• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400063123314
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

مهلت یک ماهه برای بازنگری سند توسعه نهبندان و سربیشه

مهلت یک ماهه برای بازنگری سند توسعه نهبندان و سربیشه

ایسنا/خراسان جنوبی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یک ماه فرصت داریم سند توسعه نهبندان و سربیشه را پس از بررسی و بازنگری برای طی روال قانونی به مرکز کشور ارسال کنیم.

محمد فرهادی، امروز چهارشنبه 31 شهریور در نشست بررسی و بازنگری سند توسعه نهبندان افزود: در بازنگری سند توسعه نهبندان و سربیشه، طرح‌هایی مدنظر قرار گیرند که منشأ تحول و توسعه باشند.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸، اتفاقات بزرگی در منطقه رخ داد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه آن سفر، نقطه عطفی در خراسان بزرگ و جنوب خراسان بود، گفت: اگر ما امروز در پهنه ایران اسلامی، خراسان جنوبی را داریم، بدون تردید از نتایج همان سفر است.

وی افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه با سفرشان قصد داشته‌اند توجه مسئولان را به مناطق محروم جلب کنند، تدوین سند توسعه نهبندان را به همراه داشت.

فرهادی گفت: سند توسعه نهبندان به تصویب هیات دولت وقت که رسید، مقرر شد طی یک بازه زمانی خاص، مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به این شهرستان اختصاص یابد و متاسفانه بخش‌هایی از آن اعتبار و تعهدات محقق نشده است.

وی افزود: بعدها با پیگیری‌های نماینده وقت مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، طرح توسعه سربیشه هم به این سند ملحق شد و در دستور کار دولت قرار گرفت اما به طور جدی دنبال نشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در جریان سفر ۱۹ شهریور ماه رئیس جمهوری به استان، موضوع بازنگری این سند و در دستور کار قرار گرفتن آن از ناحیه استان مطرح شد که مورد تایید آیت الله رئیسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد.

وی گفت: براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که بلافاصله پس از سفر رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد، ما به مدت یک ماه فرصت داریم این سند را بررسی و بازنگری کرده و برای طی کردن روال قانونی به مرکز ارسال کنیم.

فرهادی با اشاره به جلسه مقدماتی که در این زمینه برگزار شده، گفت: بازنگری در سند باید به گونه‌ای باشد که با استفاده از این فرصت، تحول واقعی در منطقه رقم بخورد.

وی با تاکید بر اینکه تامین زیرساخت‌های اساسی باید در اولویت باشد افزود: لحاظ کردن طرح و پروژه‌های عظیمی که جذب اعتبارات کلان را به همراه داشته و می‌توانند به اشتغالزایی و توسعه بینجامد، باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

معاون استاندار خراسان جنوبی به تشریح نمونه‌هایی از طرح‌ها پرداخت و گفت: ضمن تشکر از اقدامات شرکت گاز که چهره استان را دگرگون کرده، یکی از موضوعاتی که باید در این سند مورد توجه قرار گیرد، بحث اتصال استان به شبکه گاز سیستان و بلوچستان است و موضوع وصل شدن استان به شبکه گاز کشور، نگرانی افت شبکه را از بین می‌برد.

فرهادی خط انتقال فرآورده‌های نفتی، اتصال نهبندان و سربیشه به طرح انتقال آب از دریای عمان، انرژی‌های نو، استفاده از ظرفیت مرز و طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با آبخیزداری و آبخوان‌داری را از مواردی عنوان کرد که باید در این سند لحاظ شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان گفت: ما باید به دنبال این باشیم که ذره‌ای از ذخایر معدنی استان، خام فروخته نشود و با تاکید بر توسعه صنایع مرتبط با تکمیل چرخه فرآوری محصولات معدنی و طرح‌های مرتبط که با معیشت مردم ارتباط دارند، ایجاد اشتغال پایدار، ارتقای شاخص‌های توسعه و از همه مهمتر ماندگاری جمعیت را رقم بزنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ظرفیت گردشگری و فرصتی که می‌تواند در جذب گردشگر بین‌المللی و تولید ثروت ایجاد کند نیز باید مورد تاکید ما در این سند باشد.

وی تصریح کرد: بازنگری سند توسعه نهبندان و سربیشه می‌تواند فرصت خوبی برای احیای ظرفیت‌های مغفول مانده ۲ شهرستان و در نهایت توسعه استان باشد.

این نشست که با حضور فرمانداران شهرستان‌های نهبندان و سربیشه همراه بود، با ارائه طرح‌های کارشناسی مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ادامه یافت و با تاکید معاون استاندار خراسان جنوبی مبنی بر اینکه این طرح در ۲ هفته نهایی شود، ادامه مباحث به جلسات کارشناسی ویژه طی روزهای آینده موکول شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha