• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402060502662
  • خبرنگار : 50416

به بهانه روز داروسازی؛

از افزایش قیمت و کمبود دارو تا تأخیر در بازپرداخت هزینه‌ها توسط شرکت‌های بیمه

از افزایش قیمت و کمبود دارو تا تأخیر در بازپرداخت هزینه‌ها توسط شرکت‌های بیمه

ایسنا/همدان یک داروساز تأخیر در بازپرداخت هزینه دارو توسط شرکت‌های بیمه و کاهش نقدینگی داروخانه‌ها، افزایش قیمت و کمبود برخی داروها را از جمله مشکلات داروخانه برشمرد.

زکریای رازی را به‌نام کاشف الکل، جوهر گوگرد(اسیدسولفوریک) و نفت سفید می‌شناسند. او شیمیدان و فیلسوف ایرانی بود که بعدها به پزشکی روی آورد. رازی پزشکی را در بیمارستان بغداد آموخت و سپس به ری بازگشت و تا پایان عمر در این شهر به درمان بیماران پرداخت. او اواخر عمرش نابینا شد که ابوریحان بیرونی علت این نابینایی را کار مداوم با موادشیمیایی چون بخار جیوه می‌داند.

پنجم شهریورماه هر سال مصادف با زادروز «محمدبن زکریای رازی»، به نام روز داروساز نامگذاری شده است که نخستین‌بار توسط انجمن داروسازان ایران در سال ۱۳۵۴ مطرح شد و پس از آن هر سال تا سال ۱۳۵۷، داروسازان به مناسبت این روز، مراسمی برگزار می‌کردند اما در تقویم درج نشده بود. پس از پیگیری‌های انجام شده سرانجام در سال ۱۳۷۸ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، زادروز زکریای رازی به عنوان «روز داروساز» در تقویم هجری شمسی به ثبت رسید.

دکتر فرهاد علیمرادیان، داروسازی است که تحصیلات خود را در کشور ایتالیا گذرانده و پس از اتمام تحصیل عزم وطن کرده و داروخانه خود را در ملایر راه‌اندازی می‌کند. حالا با تجربه‌ای ۳۲ ساله از راه پر پیچ و خم داروسازی، از چالش‌های پیش‌روی یک داروساز و داروخانه برایمان می‌گوید.

از افزایش قیمت و کمبود دارو تا تأخیر در بازپرداخت هزینه‌ها توسط شرکت‌های بیمه

تأخیر در بازپرداخت شرکت‌های بیمه و کاهش نقدینگی داروخانه‌ها

به گفته علیمرادیان، بازپرداخت شرکت‌های بیمه به داروخانه‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود و همین سبب انباشته شدن نقدینگی در شرکت‌های بیمه شده و خرید دارو را برای یک داروخانه با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه می‌دهد: قبلاً ۳۰ درصد قیمت دارو توسط بیمار پرداخت می‌شد و ۷۰ درصد مابقی را شرکت بیمه پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت دارو توسط بیمار پرداخت می‌شود و مابقی را باید بیمه پرداخت کند یعنی چیزی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد.

علیمرادیان با بیان اینکه با این شرایط ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه دارو به داروخانه بازمی‌گردد، تصریح می‌کند: تأخیر شرکت‌های بیمه در بازپرداخت هزینه دارو سبب کاهش نقدینگی داروخانه‌ها شده و گاه مجبور به دریافت تسهیلات برای پاس کردن چک‌هایی که در ازای خرید دارو دادند، می‌شوند.

برخی داروها سهمیه‌بندی می شوند

وی با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت داروها به ویژه در یکی دو سال اخیر و انباشت حجم زیادی از سرمایه داروخانه‌ها در شرکت‌های بیمه، ادامه می‌دهد: کمبود دارو یکی دیگر از مشکلات داروخانه‌هاست که دلایل مختلفی دارد.

به گفته این داروساز، برخی داروها ابتدا به صورت سهمیه‌ای به هر داروخانه تعلق می‌گیرد و پس از افزایش قیمت، شما می‌توانید به هر اندازه که می‌خواهید همان دارو را سفارش دهید.

علیمرادیان اضافه می‌کند: با ادامه این روند و سهمیه کردن برخی داروها، داروخانه‌ها مقابل بیماران قرار می‌گیرند چراکه بیمار دارو را تقاضا می‌کند و داروخانه با کمبود آن دارو مواجه است و این بدبینی بین بیمار و داروخانه سبب می‌شود بیمار گمان کند داروخانه آن دارو را احتکار کرده است.

وی با تأکید بر اینکه هر چه به فصل‌های پاییز و زمستان نزدیک‌تر شویم، این مشکل به علت فراگیری بیماری‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی جدی‌تر خواهد شد، می‌گوید: قبلاً به ازای هر ۱۵ هزار نفر جمعیت یک شهر، مجوز احداث یک داروخانه صادر می‌شد اما در حال حاضر قانون تغییر کرده و هر داروساز می‌تواند برای گرفتن مجوز راه‌اندازی داروخانه اقدام کند اما تنها چند ماه پس از تأسیس داروخانه با مشکلاتی از جمله پرداختی پرسنل، کرایه داروخانه، خرید دارو و ... مواجه می‌شود.

صادرات دارو با کمبود دارو در داخل کشور متناقض است

به گفته علیمرادیان، صادرات دارو با کمبود دارو در داخل کشور متناقض است و این کمبود دارو سبب بدبینی بیمار نسبت به داروخانه شده است.

