• سه‌شنبه / ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۲۳:۴۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400062317614
  • خبرنگار : 50040

در نشستی مطرح شد؛

از پیشگامی شیون فومنی در غزل نو تا ساخت فیلم مستند شیون

از پیشگامی شیون فومنی در غزل نو تا ساخت فیلم مستند شیون

ایسنا/گیلان به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، شب شعر و ادبیات گیلان با محوریت بزرگداشت شیون فومنی(میراحمد سیدفخری نژاد) به صورت مجازی برگزار شد.

محمد شمس لنگرودی در نشست ادبی بزرگداشت شیون فومنی، او را از پیشگامان غزل نو دانست و اظهار کرد: غزل نو غزلی است که تعابیر و الفاظ و تصاویرش نو باشد و نگاه تازه ای از غزل و زیبایی شناسی در آن به چشم بخورد.

وی با بیان اینکه در بررسی غزل نو کمتر نام شیون فومنی دیده می شود، تصریح کرد: شیون از اواخر دهه ۴۰ و سال های دهه ۵۰ سرودن غزل نو را آغاز کرد و غزل های شیون سر پُر شوری داشت، زیرا شیون نیما را دوست می داشت و به دنبال زنده کردن سبک هندی نیز بود و لذا به سراغ غزل نو رفت.

این شاعر و ادیب برجسته، اشعار فارسی شیون را یک صدم قدرت درخشان و چشمگیر اشعار گیلکی او دانست و عنوان کرد: شعرهای گیلکی شیون بسیار زنده و روان است و الفاظ در اشعار او فقط لفظ نیستند، بلکه خون در رگ های اشعار او وجود دارد و کلمات مانند موجودات زنده در کنار یکدیگر قرار می گیرند و خواندنی و شنیدنی می شوند.

وی با بیان اینکه شیون در شعر گیلکی الفاظ فراموش شده را احیا کرد، گفت: اشعار شیون فقط موضوع و مضمون نیست، بلکه در شعرهایش فضایی دلچسب و شیرین را ایجاد می کند و طنز ظریفی در لحن شیون وجود دارد.

شمس لنگرودی، شیون را هم از لحاظ اخلاق و هم از نظر روحیات انسانی جذاب دانست و یادآور شد: رفاقت در شعر فومن مشهود است و ارتباط با او به زندگی ما چیزهای زیادی را اضافه می کند.

وی از دست دادن شخصیتی مانند شیون با این خصوصیات برجسته را ناگوار دانست و بیان کرد: شیون از جمله شاعران درخشان ماست که همواره یاد و نامش زنده می ماند.

شیون شاعر بی مرز و جغرافیا بود

حامد فومنی، رئیس بنیاد فرهنگی شیون فومنی نیز، با اشاره به فرارسیدن بیست وسومین سالروز حیات آسمانی این شاعر معاصر، اضافه کرد: ۲۳ سال از رفتن شیون می گذرد، اما ارتباط او با همه ابعاد زندگی مردم وجود دارد، زیرا شیون یعنی مردم و شعر شیون در آیینه مردم معنا و شکل خاص خودش را می یابد.

وی با اشاره به پیشینه هزار ساله شعر و ادب فارسی، خاطرنشان کرد: چنین پیشینه ای در شعر گیلکی وجود ندارد و آثار مکتوب گیلان به قرن هشتم بازمی گردد و اشعار گیلکی در دوران مشروطه جان می گیرد و لذا شعر گیلکی شیون به جهت تاریخی دارای ارزش است.

فرزند شیون فومنی، با بیان اینکه خانواده ما شاهد بوده که پدرم با شعر زندگی می کرد، متذکر شد: شعر شیون هویت واقعی زیسته شده خودش بوده و لذا مخاطب شعر شیون با حالات و آنات او رابطه برقرار می کند.

رئیس بنیاد فرهنگی شیون فومنی، با بیان اینکه استاد مفاهیم فکری و ادبی خودش را به مخاطب عرضه کرده است، ادامه داد: شیون شاعر عشق است و اهالی عشق مرزپذیر و سخت پذیر نیستند، زیرا شاعران اقوام به اقلیم و زبان و فرهنگ بومی خودشان می پردازند، اما شیون ویژگی متفاوتی داشت و یک شاعر بی مرز و جغرافیا بود.

وی شاعران را سفیران فرهنگی دانست که مرزها و ملل ها را پیوند می دهند و اظهار کرد: شیون به بشریت می اندیشید و با جهان بشری به انسان امروز نگاه می کرد. آرزوی فومن شعر گفتن به زبان انگلیسی بود تا بتواند زبان شناسان و فرهنگ شناسان و روان شناسان و جامعه شناسان جهان را به بررسی شعر و زبان گیلکی وا دارد، زیرا اعتقاد داشت که می توانیم با حفظ ارزش ها و باورهای بومی، ارزشگذار فرهنگ ملی باشیم.

فومنی، آثار فارسی و گیلکی شیون را نشات گرفته از یک دیدگاه اندیشمندانه دانست و عنوان کرد: از یک سال گذشته فیلم مستند شیون فومنی را کلید زدیم و کارها را انجام دادیم و تا پایان سال ارائه خواهد شد تا بتوانیم با زندگی و دیدگاه ها و جنبه های شعر شیون آشنا شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.