• چهارشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۹:۲۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1404012715275
  • خبرنگار : 50469

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی کشور:

رسانه‌های محلی به دلیل ارتباط نزدیک با جامعه اثرگذارترند 

رسانه‌های محلی به دلیل ارتباط نزدیک با جامعه اثرگذارترند 

ایسنا/ایلام مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌های محلی، بر اهمیت افزایش سواد رسانه‌ای و مقابله با اخبار جعلی تأکید کرد. 

هومن عظیمی عصر چهارشنبه ۲۷ فروردین در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره رسانه‌های استان اظهار کرد: رسانه‌های محلی و منطقه‌ای می‌توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند چون مدیر آن رسانه در آن محل زندگی می‌کند و ارتباط نزدیک‌تری با جامعه خود دارد و مطالبی را که عنوان می‌کند اثربخش‌تر است، به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به این رسانه‌ها داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه رسانه در حال حاضر بر بخش‌های مختلف جامعه نگاه توسعه‌ای دارد و در هر بخشی اثرگذار است، افزود: بر اساس نظریات گفته شده از گذشته تاکنون، رسانه موظف است واقعیت را بدون دخل‌ و تصرف بیان کند. 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از چالش‌های پیش روی رسانه‌ها را گسترش اخبار جعلی دانست و گفت: با رشد و توسعه فناوری شاهد فعالیت رسانه‌هایی هستیم که مجوز رسمی ندارند؛ وجود این رسانه‌ها علاوه بر اثراتی که دارد ممکن باعث نشر اخبار جعلی نیز شود. 

عظیمی ادامه داد: تقویت سواد رسانه‌ای در بین آحاد جامعه می‌تواند موجب جلوگیری از توجه به شایعه‌ها و اخبار جعلی شود، همچنین استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد در روابط‌عمومی دستگاه‌ها و واکنش سریع آنها نیز می‌تواند از نشر اخبار جعلی جلوگیری کند. 

وی تصریح کرد: رسانه‌ها علاوه بر اطلاع‌رسانی در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز نقش پررنگ و اثرگذاری دارند، تلاش رسانه‌ها در حوزه استفاده بهینه از انرژی و پویش «نه به‌تصادف» مثالی از اثرگذاری رسانه‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی و اثرگذاری آن است.

افشین کریمی معاون توسعه و منابع انسانی استانداری ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: علم سیاست به‌عنوان علم جدیدی که سابقه کمتری از علوم اجتماعی دارد، شیوه‌هایی برای حکومت‌داری ارائه می‌دهد، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای کنترل قدرت، حضور رسانه‌ها و نظارت بر شیوه حکمرانی سیاست‌مداران است. 

وی گفت: در سال‌های گذشته در نبود فضای مجازی مدیریت برای عده‌ای لذت‌بخش بود؛ چون نظارت به شکل امروز از جانب رسانه‌ها نبود، اما امروز دیگر به این شکل نیست. 

کریمی با اشاره به اینکه تقویت رسانه‌ها می‌تواند در بهبود اوضاع مردم تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: مدیران باید بدانند رسانه‌ها همراه آنها هستند و رسانه‌ها را بعنوان مزاحم ندانند و از ظرفیت آنها استفاده کنند. 

معاون توسعه و منابع انسانی استانداری ایلام ادامه داد: حضور فضای مجازی به این شکل و به تعداد زیاد شاید از جنبه‌ای نیز منفی باشد؛ چون ممکن است افراد فرهیخته و با دانش در آن‌ها حضور کمتری داشته باشد، جنبه مثبت آن صدای رسای همه مردم است. 

وی گفت: خانه مطبوعات نشست‌هایی برای آسیب‌شناسی ارتباط مدیران و رسانه‌ها برگزار کند، بسیاری از حرف‌ها گفته نمی‌شود، باید بدانیم انتظار مدیران از رسانه چیست؟

علی حیدربیگی رئیس خانه مطبوعات استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: زمانی گفته می‌شد که رسانه‌ها قطب چهارم دموکراسی‌اند؛ اما امروز دیگر این موضوع صحت ندارد، در حال حاضر هیچ حوزه‌ای نیست که تحت‌تأثیر رسانه‌ها نباشد، ما در یک جهان رسانه‌ای شده زندگی می‌کنیم. 

وی با اشاره به اینکه امروز عصر سلطه رسانه‌ها است، افزود: رسانه بر تمام ابعاد زندگی افراد تأثیر گذاشته است و این موضوع انکارناپذیر است. 

حیدربیگی در توصیه‌هایی نیز گفت: سیاست‌های کهنه مطبوعاتی باید بازنگری شود، در این زمینه باید لایحه‌ای تنظیم شود و تدبیری اندیشیده شود، در دنیای امروز رسانه‌ها ابزار قدرتمند دیپلماسی عمومی و فرهنگی‌اند، انتظار داریم هر کاری در کشور اتفاق می‌افتد یک پیوست رسانه‌ای داشته باشد، همچنین انتظار داریم رقابت مطبوعات محلی در سطح ملی برگزار شود تا شاهد ارتقا مطبوعات باشیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha