به گزارش ایسنا، شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) در حال حاضر با گذشت فقط یک هفته و نیم پس از نهمین پرواز موشک غولپیکر «استارشیپ»(Starship)، خود را برای پرواز بعدی آن آماده میکند.
به نقل از اسپیس، این شرکت روز ششم ژوئن یک آزمایش بلند مدت آتش استاتیک را با «سوپر هوی»(Super Heavy) - تقویتکننده بزرگ مرحله اول استارشیپ - در تاسیسات «استاربیس»(Starbase) خود واقع در جنوب تگزاس انجام داد. اسپیسایکس با انتشار یک عکس و دو ویدیوی کوتاه از این آزمایش در حساب ایکس خود اعلام کرد که هر ۳۳ موتور «رپتور»(Raptor) سوپر هوی در طول آزمایش روشن شدند.
براساس پست اسپیسایکس، این آزمایش بخشی از آمادهسازیها برای پرتاب بعدی استارشیپ بود. در دهمین پرواز، مجهزترین استارشیپ تا به امروز حضور خواهد داشت که متشکل از یک مرحله اول سوپر هوی و مرحله بالایی استارشیپ در بالای آن است.
نهمین پرواز استارشیپ در روز ۲۷ مه صورت گرفت و موشک از پایگاه استاربیس به فضا پرتاب شد. این یک پرتاب برجسته به شمار میرفت زیرا اولین پرتابی بود که در آن از یک سوپر هوی دست دوم استفاده شد. این تقویتکننده اولین بار طی هفتمین پرواز در ژانویه پرتاب شد و به استاربیس بازگشت تا بازوهای «چاپستیک»(chopstick) برج پرتاب آن را بگیرند.
چنین تلاشی در نهمین پرواز صورت نگرفت زیرا اسپیسایکس در روز ۲۷ مه آزمایشهای متنوعی را با سوپر هوی انجام داد و به دلایل ایمنی تصمیم گرفت آن را در خلیج مکزیک فرود بیاورد. تقویتکننده کاملاً به هدف خود نرسید و حدود ۶.۵ دقیقه پس از پرتاب و درست پس از آغاز روشن شدن موتور هنگام فرود متلاشی شد.
مرحله بالایی هم در نهمین پرواز سر جای خود نماند. این مرحله در یک مسیر زیرمداری به فضا رسید اما حدود ۳۰ دقیقه پس از پرتاب شروع به غلتیدن کرد. در نتیجه، مرحله بالایی نتوانست طبق برنامه در سواحل غربی استرالیا فرود نرم داشته باشد. اسپیسایکس حدود ۴۶ دقیقه پس از پرواز، ارتباط خود را با فضاپیما از دست داد و قطعات آن احتمالاً اکنون در کف اقیانوس هند قرار دارند.
«اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) خواستار تحقیق درباره اتفاق رخداده در نهمین پرواز شده است. تا زمانی که این تحقیق به نتیجه رضایتبخش اداره هوانوردی فدرال آمریکا نرسد، دهمین پرواز انجام نخواهد شد.
انتهای پیام
نظرات