• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070907411
  • خبرنگار : 50976

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد:

آغاز پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در فارس

آغاز پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در فارس

ایسنا/فارس معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان خبر داد و این پویش را فرصت مناسبی برای ارائه آموزش راه‌های پیشگیری، عوامل خطر و علایم هشداردهنده سرطان پستان به جامعه دانست.

عباس رضائیان‌زاده در نشست علوم پزشکی شیراز امروز، ۹ مهر ماه از آغاز پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در فارس خبر داد و افزود: این پویش فرصت مناسبی برای ارائه آموزش راه‌های پیشگیری، عوامل خطر و علایم هشداردهنده سرطان پستان به جامعه است که از ۹ مهر تا ۹ آبان ماه برگزار می‌شود.

وی بر اهمیت آشنایی با روش‌های خودمراقبتی و انجام معاینه‌های تشخیصی بانوان بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت استان تاکید کرد و با بیان اینکه در طول یک قرن گذشته گسترش مراقبت‌های بهداشتی اولیه و بهبود شرایط اقتصادی اجتماعی موجب تحولات چشمگیری در الگوی ابتلا و مرگ و میر بیماری‌ها شده است، گفت: این تغییر الگو موجب تغییر مشکل اصلی کشورها در سراسر دنیا از بیماری‌های واگیر به بیماری‌های غیر واگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها شده است.

رضاییان‌زاده، سرطان‌ها را یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر دانست و بیان کرد: سرطان ۱۲ درصد مرگ و میر در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است و در سال‌های آینده روند رو به رشدی خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، اظهار کرد: افزایش عوامل خطر محیطی، تغییر در سبک زندگی و مسن شدن جمعیت از عوامل افزایش بیماری سرطان در چند دهه اخیر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه یکی از عوامل نگران‌کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است، تصریح کرد: در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان محسوب می‌شود و در کشور ایران و در استان فارس نیز شایع ترین سرطان در جمعیت زنان، سرطان پستان است.

رضاییان‌زاده اظهار کرد: در کشور سالیانه بیش از ۱۷ هزار مورد جدید سرطان پستان با میزان بروز ۴۰.۷۲ در ۱۰۰ هزار شناسایی و ثبت می‌شود بنابراین سلامت زنان و به ویژه مادران از مفاهیم زیربنایی در توسعه است و با توجه به نقش زنان در خانواده و سلامت فرزندان و جامعه، افزایش آگاهی و شناخت آن‌ها در خصوص سرطان پستان و عوامل خطر آن، علایم هشداردهنده و راه‌های تشخیص بیماری در مراحل زودهنگام، اهمیت بسزایی در کنترل بیماری دارد.

وی افزود: در حال حاضر برنامه تشخیص زودهنگام سرطان پستان برای تمامی زنان ۳۰ تا ۶۹ سال در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی با انجام ارزیابی و بررسی افراد از نظر سوابق فردی، خانوادگی و داشتن عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با تاکید بر آموزش اصول خودمراقبتی به فرد، بیان کرد: در صورتی که فرد از نظر بیماری مشکوک و یا پرخطر باشد، برای اقدامات تشخیصی و درمانی به سطوح تخصصی ارجاع داده می‌شود.

وی اظهار کرد: برای ایجاد حساسیت در گروه هدف، از تمامی بانوان دعوت می‌کنیم برای دریافت آموزش‌های لازم و خدمات ارزیابی سرطان پستان به نزدیک‌ترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی به منزل خود مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha