به گزارش ایسنا، دادههای «اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا»(OSHA) که در ماه مه منتشر شدند، نشان میدهند میزان آسیبدیدگی ثبتشده در تاسیسات گسترده پرتاب و تولید «استاربیس»(Starbase) شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) تقریباً ۶ برابر بیشتر از میانگین آسیبدیدگی ثبتشده در شرکتهای تولید وسایل نقلیه فضایی مشابه و تقریباً سه برابر بیشتر از کل آسیبدیدگی ثبتشده در تولیدات هوافضا در سال ۲۰۲۴ بوده است. این میزان آسیبدیدگی بسیار بالا از سال ۲۰۱۹ که اسپیسایکس انتشار دادههای آسیبدیدگی استاربیس را همراه با نهاد نظارتی فدرال آمریکا آغاز کرد، همچنان ادامه داشته است.
به نقل از اسپیس، استاربیس محل اجرای جاهطلبانهترین برنامه اسپیسایکس یعنی موشک فوق سنگین و کاملاً قابل استفاده مجدد «استارشیپ»(Starship) است. این شرکت با سرعت سرسامآوری در حال تلاش برای راهاندازی استارشیپ به منظور پرتاب ماهوارههای اینترنتی «استارلینک»(Starlink) و سایر محمولههاست.
از زمان اولین آزمایش مداری استارشیپ در آوریل ۲۰۲۳، اسپیسایکس هشت پرواز یکپارچه دیگر را نیز انجام داده است. در طول سه مورد از این آزمایشها، این شرکت با گرفتن تقویتکننده بزرگ «سوپر هوی»(Super Heavy) با بازوهای «چاپستیک»(chopstick) متصل به برج پرتاب، تاریخساز شد.
دادهها نشان میدهند که پیشرفت سریع اسپیسایکس هزینههایی هم دارد و اگرچه میزان آسیبدیدگی به تنهایی تصویر کاملی را از فرهنگ ایمنی در استاربیس نشان نمیدهد اما یک نگاه اجمالی را به شرایط کاری این شرکت فضایی پیشرو ارائه میکند.
اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا از یک معیار ایمنی استاندارد به نام «نرخ کل حوادث قابل ثبت»(TRIR) برای بررسی سابقه ایمنی شرکت و مقایسه آن با شرکتهای همتای صنعتی مانند «بلو اوریجین»(Blue Origin) و «ائتلاف پرتاب و راهاندازی»(United Launch Alliance) استفاده میکند. دادههای در دسترس عموم با محدودیتهایی همراه هستند. این دادهها بین آسیبهای جزئی مانند بخیه و حوادث جدی مانند قطع عضو تمایز قائل نمیشوند.
تککرانچ نرخ کل حوادث قابل ثبت را براساس آن دادهها محاسبه کرد که تعداد کل حوادث و تعداد کل ساعات کار کارمندان اسپیسایکس را در هر تاسیسات شامل میشود.
استاربیس که نقش محوری در ماموریت «ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل اسپیسایکس برای تبدیل انسان به یک گونه چندسیارهای بر عهده دارد، در این شرکت و در کل صنعت یک پایگاه استثنایی است. براساس دادههای ارائه شده به اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا، میزان آسیبدیدگی در این شرکت در سال ۲۰۲۴ که به طور میانگین ۲۶۹۰ کارگر و کارمند داشت، به ۴.۲۷ آسیب در هر ۱۰۰ کارگر رسید. کارکنان آسیبدیده استاربیس در مجموع ۳۵۵۸ روز با محدودیت کار قادر به انجام دادن وظایف شغلی عادی خود نبودند. به علاوه، ۶۵۶ روز ازدسترفته نیز وجود داشت که در آنها جراحات باعث شده بود کارکنان اصلاً قادر به کار کردن نباشند.
میزان آسیب در همه تأسیسات تولیدی اسپیسایکس که یک تاسیسات توسعه و آزمایش موتور در مکگرگور تگزاس، یک مجتمع تولید ماهواره استارلینک در باستروپ تگزاس، مجتمع موشک «فالکون»(Falcon) در هاثورن کالیفرنیا و یک تاسیسات تولید ماهواره دیگر در ردموند واشنگتن را شامل میشود ، ۲.۲۸ است.
تأسیسات دیگر اسپیسایکس، نرخ کل حوادث قابل ثبت پایینتری را گزارش میکنند اما بیشتر آنها همچنان از میانگینهای صنعت فراتر رفتهاند.
«دبی برکوویتز»(Debbie Berkowitz) رئیس سابق اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا در یک ایمیل به تک کرانچ گفت: نرخ کل حوادث قابل ثبت استاربیس یک پرچم قرمز است که نشان میدهد مسائل ایمنی جدی وجود دارد و باید به آنها رسیدگی شود.
با وجود این، در میان متخصصان ایمنی بحثی وجود دارد مبنی بر این که آیا نرخ کل حوادث قابل ثبت، قابل اعتمادترین معیار برای ارزیابی و پیشبینی میزان آسیبها به ویژه حوادث جدی مانند مرگومیر برای شرکتهای کوچک است یا خیر. مقاله جدیدی که اخیرا درباره نرخ کل حوادث قابل ثبت منتشر شده، اعتبار آماری آن را زیر سوال برده و از سازمانها خواسته است که به جای آن از معیارهای جایگزین عملکرد ایمنی استفاده کنند.
از ۱۴ بازرسی اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا در تأسیسات اسپیسایکس طی چهار سال گذشته، ۶ مورد مربوط به حوادث و جراحات در استاربیس بودهاند. این موارد شامل قطع جزئی انگشت در سال ۲۰۲۱ و سقوط جرثقیل در ژوئن ۲۰۲۵ هستند. بازرسی موارد اخیر هنوز ادامه دارد. تحقیقات سایر رسانههای خبری از جمله رویترز، صدها مورد آسیبدیدگی گزارشنشده کارکنان از جمله له شدن اندامها و یک مورد مرگومیر را کشف کردهاند.
میزان آسیبدیدگی در استاربیس در سال ۲۰۲۴، افزایش قابل توجهی را نسبت به سال پیش نشان میدهد. این آمار در سال ۲۰۲۳ به ۵.۹ آسیبدیدگی به ازای هر ۱۰۰ کارگر و در سال ۲۰۲۲ به ۴.۸ آسیبدیدگی رسید اما این مرکز همچنان در میان مراکز زمینی اسپیسایکس پیشتاز است و در مجموع پس از عملیات بازیابی موشکهای ساحل غربی که نرخ کل حوادث قابل ثبت آن ۷.۶ است، در رتبه دوم قرار دارد.
اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا بررسی تک کرانچ را درباره نرخ کل حوادث قابل ثبت استاربیس از طریق ایمیل تأیید کرد اما به پرسشهای مربوط به میزان آسیبدیدگی این تاسیسات پاسخ نداد. اسپیسایکس نیز پاسخی را به درخواست اظهار نظر ارائه نکرد.
انتهای پیام
نظرات