به گزارش ایسنا، محسن گرجی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر که صبح امروز - شنبه ۱۰ خردادماه - در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه سال قبل سال خاصتری بود، گفت: یک نگاه ما این بود که جشنواره مد و لباس فجر تحت تاثیر سایر جشنوارههای فجر قرار نگیرد و در جمعبندی با سایر خبرگان مد و لباس به این نتیجه رسیدیم که سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر با فاصله از سایر جشنوارهها برگزار شود. در خلل این روند، ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات سال نو را داشتیم و در نهایت خردادماه برای برگزاری جشنواره انتخاب شد. علیرغم این فضای حاکم که عرض کردم، با کمک اصحاب رسانه و دلسوزان این هنر - صنعت، آثار خوبی تحت شعار «کشف ایران» به جشنواره رسید.
وی افزود: از وجوه تمایز دوره سیزدهم جشنواره این بود که سعی کردیم داوری جشنواره را به دو مرحله اساسی که هر کدام نیز مراحل جانبی دیگری داشتند، تقسیم کنیم. در مرحله اول طرحهای ارسالی داوری شد اما اثر فیزیکی ارسال نشد چون هزینه تولید آثار بالا است و پس از انتخاب، طرحهای برگزیده به دنبال تولید رفتند و وارد داوری آثار فیزیکی در مرحله دوم شدیم.
گرجی همچنین بیان کرد: تقریبا ۳۲۰۰ طرح در مرحله اول ارسال شد که ۱۳۰۰ نفر در آن مشارکت داشتند و از این تعداد بیش از ۲۰۰ طرح پذیرفته شد. یکی از وجوه تمایز این بود که ما تیمهای منتورینگ راهاندازی کردیم و گروههایی که پذیرفته شدند در قالب منتورینگ کارهای خود را به اثر فیزیکی تبدیل کردند. یکی از نقاط قوت این بود که کار متمرکز در تهران نبود و در شهرستانها هم منتورینگ طراحیها را داشتیم. برای آثار فیزیکی نیز دو مرحله داوری داریم؛ یکی مقدماتی که راستیآزمایی آن با طرح اولیه و در نهایت مرحله پیشنهایی ارزیابی صورت گرفت؛ مرحله نهایی نیز هفته آینده انجام میشود.
جشنواره مد و لباس فجر باید به سمت بخش خصوصی حرکت کند
گرجی با اشاره به اینکه رسیدن آثار برگزیده جشنواره به بازار یک مقوله فنی و پیچیده است، توضیح داد: روزی آثار به بازار میرسد که تولیدکنندگان و بهویژه خرده فروشان، خود را درگیر جشنواره بدانند و این یک فرایند میان مدت است تا بتوان اثرگذاری عمیقی در این زمینه داشت. در این روند افت و خیزهایی داشتیم. رویداد و جشنواره مد و لباس فجر باید به سمت بخش خصوصی حرکت کند.
دبیر سیزدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر گفت: از روز اختتامیه جشنواره سیزدهم یک پایگاه و مرکز توانافزایی غیرمتمرکز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی آغاز به کار میکند تا به طراح و طراحی که ارائه داده است کمک کنیم تا با شبکهسازی و آموزشهای تکمیلی خود را به بازار برساند. باید تلاش کنیم سطح مواجه بخش خصوصی افزایش یابد. نگاه ما این است که در میان مدت ارسال مستقیم آثار به جشنواره هم دیگر تمام شود و جشنوارههای منطقی و محلی کار خود را انجام دهند. باید به این سمت حرکت کنیم که لایه اول جشنواره را بخش خصوصی برگزار کند و خروجی جشنوارههای منطقهای در جشنواره مد و لباس فجر رقابت نهایی کنند.
دنبال موازیکاری نیستیم
وی با تاکید بر اهمیت واگذاری وظایف به بخشهای مختف اظهار کرد: امسال بخش پژوهشی جشنواره مد و لباس را کاملا واگذار کردیم و فراخوان دریافت مقاله نداشتیم چون دیدیم در بیرون از ساختار کارگروه ساماندهی مد و لباس، یک گروه در همکاری با دانشگاه الزهرا (س) از وزارت علوم مجوز گرفتند و رویداد پژوشی خوبی در زمینه مد و لباس برگزار میکنند ؛ بنابراین ما نباید دیگر موازیکاری کنیم و از این گروه نیز در حد توان حمایت کردهایم.
امسال دوبار جشنواره برگزار میکنیم
گرجی در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمان برگزاری جشنواره مد و لباس فجر، گفت: ما سال گذشته شرایط خاصی داشتیم که جشنواره را به تاریخ فعلی موکول کرد و سبب شد در سال ۱۴۰۴ دوبار جشنواره مد و لباس را برگزار کنیم که یکی الان و دیگری مصادف با ایام دهه فجر است.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره بخش بینالملل جشنواره، توضیح داد: شبکه خوبی با فدراسیون روسیه، رایزن فرهنگی ایران در یونان و... تشکیل دادیم و ارتباط خوبی هم با ترکیه و محور مقاوت گرفتیم اما احساس کردیم اگر بخواهیم در این دوره از آثار آنها استفاده کنیم، کار ضعیف پیش میرود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم این بخش نظاممندتر پیش برود تا در جشنواره چهاردهم از این ظرفیت استفاده کنیم.
به دنبال عارضهیابی ادوار قبل هستیم
در ادامه این برنامه زهرا گلپایگانی - رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس - گفت: تصمیم گرفتیم سیزدهمین جشنواره را به گونهای پیش ببریم که مسیر قبل را بازنگری کنیم و نگاهی بر آنچه که تاکنون سپری شده است داشته باشیم. برای یک فعالیت اثربخش لازم است مسیر گذشته بررسی شود و عارضه یابی صورت گیرد تا ریشه کار مشخص شود. جشنواره مد و لباس فجر، جشنواره جوانی است و نیاز دارد با شناخت مسیر گذشته، مسیر آینده اش طراحی شود. در این مسیر سعی کردیم از زحمات ادوار گذشته استفاده کنیم که خروجی آن ۱۲ موشن رسانهای در این فضا شد.
وی افزود: با عارضهیابی ادوار قبل به این نکته رسیدیم که یکی از خلاهای جدی دورههای قبل، ثبت مستندات بود و بررسی آنچه ثبت شده و یا ثبت نشده است ما را به این سمت سوق داد که در جشنواره سیزدهم بر بخش رسانه تمرکز کنیم که شاید حتی سبب شد هزینه و زمان بیشتری مصروف این فضا شود چراکه بر این زعم هستیم اگر مستنداتی باقی نماند عملا ردپایی هم از اقداماتی که صورت گرفته باقی نمیماند.
توجه به نیروی انسانی از دورافتادهترین نقاط تا قلب پایتخت
گلپایگانی با اشاره به اینکه نقطه کلیدی که در این دوره بر آن تمرکز شده است، عنصر انسانی است که قلب این فعالیت است، اظهار کرد: در ادوار قبل تمرکز بر طرح بود اما برای ما سازنده طرح موضوعیت بیشتری دارد تا به عنصر انسانی به عنوان محور کار توجه بیشتری کنیم. بر این اساس تمام جهتدهی فرایند روی طراح تمرکز کرد.
وی با تاکید بر اینکه جشنواره مد و لباس فجر باید از مناسک تکراری خارج شود، بیان کرد: جشنواره باید یک رویداد مستمر و اثربخش شود و با این منطق با طراح و استعداد نوآور کار داریم و سعی کردیم در این زمینه حتی عدالت جغرافیایی و توزیعی محقق شود و اکنون میتوانیم ادعا کنیم به استعدادی که در دورافتاده ترین نقطه جغرافیایی کشور حضور دارد همان اندازه توجه کردیم که به یک استعداد در شهر تهران و قلب پایتخت.
همکاری با سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمان برگزاری جشنواره مد و لباس فجر و همزمانی آن با جشنواره فیلم فجر و استفاده از ظرفیت فوتوکال فیلمها، نشستهای خبری و اختتامیه این جشنواره، گفت: یکی از اهداف ما این است که پتانسیل بالای حوزه نمایش را گره بزنیم به فضای مد و لباس و این امر هم نگاه مرسومی در دنیا است. در این زمینه به دنبال استفاده از ظرفیتهای داخلی وزاتخانه هستیم اما الان نمیخواهیم وعدهای بدهیم ولی با دوستانمان در سازمان سینمایی درحال بررسی این موضوع هستیم.
