورو۵ در بنزین شدند. مدیرعامل ایرانخودرو در رابطه با تولید خودرو و در رعایت استاندارد یورو ۵ به صراحت اعلام کرده است که اگر میخواستیم چنین خودرویی تولید کنیم، در هر خودرو ۴۰ میلیون تومان بر هزینهها افزوده میشد و خریداری نداشت (البته که از ابتدای امسال رعایت شده است).
نیاز به سرمایهگذاری برای تولید انبوه
همچنین مصطفی میرسلیم- موسس مرکز ملی موتور ایران- در این مراسم ضمن اشاره به اینکه قرار بود ساخت این موتور سه استوانه ملی با همکاری یک شرکت آلمانی (ماهله) انجام شود؛ هرچند که چندان را که راضی به این همکاری نیز نبودیم؛ این شرکت از سال ١٣٩٦ و همزمان با اعمال تحریمها، از همکاری سرباز زد و همین امر سبب تاخیر در پروژه شد؛ اما پس از آن توانستیم فعالیتها را خودمان پیگیری کنیم.
وی ضمن تاکید براینکه برای رسیدن به مرحله تولید، نیاز به سرمایهگذاری هستیم، گفت: موتور تولید شده، دستاورد بسیار خوبی است که بدون وابستگی به خارج انجام شده، اما برای تولید انبوه نیاز به سرمایه گذاری وجو دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: طراحی موتور توسط متخصصان داخلی آغاز شد و نمونه آزمایشی آن به لحاظ مصرف سوخت، توان، آلایندگی و استاندارد به نتیجه و ثمر رسیده است.
مخالف واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد هستیم
در ادامه این مراسم علی آقامحمدی-عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام- ضمن تاکید بر اینکه واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد به سرزمین اصلی مورد مخالفت قرار دارد، گفت: هیچ کس در کشور به این راه میدان نخواهد داد.
وی ابراز امیدواری کرد که تولید با حجم و داخلیسازی بیشتری انجام شود تا به قیمتهای مناسبتری در فروش خودرو برسیم و همه مردم کشور از آن بهرهمند شوند. در حقیقت خدمت به مردم با افزایش تولید محقق خواهد شد. اگر دولت و مجلس از سرمایهگذاری در این طرح استقبال کنند، در نهایت با کاهش مصرف سوختی که ایجاد میشود، پاسخ این سرمایهگذاری را دریافت خواهند کرد.
انتهای پیام
نظرات