• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402101107175
  • خبرنگار : 50214

رییس کمیته رصد قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر داد

ارائه خدمات مراقبتی رایگان به ۸ هزار و۸۷۰ زن باردار/تحقق تاکنون۸۰ درصد مصوب قانون جوانی جمعیت

ارائه خدمات مراقبتی رایگان به ۸ هزار و۸۷۰ زن باردار/تحقق تاکنون۸۰ درصد مصوب قانون جوانی جمعیت

ایسنا/یزد رییس کمیته رصد و پایش قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به مشاوره فرزندآوری به ۵۶ هزار زن متاهل در استان طی شش ماهه نخست امسال در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: طی همین مدت حدود ۹ هزار زن باردار نیز از خدمات مشاوره‌ای و مراقبتی رایگان دوران بارداری مراکز بهداشتی سطح استان برخوردار شدند.

دکتر «مسعود شریفی» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از سوی مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن توسط رییس جمهور در آبانماه ۱۴۰۰، تصریح کرد: معاونت بهداشتی به عنوان دبیر قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت در قالب دو کمیته بهداشت و کمیته رصد و پایش در حال فعالیت است.

وی با بیان این که البته این معاونت قبلاً نیز فعالیت‌هایی را در این زمینه داشت ولی پس از ابلاغ این قانون با قالب‌های جدید و جدی‌تری این فعالیتهای را دنبال می‌کند، گفت: هدف کلی در این قانون افزایش شاخص tfr یا شاخص باروری کلی است که باید حداقل به عدد جانشینی ۲.۱ برسد به عبارتی هر زوج به طور متوسط باید دو فرزند داشته باشد که پس از دنیا رفتن آنها به عنوان جایگزین در جمعیت باشند.

دکتر شریفی هدف بزرگتر در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را افزایش این شاخص به عدد ۲.۵ خواند و افزود: محقق شدن این شاخص نشان‌دهنده پویایی و افزایش جمعیت در جامعه خواهد بود.

وی در اهمیت جمعیت زنان باردار و شیرده نیز گفت: در کنار گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان، گروه مجزای زنان باردار و زنان شیرده نیز به واسطه اهمیتی که در راستای قانون حمایت از خانواده دارند، جای گرفته است.

رییس کمیته رصد و پایش قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه در سال جاری، تاکنون ۸۰ درصد مصوبات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت محقق شده و و ۲۰ درصد باقی مانده نیز در حال پیگیری است.

به گفته وی، طی دو سال اخیر مشاوره فرزندآوری برای گروه سنی ۱۰ تا ۵۴ سال جهت زنان همسردار انجام شده که براساس شرایط هر یک به آنان مشاوره‌های لازم پیرامون ترغیب به بارداری و فرزندآوری ارائه شده است.

شریفی در این خصوص از مراجعه ۵۶ هزار زن متاهل در این گروه سنی تنها طی شش ماهه نخست امسال به واحدهای بهداشتی استان خبر داد و گفت: میزان اثربخشی این مراجعات براساس شاخص تعریف شده در سامانه سیب پیرامون میزان باروری و نهایتا تولد نوزادان زنده در پایان سال برآورده و دریافت می‌شود.

وی همچنین به مراجعه تعداد هشت هزار و ۸۷۰ مادر باردار حداقل یک مرتبه به واحدهای بهداشتی سطح استان و دریافت مراقبت‌های دوران بارداری طی شش ماهه نخست امسال اشاره و خاطرنشان کرد: مراقبت‌های ارائه شده به مادران باردار شامل مواردی همچون سنجش پارامترهای بدنی، انجام دو مرتبه آزمایش رایگان در هفته‌های ششم تا دهم و هفته‌های ۲۰ تا ۲۴ بارداری، همچنین بررسی Rh خون مادر جهت تزریق آمپول رگام در صورت نیاز، برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی است.

وی اظهار کرد: کلاس‌های آمادگی زایمان طبیعی به صورت رایگان توسط حوزه بهداشت و درمان دانشگاه برگزار می‌شود که طی آن آموزشهایی مانند ورزش‌های مناسب، تغذیه و دیگر موارد مورد نیاز به مادران ارائه می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون حدود یک‌هزار مادر باردار استان از آنها بهره برده‌اند.

این مسئول در این رابطه متذکر شد: حتی مادرانی که تصمیم به سزارین دارند نیز با حضور در این کلاس‌ها از مباحث مربوط به مراقبت بارداری، مشاوره و سایر آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی تحویل کتابچه با موضوع تبریک بارداری، تشویق به حفظ جنین و پیشگیری از سقط، تذکر اهمیت و نقش فرزند را از جمله اقداماتی خواند که پس از اطلاع از بارداری و مراجعه مادر به مراکز بهداشتی از سوی این قرارگاه صورت می‌گیرد.

شریفی در پایان به برگزاری مشاوره‌های حین ازدواج با همکاری معاونت بهداشتی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ نیز اشاره و عنوان کرد: کلاس‌های آموزشی و مشاوره در خصوص ابتلا به تالاسمی، اعتیاد، موارد ژنتیکی، سلامت باروری،آمورزش احکام، روانشناسی و حقوق زوجین نیز در این همین راستا برای زوجین برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha