• پنجشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071209566
  • خبرنگار : 50646

هشدار کارشناسان برای ممانعت از تکرار مرگی خاموش

هشدار کارشناسان برای ممانعت از تکرار مرگی خاموش

ایسنا/گیلان رئیس سازمان آتش نشانی رشت هشدار داد: مرگ خاموش در کمین بی‌احتیاطی و عدم هوشیاری شهروندان است.

شهرام مومنی امروز ۱۲ مهرماه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل سرما و روشن کردن بخاری‌ها و منابع گرمایشی روباز مرگ خاموش و انتشار گاز منوکسید کربن هشداری جدی برای شهروندان و مردم است، اظهار کرد: شهروندان باید با رعایت نکات ایمنی، سلامت و ایمن باشند.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت نکات ایمنی در استفاده از بخاری‌، افزود: اولین و مهمترین کار قبل از روشن کردن بخاری‌ها تمیز کردن راه خروجی آنهاست، چرا که یکی از عوامل پرخطر تولید گـاز منوکسیدکـربن در منازل مسکونی پس از روشن کردن بخاری‌ها، انسداد مجرای دودکش‌ها به دلیل لانه‌گذاری پرندگان در فصول گرم سال است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت با تاکید بر اینکه از مهم‌ترین علائم گازگرفتگی شامل تنگی نفس، تهوع، سرگیجه و درد در قفسه سینه است، به شهروندان توصیه کرد: با رعایت چند نکته ایمنی، از حوادث ناشی از انتشار گاز منوکسید کربن و مرگ خاموش پیشگیری کنید.

مومنی با اشاره به خطر مرگ خاموش برای رانندگان و مسافران، گفت: شمار زیادی از رانندگان خودروها و یا حتی مسافرین در میانه راه از گاز پیک نیکی و یا منقل برای تهیه چای و طبخ غذا بهره می‌گیرند که فضای کم کابین خودرو و فضای بسته چادرها زنگ خطر انتشار گاز منوکسید کربن و احتمال مرگ را به همراه دارد.

وی هوشمندی در رعایت نکات ایمنی توسط شهروندان را در کاهش حوادث تاثیری مهم و مثبت برشمرد و تصریح کرد: رنگ شعله روشن در بخاری‌ها وآبگرمکن‌ها باید کاملاً آبی باشد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت از شهروندان خواست از وسایل گرمازای استاندارد استفاده کنند و گفت: باید تنها از شیلنگ و کلیپس‌های استانداردی که مربوط به گاز است استفاده شود.

مومنی افزود: استفاده از شیلنگ‌های آب برای مصارف گاز ممنوع است چرا که به شدت مستعد حادثه هستند، طول شیلنگ برای وسایل گاز سوز باید یک متر و نیم باشد و نواقص فنی در منابع حرارتی همچون بخاری، دودکش‌ها و غیره باید سریعا رفع شود و قبل از روشن کردن وسایل حرارتی؛ مسیر خروجی دودکش‌ها به دلیلی خطر لانه‌سازی پرندگان در دودکش‌ها باز و سالم باشد.

وی درباره چگونگی اطلاع از نشت گاز، گفت: می‌توان برای اطلاع از نشت گاز منوکسیدکربن از دستگاه هشدار دهنده گاز co بهره‌مند شد، استفاده مشترک دو وسیله گرمازا از یک دودکش بسیار خطرناک بوده و ممنوع است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت تاکید کرد: دودکش وسایل گرمایشی روشن حتما باید داغ و تا حد امکان مستقیم کشیده شود، دارای کلاهک مخصوص باشد و کلاهک آن حداقل یک متر از بلندترین نقطه ساختمان بالاتر قرار گیرد؛ استفاده از وسایل حرارتی بدون دودکش در محیط‌های بسته ممنوع است.

مومنی افزود: درزگیری کامل پنجره‌ها و بستن تمام منافذ ریز برای پیشگیری از عبور جریان کافی هوا در فضاهای سر بسته ممنوع است؛ بسیاری از شهروندان در فاصله بسیار کمی با وسایل گاز سوز می‌خوابند که این کار خطر گاز گرفتگی را بیشتر می‌کند و امکان جدا شدن اتصالات لوله بخاری نیز به هنگام جابه‌جایی افراد وجود دارد.

وی افزود: اگر امکان انتقال فرد به بیرون از منزل وجود ندارد باید درب و پنجره‌ها را برای ورود هوای تازه باز کرد و حوله‌ای را با آب سرد مرطوب کرده و روی دهان و بینی فرد قرار داد تا نیروهای امدادی برسند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت گفت: پس از بروز زلزله بسیار باید هوشیار بود که اتصالات بخاری و غیره از هم جدا نشده باشند.

مومنی با اشاره به اینکه نصب آبگرمکن و یا استفاده از گاز پیک نیک و یا هرنوع اجاق گاز (نفتی، گازی، زغالی) در محیط بسته همانند حمام، چادرهای مسافرتی و یا خودرو ممنوع است، گفت: حتما باید مسیر ورود و خروج هوا باز باشد؛ خطر گازگرفتگی در ویلاها، باغ ویلاها، مهمانسراها و غیره به علت خستگی و عدم توجه و دقت برای رعایت نکات ایمنی وجود دارد؛ اگر در خانواده افراد مسن هستند که به تنهایی زندگی می‌کنند، حتما به طور دوره‌ای از وسایل سرمایشی بازدید کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha