حجتالاسلام محمدهادی هدایت- نویسنده و پژوهشگر دینی- در گفتوگو با ایسنا، نسبت هیئت و جامعه منتظر، روح حاکم بر مناسک حسینی، و جلوههای اجتماعی مکتب اهلبیت(ع) در هیئتها مردمی را تبیین کرده است.
حجتالاسلام محمدهادی هدایت با اشاره به مفاهیم بلند زیارتهای معصومین علیهمالسلام، جایگاه هیأتهای مذهبی را در تحقق آموزههای شیعه اظهار کرد: در زیارت جامعه کبیره عبارتی داریم: السَّلامُ عَلَیکُم یا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ... سِلْمٌ لَکُم؛ یعنی من تسلیم شما اهلبیت هستم. اما در زیارت عاشورا میخوانیم: سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ؛ یعنی من تسلیم تسلیم شما هستم، نوکر نوکر شما هستم، با تسلیم شما همدل هستم. هیأت، محور تحقق همین سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ است؛ اجتماعی که حول امام شکل گرفته اما اعضای آن با یکدیگر نیز بهشدت اتصال عرضی دارند.
وی تاکید کرد: هیئت، مصداق یک جامعه شکلگرفته بر اساس ولایت طولی و عرضی است؛ و این همان بُنْیانٌ مَرْصُوصی است که خداوند در قرآن از آن سخن گفته است. اگر چنین اتفاقی که در هیئت میافتد در سطح جامعه گسترش یابد، ما به ظهور خواهیم رسید.
هدایت با اشاره به فقدان تبعیض در ساختار هیئتها گفت: در هیأت، کسی خود را نسبت به دیگری برتر نمیداند. وزیر میآید و همان غذایی را میخورد که یک رفتگر در خیابان میخورد. همان احترامی که برای وزیر قائلاند، برای رفتگر نیز قائل هستند. همه در کنار هماند و بالا و پایینی وجود ندارد. وزیر و رفتگر همه روی زمیناند. اگر هم صندلی باشد، همه بر روی آن مینشینند.
وی ادامه داد : در هیأت، ملاک کرامت انسانها، گریه کردن برای امام حسین علیهالسلام است، نه مدرک، عنوان اجتماعی، پرستیژ یا لباس. در هیأت، هر کسی که بیشتر نوکری کند، بالاتر است. در واقع، بالاترین فرد کسی است که بیشتر خدمت کند؛ چنانکه گفتهاند: سَیِّدُ القَومِ خادِمُهُم. معیارهای عجیبی در هیأت وجود دارد که اگر همین معیارها در جامعه ترویج پیدا کند، جامعه رشد خواهد کرد.
هدایت با تأکید بر مردمیبودن هیئات و روحیه ایثار جاری در آنها گفت: در هیأت، همه از جیب خود برای امام حسین علیهالسلام خرج میکنند. هیأتها را دولت و حکومت اداره نمیکنند؛ هیأت مال مردم است. خود مردم برای امام حسین(ع) خرج میکنندو با عشق کار میکنند. این روحیه همدلی طبیعتاً تمرینش در هیأت اتفاق میافتد.
انتهای پیام
نظرات