• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403030100463
  • خبرنگار : 50214

نقش مراکز آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی کشور

نقش مراکز آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی کشور

ایسنا/یزد سومین نشست تخصصی نقش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی با تاکید بر دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز به میزبانی دانشگاه علم و هنر یزد برگزار شد.

«ابراهیم مزاری» عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در این نشست که ظهر امروز سه شنبه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و هنر یزد برگزار شد، مفهوم حکمرانی آموزش عالی را متشکل از کلمات تخصصی و عبارات به دقت ساخته شده به منظور تولید معنا و اندیشه‌ای فهمیده شده برای منش‌ها و رفتارهای مشخص در وسعت آموزش عالی غیردولتی خواند.

حکمرانی مردمی‌ترین و مشارکتی ترین پدیده اجتماعی است

وی این تعریف را مربوط  به ساحت حکمرانی در عرصه سیاستگذاری و ماموریت گرایی برای نقش آفرینی ملی در حوزه آموزش عالی غیردولتی ذکر کرد و افزود: حکمرانی مردمی‌ترین و مشارکتی ترین پدیده اجتماعی شناخته شده است.

مزاری این موضوع را پیجیده ترین مهقوم اجتماعی با رویکردی میان رشته‌ای و بین رشته‌ای و فرارشته‌ای با عناصر و عوامل فراوان دانست و گفت: حکرانی به معنای حکومت کردن نیست بلکه یک کنش بسیار پیجیده با مشارمت تمام ذینفعان برای یک اقدام کلان است.

وی این مدل فکری را دارای کارکردها و ابزارهای مختلفی مانند خط مشی گذاری، تنظیم‌گری، فانون‌گذاری، تصمیم و اقدامات راهبردی  ذکر و عنوان کرد: دانشگاه نسل چهارم نیازمند یک نوع مدل حکمرانی برای رفع مشکلات جامعه و ذینفعانش است.

این استادیار بخش حکمرانی آموزش با اشاره به ویژگی‌هایی مانند نزدیک بودن به نیاز مخاطبان اموزشی و پژوهشی، سریع و چابک بودن به خاطر الزامات مالی و همچنین اندازه سازمانی کوچک و متوسط، پیشگام بودن و تغییر سریع نسبت به تحولات پیرامونی و ملی بودن از کلانشهرها تا عمق راهبردی کشور در آموزش عالی غیردولتی، خاطرنشان کرد: ادبیات حکمرانی و این ویژگی‌های آموزش عالی غیر دولتی منجر به سیاستگذاری، قانون گذاری و تنظیم کری در بستری ماموریت گرا با تصمیمات راهبردی مشخص با مشارکت تمام ذینعان خواهد شد.

وی به برخی سیاستگذاری‌های آموزشی و پژوهشی حکمرانی آموزش عالی غیردولتی اشاره و آنها را شامل مواردی مانند سیاست آمایش مداوم آموزشی استانی و منطقه‌ای و پرورش نیروی متخصص مناسب این آمایش، سیاست پدالوژیک در لبه دانش آموزش و سیاست فناورانه حرکت در لبه فناوری آموزش و حتی ورود به آموزش‌های سازمانی برشمرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که هر مرکز آموزش عالی غیردولتی براساس این حکمرانی می‌تواند ضمن شناسایی نیازهای پژوهشی استانی و منطقه‌ای در این رابطه سیاستگذاری آمایشی داشته باشد، ادامه داد: تعریف تیمهای حل مساله و ارتباط مداوم با دستگاه‌های اجرایی و صنایع منطقه‌ای نیز می تواند در این رابطه مورد اهتمام قرار گیرد.

مزاری در پایان تاکید کرد: حکمرانی آموزش عالی غیردولتی می تواند با ظرفیت مردمی و مخاطب محور بودن و پهنه ملی حضور آموزشی و پژوهشی در کنار انعطاف سرعت و پابکی برای حرکت در لبه دانش و فناوری موثر واقع شود.

نقش مراکز آموزش عالی غیردولتی در تحول نظام آموزشی کشور

«حامد فلاح» معاون پژوهش و فناوری و عضو هیات علمی دانشگاه علم و هنر نیز در این نشست به نقش هوش مصنوعی در دانشگاه‌ حکمت بنیان پرداخت و گفت: مفهوم «حکمت» با واژه خرد و دانش قرابت و نزدیکی دارد و اگر حلقه اول آن یعنی داده به درستی پردازش شود، می‌تواند به اطلاعات و ابزاری برای مدیریت و تصمیم‌گیری تبدیل می شود.

وی با بیان این که دانش، ابزار مهمی برای تصمیم‌گیری جهت حل مسائل شناخته شده محسیوب می‌شود، عنوان کرد: البته لایه بالاتر از دانش، خرد است و در صورتی حاصل می‌شود که درک درستی برای رفع مسائل آینده داشته باشیم.

فلاح در بخش دیگری از سخنانش خرد و حکمت را انتهای زنجیره مدیریت در هر حوزه‌ای خواند و با این توضیح که دانشگاه حکمت بنیان نه تنها بر آموزش متکی است که به ارزش‌های اسلامی و بینش‌های اخلاقی و انسانی تاکید دارد، گفت: از طرفی در تفکر سیستمی هر اتفاقی حاصل یک سری ضوابط در پس آن رویداد است، لذا ذینعان می‌تواند بسیار موثر و حائز اهمیت باشند.

وی با اشاره به ذینعان دانشگاه‌های حکمت بنیان، آنها را در دو بخش داخلی و خارجی دسته بندی کرد و گفت: در نظر گرفتن روابط پیچیده و پویا بین این عناصر و ذینعان در این نسل از دانشگاه‌ها باید مورد اهتمام باشد.

معاون دانشگاه علم و هنر در ادامه به رشد روز افزون ابزارهای هوش مصنوعی و به تاثیرگذاری آنها به عنوان ابزاری جهت تحلیل داده‌ها و بینش‌ها، اتوماسیون و بهینه سازی فرایندها، پشتیبانی از تصمیم گیری استراتژیک، تحلیل ریسک و مدیریت بحرانها و همچنین تصمیم گیری در زمان واقعی اشاره کرد.

وی با برخی مزیت‌های و معایب هوش مصنوعی به عنوان رقیب انسان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: راهکار مناسب در این باره استفاده از این ابزار در کنار انسان برای رشد و شتاب بخشیدن به خرد و حکمت است.

فلاح در پایان تاکید کرد: دانشگاه به عنوان محل زایش دانش باید راهکارهای مناسب و جدید برای رفع مشکلات آینده بشر فراهم آورد و هوش مصنوعی در این رابطه می‌تواند به کمک دانشگاه به ویژه در مسائل پیچیده جوامع امروزی بیاید.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha