به گزارش ایسنا، حجتالاسلام علی لطیفی در نشست تخصصی بررسی طرحواره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق تحول در مدرسه، گفت: عدم تحقق اسناد در مدرسه به علت نبود یک برنامه جامع و مهندسی یکپارچه در حوزه برنامه درسی بوده است.
وی در ادامه این نشست، افزود: اکنون در مدرسه صرفا کتاب درسی وجود داشته و برنامه درسی معنایی ندارد و عوامل صرفا مجری هستند نه مشارکت کننده، همچنین انعطاف و فهم مشترک نیز شکل نگرفته است، لذا در همین راستا و به منظور بهبود این وضعیت، طراحی و اجرای طرحواره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه در دستور کار قرار گرفت.
لطیفی با اشاره به مهندسی جدید صورتگرفته، ادامه داد: در مهندسی یکپارچه جدید، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه، بستههای تربیتی و یادگیری و نظام پشتیبانی علمی، رصد و پایش، ارائه میشود.
وی در این نشست تخصصی، گفت: از جمله گامهای مهمی که در مهندسی جدید برداشته شده، تدوین هویت (ماموریت) دورههای تحصیلی میباشد و به دنبال آن است که مشخص میشود در هر دوره تحصیلی دانشآموز باید چه مهارتهایی را کسب کند و به کدام اهداف باید برسد.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، ضمن تاکید بر ضرورت طراحی و تدوین شایستگیهای پایه و عمومی، اظهار کرد: گام مهم دیگر در این مهندسی جدید، طراحی و تدوین شایستگیهای پایه و عمومی نظام تربیت رسمی و عمومی است که همه افراد جامعه نیازمند یادگیری آنها هستند و شامل هویت اسلامی- ایرانی، ارتباط مسئولانه و موثر، خویشتنسازی و تفکر و تعقل است.
وی در ادامه، افزود: اکنون و در شروع اجراییسازی این طرحواره تحولی، از سال تحصیلی آینده، اجرای آزمایشی در تعدادی از مدارس و در پایه اول ابتدایی با رویکردهای تلفیقی به ویژه در کتابهای درسی آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در اشاره به برنامهریزی همهجانبه صورتگرفته در فرایند این پروژه، گفت: برای طراحی این مهندسی جدید و آمادهسازی بسته آموزشی پایه اول ابتدایی، علاوه بر تیمهای تخصصی کارشناسان این سازمان، ۴ گروه بیرونی شامل معلمان مجرب، متخصصان با تجربه زبانشناسی و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، متخصصان هنری در بخش زیباشناسی و متخصصان تکنولوژی آموزشی به منظور بهرهبرداری از فناوری و رسانههای آموزشی در این مسیر مشغول به فعالیت هستند.
وی در ادامه، افزود: در مسیر اجرای آزمایشی این طرح، مدارس هدف انتخاب و برنامهریزی دقیق برای جلسات توجیهی و آموزشی معلمان، مدیران مدارس، مدیران مناطق آموزشی و اداراتکل مشارکتکننده انجام شده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، لطیفی در پایان با اشاره به نقش والدین، تصریح کرد: توجه به نقش انجمن اولیاء و مربیان و تلاش برای بهرهبرداری از این ظرفیت به صورت ویژه در این مرحله دیده شده است و در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام
نظرات