• دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400091511416
  • خبرنگار : 50175

مدیر آموزش و پرورش بروجرد:

تحول و تنوع دو واژه مهم در سند تحول بنیادین است

تحول و تنوع دو واژه مهم در سند تحول بنیادین است

ایسنا/لرستان مدیر آموزش و پرورش بروجرد گفت: تحول و تنوع دو واژه مهم در سند تحول بنیادین است.

محمد مهرافزون در جلسه‌ای با مدیران مدارس آموزش و پرورش بروجرد که امروز ۱۵ آذرماه درخصوص بازگشایی مدارس در دبستان حافظی برگزار شد، اظهار کرد: مدیران موفق، معمارانی انعطاف‌پذیر هستند که با مثبت‌اندیشی وتحول درآموزش و تنوع در پرورش، مدارسی نتیجه گرا و فرآیندگرا را با هدف تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، بستر تعلیم و تربیت آینده سازان ایران همیشه سربلند می‌کنند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از مدیران شایسته بروجردی، تصریح کرد: نقش مدیر توانمند، هدفمند و هنرمند در رشد و بالندگی محیط‌های آموزشی انکارناپذیر است مدیران با کفایت و با درایت با امکانات موجود و حتی اندک به بهترین شکل می‌توانند موفقیت‌ها، رهاوردها و دستاوردهای خوبی را در زمینه‌های مختلف به‌ویژه آموزشی، پرورشی، فرهنگی و عمرانی برای محیط خود به ارمغان آورند و بالعکس مدیرانی وجود دارد که با بهترین و بیشترین امکانات و تجهیزات نتوانسته‌اند خود را به نقطه ی مطلوب برسانند.

 مدیر آموزش و پرورش بروجرد ضمن اشاره به اینکه مدیران مدارس برای حل و فصل مسائل مدارس می‌بایست زبانی گویا داشته باشند، افزود: برای ارزیابی توانمندی و شایستگی مدیران معیارها و شاخص‌های متفاوتی وجود دارد که با هرکدام از این آیتم‌ها می‌توان یک مدیر را از لحاظ لیاقت، جسارت، درایت، متانت کارش را سنجیده و ارزیابی کرد و توانمندی مدیران را باید در قدرت برنامه‌ریزی، قاطعیت در تصمیم‌گیری‌های منطقی، بینش و دانش و هنر مدیریت بصیرت و هوشمندی در کنترل محیط آموزشی دید.

مهرافزون ضمن اشاره به اینکه مدیر یک امانت است، خاطرنشان کرد: یک مدیر به سه خصلت مغز اندیشمند، زبانی گویا و جرات و جسارت برای اجرای امور نیازمند است و مدیریت در دین مبین اسلام و در نزد اندیشمندان از جایگاه و منزلت والایی برخوردار است و اندیشمندانی چون افلاطون در کتاب جمهوریت، ارسطو در کتاب سیاست، نظام الملک طوسی در کتاب سیرالملوک، فارابی، اخوان الصفا، نظامی عروضی سمرقندی در چهار مقاله، سعدی در گلستان و بوستان، ابن خلدون و مولوی در مثنوی معنوی خود به اهمیت و ضرورت مدیریت پرداخته‌اند، به عنوان مثال مولوی در مثنوی معنوی خویش با کلماتی چون پیشوا، رهبری و مرشد به نقش تربیتی مدیریت اشاره کرده است ‌بنابراین مدیریت در کلام و قلم اندیشه اسلامی و  از محضر ائمه معصومین(ع)، مدیریت خدمت است.

وی اضافه کرد: مدیریت تکلیف است نه حق، مدیریت خدمت است نه حکومت، مدیریت هدایت و نظارت است بر امور مربوطه و حق و حقیقت و در کل مدیران نقش تربیتی، محوری و بنیادی دارند.

مدیر آموزش و پرورش بروجرد با اشاره به موضوع تخصصی مدارس پویا و ایستا، بیان کرد: در مدرسه پویا و سالم هدف روشن و مهم است اما در مدرسه ایستا هدف گم شده است، در مدرسه پویا همه عوامل هدف دارند مانند اهداف روزانه، ماهانه و سالانه و همه عوامل اجرایی مدیر هستند و کار مدیر رهبری آموزشی است اما در مدرسه ناسالم همه مطیع مدیر مدرسه هستند و کار مدیر دستوردهی است و هدفمندی یک اصل نیست و اینکه درمدرسه سالم همه از امکانات موجود استفاده بهینه می‌کنند درصورتی که در مدرسه ناسالم همه از نبود امکانات می‌نالند، در مدرسه سالم اولیا مراحم هستند و در تمام زمینه‌ها مشارکت می‌کنند و افراد برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تربیت می‌شوند اما در مدرسه ناسالم افراد در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده نمی‌شوند، بنابراین مدارس سالم، پویا و شاد مدارسی نتیجه‌گرا و فرآیندگرا هستند و مدیران ما باید تحول در آموزش و تنوع در پرورش را سرلوحه کار خود قرار دهند که تحول و تنوع دو واژه مهم در سند تحول بنیادین است و هرگاه مدیری این صفات و خصلت را داشته باشند می‌توانند مجموعه آموزشی خود را به سمت و سوی اهداف آموزشی در نهایت سند تحول بنیادین پیش ببرد.

 فتحی‌زاده رئیس حراست اداره کل آموزش و پرورش لرستان نیز در این جلسه، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی با ورود گوشی به خانواده‌ها وارد شده است و نبود مدیریت و سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد: بسیاری از والدین به دلیل ویژگی‌های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده فرصت و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده‌اند که این عدم آشنایی با فضای مجازی در کنار استفاده روزمره کودکان، نوجوان و جوانان از این فضا باعث شده یک فضای محرمانه و خصوصی بودن بدون احساس وجود ناظر برای فرزندان ایجاد شود.

رئیس حراست اداره کل آموزش و پرورش لرستان ضمن اشاره به اینکه مدیران مدارس باید امنیت روانی مدارس را افزایش دهند، خاطرنشان کرد: آموزش غیرحضوری قابل قیاس با آموزش حضوری نیست و باید با تمام تلاش و رعایت پروتکل‌ها به سمت بازگشایی مدارس برویم، پیام رسان خارجی از نظر تربیتی و روانی برای دانش آموزان مناسب نیست و دانش‌آموزان را به سمت بی‌هویتی و بی‌اصالتی می‌برد، فعالیت آموزشی هر مدرسه‌ای در پیام‌رسان‌های خارجی ممنوع و خلاف قوانین است و با مدیران که از این امر سرپیچی کنند برخورد قانونی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.