• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402030905956
  • خبرنگار : 50405

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

نسبت به عادی‌سازی روابط میان ایران و مصر در آینده نزدیک خوش‌بین هستیم

نسبت به عادی‌سازی روابط میان ایران و مصر در آینده نزدیک خوش‌بین هستیم

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: تنش‌زدایی ایران با عربستان از عواملی است که باعث می‌شود نسبت به عادی‌سازی روابط میان ایران و مصر در آینده نزدیک خوش‌بین باشیم‌.

دکتر احمد فاطمی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر سلطان عمان به ایران و تلاش‌ها برای میانجی‌گری بین ایران و مصر، اظهار کرد: علی‌رغم مدت‌ها ابراز آمادگی هر دو طرف ایران و مصر برای عادی‌سازی روابط، وجود چند عامل باعث شده است که این امر تا کنون محقق نشود.

وی افزود: به نظر من مهمترین عامل برمی‌گردد به دیدگاهی که مصر نسبت به اسرائیل دارد. به هر حال پس از توافق کمپ دیوید، مصر اولین کشور عربی بود که تصمیم گرفت اختلافات خود با رژیم صهیونیستی را کنار بگذارد و این دیدگاه در تمام این ۴۵ سالی که از توافق کمپ دیوید می‌گذرد، در مصر حاکم بوده و این کشور با هر دو طرف فلسطین و اسرائیل رابطه دارد. این در حالی است که ایران معتقد است کشورهای اسلامی باید متحدانه علیه اسرائیل اقدام کنند و خصوصا مصر با توجه به جایگاهی که در بین اعراب دارد، باید سیاست‌هایش کاملا علیه رژیم صهیونیستی باشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دومین عامل بدبینی‌هایی است که در طی تاریخ بین دو طرف ایجاد شده، عنوان کرد: مثلا مصری‌ها همواره بیم این را داشته‌اند که در صورت برقراری رابطه رسمی با جمهوری اسلامی، ایران در صدد گسترش تشیع در مصر بربیاید؛ چراکه با توجه به وجود مراکز اسلامی متعدد و تاریخچه حکومت فاطمیون در این کشور، امکان برقراری رابطه فکری میان اسلام اهل سنت مصر و اسلام شیعی ایران وجود دارد و مصری‌ها نگران گسترش تشیع در کشورشان در صورت برقراری رابطه با ایران بودند و این موضوع بارها از سمت سیاستمداران این کشور از حسنی مبارک گرفته تا محمد مرسی، بیان شده بود.

فاطمی‌نژاد اضافه کرد: به علاوه برخی دیگر از کشورهایی که ارتباطات نزدیک با مصر دارند نیز عامل بعدی هستند که باعث عدم برقراری رابطه میان ایران و مصر تا به امروز شده‌اند. مثلا در بعضی از موارد عربستان و در برخی از موارد دیگر آمریکا مانع از عادی‌سازی روابط بین ایران و مصر شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به زمینه‌های تاریخی‌ای که باعث قطع رابطه میان ایران و مصر شده است، بیان کرد: مصری‌ها رابطه خوبی با حکومت پهلوی داشتند و اصلا همین موضوع نقطه شروع قطع رابطه ایران و مصر بود، چراکه این کشور پس از خروج محمدرضا پهلوی او را پذیرفت و از او پشتیبانی کرد و امروز نیز مدفن شاه مخلوع ایران در این کشور است.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه با تمام این به نظر من احتمال عادی‌سازی روابط ایران و مصر در آینده‌ای نزدیک وجود دارد، گفت: زمانی تمام این مواردی که برشمردم، منحصر به مصر بود، اما امروز می‌بینیم بسیاری دیگر از کشورها از جمله امارات، قطر و... نیز در عین حال که با اسرائیل رابطه دارند، با ایران هم در ارتباط اند. لذا به نظر من ارتباطات مصر با اسرائیل که مهمترین عامل در تداوم قطع رابطه ایران با این کشور بود، امروز دیگر تا حد زیادی اهمیت خود را برای ادامه یافتن این شرایط از دست داده است. همچنین تنش‌زدایی ایران با عربستان نیز از دیگر عواملی است که باعث می‌شود نسبت به عادی‌سازی روابط میان ایران و مصر در آینده نزدیک خوش‌بین باشیم‌.

فاطمی‌نژاد با بیان اینکه ایران و مصر به عنوان دو قدرت منطقه‌ای زمینه‌های تشابه بسیاری دارند، افزود: این دو کشور در مورد موضوعاتی نظیر نظم منطقه‌ای، حفظ مرزهای موجود در خاورمیانه، حمایت از دولت سوریه و... سیاست‌های مشابهی دارند و در طی یک دهه اخیر مشاهده می‌شد که در بسیاری از نشست‌های منطقه‌ای، دیدگاه‌های ایران و مصر بسیار به هم نزدیک است.

وی ادامه داد: حتی علی‌رغم قطع رابطه رسمی میان ایران و مصر در طی ۴ دهه اخیر، باز هم در این سال‌ها رفت‌وآمدهایی در سطح سران و مقامات بلندپایه میان دو کشور در جریان بوده که از جمله آن می‌توان به سفر روسای جمهور ایران و مصر به کشورهای یکدیگر در سال ۹۱، سفر رئیس مجلس ایران به مصر در سال ۸۸ و... اشاره کرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اکنون یک میانجی فعال می‌تواند به راحتی باعث برقراری رابطه میان ایران و مصر شود، اظهار کرد: ایران و مصر هر دو بازیگران قدرتمندی در منطقه هستند و زمینه‌های ارتباطات تاریخی دارند و همه این‌ها بسترسازی برقراری رابطه میان این دو کشور است و اگر در آینده‌ای نزدیک خبر از سرگیری روابط بیان ایران و مصر منتشر شود، هیچ جای تعجب نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha