• جمعه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400022416723
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک نویسنده داستان کودک:

کودکان توانایی پذیرش آموزش تفکر خلاق و فلسفی اندیشیدن را دارند

کودکان توانایی پذیرش آموزش تفکر خلاق و فلسفی اندیشیدن را دارند

ایسنا/اصفهان نظام آموزشی متمرکز و شرایط حاکم بر آن باعث شده که خانواده‌های ایرانی، آموزش و پرورش با کیفیت را در مراکزی خارج از مدرسه جستجو کنند و عده ای نیز با تشدید این علاقه، به منافع اقتصادی برسند.

علاوه بر کلاس‌های کنکور و کلاس‌های تقویتی، کارگاه‌های تفکر خلاق و آموزش فلسفه برای کودکان به تازگی سر بر آورده و عده ای غیرمتخصص در زیر سایه آن نشسته اند و اینگونه آموزش‌ها را با ناکارآمدی روبرو می کنند.

 عاطفه شاطری کاشی، یک فرهنگی دانش‌آموخته فلسفه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: مهم تر از محتوای هر آموزش، شیوه آموزشی است که ارائه می شود و باید ضمن ایجاد علاقه و انگیزه در فراگیر موجب تغییر در رفتار او شود.

وی با بیان اینکه آموزش فلسفه به کودکان باید در عمل و فعالیت جمعی اتفاق بیفتد تا بتواند تاثیرگذار باشد که این شیوه حتی در مدرسه نیز به طور کامل اتفاق نمی‌افتد، افزود: بچه‌ها در دوره آمادگی و پیش دبستانی، توانایی پذیرش آموزش تفکر خلاق و فلسفی اندیشیدن را دارند، اما باید مربی و معلم بستر خاص آن را آماده کنند تا کودک به راه اشتباه نرود.

این دانش آموخته فلسفه تاکید کرد: مهمترین عاملی که می‌توان به عنوان آموزش فلسفی یاد کنیم که حتی به آموزش بچه ها قبل از شروع سن مدرسه کمک کند، شیوه گفتگوی سقراطی است که کودک، خودش به نتیجه می‌رسد.

وی تصریح کرد: گفتگوهای هدفمند، توسط افراد خانواده با یکدیگر، باعث می شود که کودک نسبت به شنیده ها اندیشه کند، کنجکاو شود، در برابر هر پرسش به پاسخ آن فکر کند و خلاق و نقاد باشد.

این نویسنده داستان کودک گفت: روش های جدید آموزش نوین، مثل بارش فکری، کارگروهی، واگذاری تدریس به بچه ها و بازی هنگام آموزش به دانش آموز  کمک می کند تا به نتیجه مطلوب برسد و یا به اشتباه خود پی برده و به این شیوه، کودک با تفکر فلسفی پرورش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در تفکر فلسفی، دانش آموز، میدان پیدا می‌کند تا قدرت تفکر و تصمیم داشته باشد، استدلال کند و به یک شناخت زیبا اندیشانه از محیط اطرافش برسد و این مسیر الگوی زندگی آینده اش شود، تصریح کرد: آموزش به شیوه بارش فکری و ارتباط با دیگران، باعث رشد تفکر مسئولانه، روحیه مسئولیت پذیری و تفکر خلاق و نقاد در کودک می‌شود و فعالیت تیمی منجر به شناخت ارزش های فردی و ارتباط با دیگران می‌شود که از آثار نهادینه شدن فلسفی اندیشیدن است.

شاطری کاشی تاکید کرد: نمی‌توان کودک را نشاند و از فلسفه با او صحبت کرد و انتظار داشت که او مفهوم فلسفه و اندیشیدن فلسفی را متوجه شود. ما باید شیوه آموزش اثرگذار را به کار ببریم تا دانش آموز به نتیجه‌گیری برسد.

این فعال فرهنگی گفت: اگر می خواهیم نسلی علاقمند به کتابخوانی داشته باشیم و شهروندانی که حال خوب را در مطالعه و آگاهی جستجو کنند باید از خانواده شروع کنیم تا بتوانیم کتاب به دست بچه ها بدهیم.

وی افزود: با وجود همه مشکلات اقتصادی اما هزینه خرید کتاب در برابر هزینه های عجیب و غریب روزانه مبلغ زیادی نیست و خانواده‌ها می‌توانند در هر ماه یک کتاب بخرند و با هم بخوانند تا فرزند آنها نیز با این تفکر رشد کند.

این دانش آموخته فلسفه گفت: بچه ها هر چیزی را که ببینند، الگوبرداری می‌کنند و تکرار آن باعث نهادینه شدن می‌شود و از آنجا که خانواده مهم‌ترین الگوی کودکان هستند، بنابراین کتابخوانی باید عادت افراد خانواده شود. خانواده‌هایی که فرصت هایی همراه کودک خود به خرید کتاب می‌روند، کتاب هدیه می‌دهند و در کنار آنها کتاب می‌خوانند، فرزندانی آگاه، موفق و شکست ناپذیر را تربیت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.