• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403030805476
  • خبرنگار : 50184

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

خروج بیمارستان مسیح از فهرست آثار ملی به استان ابلاغ نشده‌ است

خروج بیمارستان مسیح از فهرست آثار ملی به استان ابلاغ نشده‌ است

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: هیچ ابلاغی مبنی بر خروج بیمارستان تاریخی مسیح از فهرست آثار ملی به استان نیامده است.

داریوش فرمانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به حواشی اخیر تخریب بیمارستان تاریخی مسیح در کرمانشاه، اظهارکرد: این بیمارستان تاریخی سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی می‌رسد، اما در سال ۱۳۹۰ با پیگیری‌های مالک از فهرست آثار ملی خارج می‌شود. 

وی افزود: بعد از خروج بنا از فهرست  آثار ملی، مالک حدود یک سوم این بنای تاریخی را تخریب می‌کند و به دنبال آن دست به آتش‌سوزی در بنا و وارد کردن آبهای سطحی سیل ۱۳۹۸ به آن و ... می‌زند تا آن را به صورت کامل تخریب کند. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: با توجه به ارزشمندی این بنای تاریخی که بخشی از هویت تاریخی شهر کرمانشاه به شمار می‌رفت، با پیگیری‌های صورت گرفته سال ۱۴۰۰ به عنوان یک اثر واجد ارزش مجددا در فهرست آثار تاریخی ایران قرار می‌گیرد. 

وی در پاسخ به ادعاهایی مبنی بر خروج این اثر از فهرست  آثار ملی، عنوان کرد: هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر خروج این اثر از فهرست آثار ملی به استان داده نشده و اگر خارج شده بود باید قطعا به استان اطلاع‌رسانی می‌شد. 

فرمانی در ادامه در خصوص این ادعا که پس از صدور حکم رای دیوان عدالت اداری در سال ۱۴۰۲ میراث فرهنگی نیز در جریان این حکم قرار گرفته، عنوان کرد: میراث فرهنگی استان تا حدود دو هفته قبل در جریان چنین حکمی قرار نداشت و هیچ نامه‌ای نه از سوی دیوان عدالت اداری و نه از سوی شهرداری در این خصوص به میراث فرهنگی ابلاغ نشده بود. 

وی با بیان اینکه شهرداری باید از میراث فرهنگی برای تخریب بنا استعلام می‌گرفت، عنوان کرد: حدود دو هفته پیش که مالک بنا با حکم دیوان و مجوز شهرداری برای تخریب بنا اقدام کرد، در جریان این حکم قرار گرفتیم و بلافاصله نیز به دیوان عدالت ادارای اعتراض کردیم، چرا که این حکم بدون حضور نماینده‌ای از میراث فرهنگی و یا در جریان گذاشتن این نهاد صادر شده است.  

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پاسخ به این سوال که چرا میراث فرهنگی در سالهای گذشته برای بازسازی این بنا اقدام نکرده بود، عنوان کرد: تا پیش از سال ۱۴۰۰ امکان بازسازی این بنا وجود نداشت، چرا که این اثر از فهرست آثار ملی خارج شده بود و میراث فرهنگی عملا اجازه صرف اعتبارات دولتی برای بازسازی آن را نداشت. 

وی تاکید کرد: پس از سال ۱۴۰۰ که بنا دوباره در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت، با توجه به اینکه بازسازی آن اعتبارات کلانی می‌خواست که میراث فرهنگی آن را در اختیار نداشت، دو بار با مالک بنا نشست‌هایی را داشتیم و درخواست کردیم تا به صورت مشارکتی از ظرفیت سرمایه‌گذاران برای احیاء آن استفاده شود که با وجود اینکه ما با سرمایه‌گذاران نیز هماهنگی‌هایی را انجام دادیم، اما مالک با آنها به توافق نرسید. بنیاد شهید نیز پیگیری‌هایی را برای خرید و بازسازی آن انجام داد که به نتیجه نرسید. 

چند روز پیش بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه که پیشینه ساخت آن به دوره قاجاریه می‌رسد و دومین بیمارستان تاریخی کشور است، توسط مالک آن تخریب شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha