به گزارش ایسنا، همزمان با آماده شدن شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) برای نهمین پرواز آزمایشی موشک فوق سنگین «استارشیپ»(Starship)، این شرکت یافتههای بررسی خود را درباره انفجار مرحله بالایی این موشک در هشتمین پرواز آزمایشی آن در ماه مارس منتشر کرد.
به نقل از اسپیس، پرواز هشتم در روز ششم مارس از پایگاه «استاربیس»(Starbase) اسپیسایکس در تگزاس پرتاب شد. این ماموریت تا حد زیادی منعکسکننده ماموریت پرواز هفتم بود که طی آن تقویتکننده مرحلهی اول هر دو موشک با موفقیت به استاربیس بازگشت تا توسط بازوهای «چاپستیک« برج پرتاب گرفته شود. با وجود این، مرحله بالایی هر دو پرواز هفتم و هشتم به خوبی همتای «سوپر هوی»(Super Heavy) خود عمل نکردند.
پرواز نهم استارشیپ قرار است در روز ۲۷ مه انجام شود. استارشیپ در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت منطقه زمانی شرقی از پایگاه استاربیس بلند خواهد شد.
پرواز هفتم و هشتم با انفجارهای چشمگیری بر فراز اقیانوس اطلس به پایان رسیدند که از فلوریدا، باهاما و جزایر تورکس و کایکوس قابل مشاهده بودند و بقایای آتشین استارشیپ را در آب فرو ریختند.
در پرواز نهم، مرحله بالایی استارشیپ به ۶ موتور قوی «رپتور»(Raptor) مجهز خواهد بود. برنامه تنظیمشده برای هشتمین پرواز استارشیپ ایجاب میکرد که مرحله بالایی حدود ۱۷.۵ دقیقه پس از پرتاب، چهار محموله آزمایشی که ماهوارههای «استارلینک»(Starlink) اسپیسایکس را شبیهسازی میکردند، مستقر کند و تقریبا ۵۰ دقیقه بعد یک فرود کنترلشده را در اقیانوس هند داشته باشد اما هرگز فرصت انجام دادن هیچ کدام از این دو کار را پیدا نکرد و اکنون دلیل آن را میدانیم.
اسپیسایکس در بهروزرسانی اعلام کرد که یک جرقه ناگهانی در نزدیکی یکی از موتورهای رپتور سطح دریا و در مرکز فضاپیما رخ داد و پس از آن یک رویداد پرانرژی به خاموش شدن آن موتور منجر شد. دو رپتور سطح دریا که باقی مانده بودند، بلافاصله نیروی رانش خود و یکی از موتورهای رپتور تنظیمشده برای خلاء فضاپیمای مرحله دوم را متوقف کردند و باعث شدند که فضاپیما از کنترل خارج شود.
حدود دو دقیقه پس از اولین جرقه، ارتباط اسپیسایکس با فضاپیما قطع شد که فعال شدن نرمافزار خودکار خاتمه پرواز و در پی آن، خودنابودی فضاپیما را به همراه داشت. اسپیسایکس نوشت: محتملترین علت اصلی از دست رفتن استارشیپ، نقص سختافزاری در یکی از موتورهای رپتور مرکزی مرحله بالایی بود که به اختلاط و احتراق ناخواسته سوخت منجر شد.
سوپر هوی نیز اگرچه با موفقیت به پایگاه فضایی استاربیس بازگشت اما این بازگشت بدون حادثه نبود. تنها ۱۱ موتور از ۱۳ موتور تقویتکننده پرواز هشتم که برای احتراق اولیه استفاده شده بودند، دوباره روشن شدند. هنگام فرود، ۱۲ موتور از ۱۳ موتور که شامل یکی از موتورهای خاموش پیشین بودند، دوباره روشن شدند.
اسپیسایکس اعلام کرد علت را مشکلات احتراق در موتورهای معیوب میداند که در نتیجه شرایط حرارتی رخ دادند. اسپیسایکس میگوید که برای کاهش مشکلات گرمایش بیش از حد در پرواز آینده استارشیپ، مناطق آسیبدیده را با عایقبندی اضافی تقویت کرده است.
اصلاحات مرحله بالایی استارشیپ به سفت کردن برخی پیچها در برخی از نقاط بحرانیتر فضاپیما و بهبود لولهکشی خلاصه شد تا گازهای قابل اشتعال در مواقعی که لزومی ندارد، مشتعل نشوند.
اسپیسایکس نوشت: مرحله بالایی استارشیپ اصلاح اتصالات کلیدی، سیستم جدید پاکسازی نیتروژن و بهبودهایی را در سیستم تخلیه سوخت دریافت خواهد کرد. ارتقاءهای آینده استارشیپ، موتور «رپتور ۳» را معرفی خواهد کرد که شامل بهبودهایی به منظور قابلیت اطمینان بیشتر برای رفع مکانیسم خرابی خواهد بود.
اسپیسایکس خاطرنشان کرد که تحقیقات آنها شامل بیش از ۱۰۰ آزمایش بلندمدت موتور رپتور در مرکز آزمایش این شرکت واقع در تگزاس بوده و تلاشهای آنها تحت نظارت «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) با همکاری ناسا، «هیئت ملی ایمنی ترابری آمریکا»(NTSB) و «نیروی فضایی آمریکا»(USSF) انجام شده است. اکنون اداره هوانوردی فدرال آمریکا موافقت کرده که استارشیپ آماده پرواز مجدد است.
انتهای پیام
نظرات