ماجراهای تغییر جایگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره تغییر جایگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس از حوزه وزارتی به شورای فرهنگ عمومی و تاثیر این اتفاق بر سیاستگذاری پیرامون سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر، توضیح داد: سیر کلی کارگروه تغییر خاصی نداشته است و تمام اصلاحیهها و تغییرات برای بهبود مسیری است که قطار ساختار بر ریل درستی قرار گیرد و به بهترین شکل ممکن و کارها صورت گیرد. الان ما حمایت لازم را از ساختار وزارتخانه و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد داریم.
تکلیف بودجه جشنواره چه میشود؟
گلپایگانی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اینکه آیا بودجه برگزاری جشنواره سیزدهم مد و لباس فجر نشاندار شده است؟ و قرار است از چه محلی برای آن هزینه شود، گفت: تمام ساختار وزارتخانه همه از یک منبع تغذیه میشود؛ تغییر مسیر بودجهها در یک یا دو ماه انجام نمیشود و بر اساس طرحنامهها و پروپوزالها بودجه تخصیص پیدا می کند که تغییر اخیر،تغییری در مسیر بودجه جشنواره ایجاد نکرده است. یک تقسیم کار داخلی صورت میگیرد که به اصل کار صدمهای وارد نمیکند..
وی با تاکید بر اهمیت شعار سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر مبنی بر «کشف ایران» گفت: این تاکید تنها بر یک حوزه هم نخواهد بود؛ بلکه به بخشهایی که خلاءهای زیادی داریم نیز ورود میکنیم. طراحان و تولیدکنندگان باید از ظرفیت فرهنگی ایران استفاده کنند و ما به دنبال ایجاد، تقویت و پایداری در این مسیر هستیم.
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر جدا کردن بخش ملی و بینالمللی جشنواره مد و لباس فجر در دورههای آتی، اظهار کرد: اصلا قصد و نیتی برای جداسازی این دو بخش نداریم.
گلپایگانی گفت: از طریق رایزنان فرهنگی این امکان را داریم که بتوانیم آثار برگزیده جشنواره را در سایر کشورها به نمایش بگذاریم.
تاکید بر حرکت جشنواره به سمت بازار
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره کاربردی بودن آثار ارائه شده در جشنواره بیان کرد: بر اساس عارضهیابی ابتدایی که صورت گرفت یکی از تاکیدات ما این بود که در این دوره پیچیدگی آثار به حداقل برسد. پراکندگی در آثار ارائه شده ما را از حرکت به سمت کفِ بازار دور میکند؛ بنابراین فراخوان خود را در ۴ دسته اصلی و مشخص تنظیم و منتشر کردیم که یک بخش ویژه لباس کاربردی بود. اما در این زمینه باید کل زیستبوم پای کار باشند.
وی افزود: کار جشنواره با اختتامیه تمام نمیشود و تاکید کردیم که کار برای جشنواره چهاردهم را فردای روز اختتامیه جشنواره سیزدهم شروع میکنیم.
وی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران درباره سکوت خبری پیرامون برنامههای کارگروه و کمتوجهی به رسانهها، گفت: در این زمینه باید از خودم دفاع کنم؛ معتقدم باید زمانی حرف بزنیم که بگوییم چه کاری انجام دادهایم تا کسی دلسرد نشود. تصور میکنم برای احیای اعتماد اهالی عرصه هنر - صنعت مد و لباس باید زمانی مقابل خبرنگاران بنشینم که از عملی بخواهم دفاع کنم.
گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد: برای تمام شرکتکنندگانی که آثارشان به مرحله نمایش برسد پروفایل (نمایه) شخصی طراحی کردیم که قابل نمایش برای عموم مردم است.
به گزارش ایسنا، سیزدهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر از ۱۷ تا ۲۴ خرداد ماه در مجموعه فرهنگی _ هنری آسمان برگزار میشود.
انتهای پیام
نظرات