این داروساز خاطرنشان می‌کند: ما قبلاً فاکتور دارو را نگاه نمی‌کردیم اما مدت‌هاست که به اجبار قیمت داروها را کنترل می‌کنیم؛ آنطور که به نظر می‌رسد هر دو ماه یک‌بار با افزایش قیمت دارو مواجهیم و داروهایی که قبلاً افزایش قیمت داشتند، مجدد گران‌تر می‌شوند و فشار بر روی داروخانه‌ها چند برابر می‌شود.

داروهای بدون نسخه (OTC) داروخانه را مقابل مردم قرار می‌دهد

مرضیه موسوی نیز از سال ۱۳۷۳ و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته داروسازی از دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به ملایر بازگشته و داروخانه شبانه‌روزی‌اش را برقرار می‌کند.

از افزایش قیمت و کمبود دارو تا تأخیر در بازپرداخت هزینه‌ها توسط شرکت‌های بیمه

موسوی معتقد است برخی از مردم با جایگاه شغلی یک دکتر داروساز به خوبی آشنا نیستند و گاهی انتظاراتی دارند که از عهده داروساز خارج است؛ به طور مثال مراجعان بسیاری برای دریافت داروهای بدون نسخه(OTC) به داروخانه مراجعه می‌کنند در حالیکه با توجه به محدودیت‌های سنی و دیگر شرایط موجود، داروخانه نمی‌تواند آن دارو را به مراجعه‌کننده بدهد و در نتیجه مشکلات و تقابلی بین مردم با داروخانه‌ها ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به کمبود برخی داروهای بیماری سرطان، ام.اس و دیابت به علت وجود تحریم‌ها، می‌گوید: به علت وجود تحریم‌ها و عدم واردات برخی داروها از جمله داروی بیماران ام.اس، این بیماران با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

صدور مجوز تأسیس داروخانه بدون محدودیت یکی از راه‌های حمایت از داروسازان جوان است

وی طرح جدید صدور مجوز تأسیس داروخانه بدون محدودیت را یکی از راه‌های حمایت از داروسازان جوان می‌داند که باید از آن استقبال کرد و می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۴۰ داروخانه در ملایر فعالیت می‌کنند در حالیکه تا قبل از این قانون جدید، ملایر به کمتر از ۳۰ داروخانه نیاز داشت اما محدودیت تأسیس داروخانه براساس جمعیت شهرها در راستای حمایت از داروسازان جوان حذف شد و در حال حاضر حدود ۱۰ داروساز جوان در ملایر داروخانه تأسیس کردند.

موسوی ضمن اشاره به افزایش قیمت داروها مطرح می‌کند: به طور مثال قیمت یک آمپول برای بیمار سرطانی از هشت میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته و با توجه به اینکه این بیمار ناچار است هفته‌ای یک‌بار این آمپول را تزریق کند، با مشکلات مالی مواجه خواهد شد، در نتیجه اینجا نقش بیمه‌ها پررنگ‌تر می‌شود و می‌توانند در تحت پوشش قرار دادن این بیماران بهتر عمل کنند.

بازپرداخت آنلاین شرکت‌های بیمه به داروخانه‌ها، خدمات‌رسانی داروخانه را بهتر می‌کند

به گفته این داروساز در صورتی‌که شرکت‌های بیمه آنلاین باشند و در همان لحظه خرید دارو توسط بیمار، مابقی هزینه به حساب داروخانه واریز شود توان خرید داروخانه‌ها بیشتر خواهد شد و پوشش بهتر دارو توسط داروخانه‌ها را به دنبال دارد.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از مواد اولیه درجه دو و سه توسط شرکت‌های داروسازی به جای مواد درجه یک و باکیفیت، یکی دیگر از مشکلاتی است که تحریم‌ها ایجاد کرده است که کاهش کیفیت دارو را به دنبال دارد.

به گفته موسوی، مشکل دیگر شرکت‌های دارویی این است که برخی از این شرکت‌ها نیمه‌دولتی است یعنی سرمایه‌گذاری بین دولت و بخش خصوصی به صورت مشارکتی انجام می‌شود و همین مشکلاتی را در تأمین مواد اولیه ایجاد می‌کند.

وی تأکید می‌کند: اگر دولت شرکت‌های بیمه‌ را مجبور به بازپرداخت به‌روز و آنلاین به داروخانه‌ها کند، توان مالی داروخانه‌ها افزایش یافته و می‌توانند خدمت‌رسانی بهتری داشته باشند.

داروخانه بنگاه اقتصادی نیست؛ اگر چشمداشت مالی دارید، وارد این کار نشوید

به گفته این پزشک داروساز، گرفتن تخصص در رشته داروسازی کاربردی برای یک داروساز که در داروخانه مشغول به‌کار است، ندارد در حالیکه یک پزشک با گرفتن تخصص می‌تواند برای مردم مفیدتر باشد.

موسوی توصیه‌ای هم برای دانش‌آموزان کنکوری و داوطلبان کنکور که در حال انتخاب رشته هستند، دارد و می‌گوید: نوجوانان و جوانان باید بدانند که داروخانه بنگاه اقتصادی نیست یعنی باید توان اخلاقی داشته باشید تا وارد این‌کار شوید، کسی با چشم‌داشت مالی نباید وارد این‌کار شود چراکه درآمد بالایی ندارد بنابراین درآمد بالا با کار سالم در داروخانه و داروخانه‌داری تناقض دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha